COVID-19 עולמי

ה-WHO: ניתן לשקול דחייה של עד 42 יום במנה השנייה בחיסון "פייזר"

על פי הוראות החברה יש לתת את שתי מנות החיסון של "פייזר" בהפרש של 28-21 יום ביניהן, אך בשל העיכובים באספקה, צוות היועצים לענייני חיסונים ב-who הודיע כי במצבים קיצוניים ניתן לשקול דחייה

חיסון לקורונה. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

נוכח מה שמסתמן כמחסור עולמי אך זמני באספקת תרכיבי החיסון כנגד קורונה, צוות מדענים של חברת מודרנה ומכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב, NIH, החל לנתח את נתוני המידע משלב 3 של הניסוי הקליני שערכה החברה בתרכיב שפיתחה, במטרה לבדוק אם ניתן להכפיל את כמות החיסונים על ידי צמצום במינון כל מנה כדי חצי. מחקר זה עשוי להימשך כחודשיים. כך דיווח אתמול (ג') "ניו יורק טיימס".

במקביל הודיע ה-WHO כי על המטופלים לקבל את שתי מנות החיסון של חברת פייזר בהפרש של בין 21 יום ל-28 ימים בין מנה למנה, אך בנסיבות קיצוניות ניתן לדחות את מתן מנת החיסון השנייה בשבועות אחדים ואפילו להגיע למצב שבין מנה למנה יהיה פער של שישה שבועות ולא שלושה. לפי דיווח בסוכנות החדשות רויטרס, חברי הוועדה המייעצת של ארגון הבריאות העולמי הביעו הערכה זאת "על רקע החשש במדינות העולם מפני מחסור או איחור באספקת החיסון, שעלול לאלץ אותן לדחות את מתן מנת החיסון השנייה".

"לאחר דיונים בנושא הזה הגענו להמלצה הבאה: יש לתת את שתי מנות החיסון הזה בהפרש של 28-21 יום", אמר בתדריך לתקשורת אלחנדרו קרביוטו, יו"ר צוות היועצים לענייני חיסונים של ארגון הבריאות העולמי (SAGE). הוא הוסיף: "אנחנו מכירים בכך שיש היעדר מידע בנוגע לבטיחות וליעילות אחרי מנה אחת בלבד מעבר לשלושה-ארבעה השבועות שנחקרו בניסויים הקליניים. SAGE ממליצה למדינות המתמודדות עם נסיבות יוצאות דופן של אילוצים באספקת החיסון של 'פייזר' לשקול דחייה במתן המנה השנייה בכמה שבועות כדי למקסם את מספר האנשים שירוויחו מקבלת המנה הראשונה".

בהמשך הבהיר ה-WHO שאותה "דחייה יוצאת דופן" היא עד לשישה שבועות בין המנה הראשונה לשנייה. המידע הנוגע לבטיחות ויעילות החיסונים מהניסויים הקליניים לא נמשך מעבר לשלושה-ארבעה שבועות, אך לטענת המומחים יש מידע מסוים לפיו גם 42 יום, כלומר שישה שבועות, יכולים לתת את המענה המבוקש לנושא יעילות החיסון.

יועצת בצוות, ד"ר קייט אובריאן, הוסיפה: "אין הגבלה חיצונית על קבלת המנה השנייה של החיסון של 'פייזר'. אולם, בהתייחס לעיכובים בהפצת החיסונים בעולם - אף אחד לא ציפה שעניין זה יהיה קל. אנחנו מתחילים לראות היכן נמצאות מהמורות בדרך ואיפה אנחנו צריכים לעשות התאמות".

נושאים קשורים:  ארגון הבריאות העולמי,  חיסונים,  פייזר,  חיסון לקורונה,  19-COVID,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2021, 18:06

זה תאומים לפוליטיקאים
לאוכלוסיות התעדוף הגבוה מעל 60 וכרוניות לא להאריך מעבר ל-21 יום

לעומת זאת FDA גורס אחרת: עמדת רשות המזון והתרופות בארה"ב לגבי משטר מתן החיסונים נגד קוביד 19
לאחרונה הושמעו דיעות ונערכו דיונים בנושא שינוי משטר מתן החיסונים של חברות פייזר ומודרנה נגד קוביד 19. בין הרעיונות שהועלו אפשר לציין מתן מנת חיסון אחת או רווח גדול יותר בין שתי המנות הנדרשות. FDA פרסם ב- 4.1.2021 הצהרה בנושא זה, הקובעת כי בשלב זה, כל הצעת שינויים במשטר מתן החיסון היא מוקדמת מדי ואינה נסמכת על עדות מדעית מוצקת. ללא מידע התומך בשינויים אלה, קיים סיכון משמעותי לבריאות הציבור. המידע הקיים שהתקבל מהניסויים הרפואיים ממשיך לתמוך במתן שתי מנות חיסון של שתי החברות, בהפרש 21 יום בתרכיב של פייזר ו-28 יום בתרכיב מודרנה. הרשות מתארת כי הניסויים במופע 3 הצביעו על כך ש-98% מהמשתתפים בניסוי של פייזר, ו-92% בניסויי של מודרנה, קיבלו שתי מנות תרכיב בהפרשי זמן המקובלים. לגבי אותם אחוזים קטנים שלא קיבלו את המנה השניה, זמן המעקב היה קצר, ולכן לא ניתן להסיק דבר ממשי ומוחלט על משך המיגון. שימוש במנה אחת בלבד, בלי להבין את אופי ומשך המיגון המתקבל, עלול לגרום נזק, בכך שהציבור יטעה לבטוח שהוא ממוגן ויציב את עצמו בסיכון מיותר. הכותבים מבינים את הרצון לזרז את חיסון הציבור, אך הם ממליצים בעצמה רבה כי החיסונים ינתנו בהתאם למשטר שאושר על ידי הרשות לגבי כל סוג של תרכיב.
January 04, 2021 Statement From: Commissioner of Food and Drugs - Food and Drug Administration Stephen M. Hahn M.D. Director - Center for Biologics Evaluation and Research (CBER) Peter Marks M.D., PhD.
file:///C:/Users/user/Downloads/FDA%20Statement%20on%20Following%20the%20Authoriz...%20Schedules%20for%20COVID-19%20Vaccines%20_%20FDA.pdf
איתן ישראלי