COVID-19 בישראל

בכירים בבתי החולים: "גל התחלואה הנוכחי בישראל הוא הקיצוני ביותר"

עומסי תחלואה הולכים ומתגברים במחלקות הקורונה | בבתי החולים מדווחים מהשטח: "המחלה עתה חמורה יותר, השבועיים האחרונים הם הקשים ביותר מאז פרוץ המגיפה, הצוותים על ארבע"

צוות רפואי במחלקת פנימית קורונה ב"שערי צדק". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בכירים בבתי חולים רבים מציינים היום (א') כי "גל התחלואה הנוכחי מסתמן כקשה מבין שלושת גלי הקורונה" עד כה ועל פי הערכתם, "המחלה עתה חמורה יותר".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא" ומ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר הבוקר ל"דוקטורס אונלי": "חולים מירושלים מועברים עתה למרכז הארץ משום שבבתי החולים בבירה יש עומסים כבדים. בצפון הארץ בתי החולים מתמלאים במהירות בחולי קורונה. אצלי בבית החולים הוכפל מספר חולי הקורונה בתוך שבוע אחד. מספר המונשמים והחולים המחוברים למכונות אקמו עלה מ-0 ל-6 בתוך שבוע.

"בקצב הזה", ציין ד"ר פלדמן, "בעוד עשרה ימים נאלץ לצמצם את הטיפול בחולים הרגילים, אלה שאינם חולי קורונה, כדי לתת מענה ממוקד לחולי הקורונה.

ד"ר פלדמן קרא לממשלה לפעול בדחיפות: "אם גורמי האכיפה לא נראים בשטח, הרחובות מלאים באנשים כאילו אין סגר והמדינה לא מסוגלת לטפל דיפרנציאלית ביישובים האדומים והכתומים בחידלון מתסכל - לא נותרה ברירה אלא לבצע ענישה קולקטיבית ולהכניס את כולנו לסגר מלא. אם לא, נגיע שוב ל-1,000 מתים בחודש. אסור לוותר ולהרפות עד שהחיסונים יפעלו את פעולתם. ממשלה - תמשלי!".

עוד הוסיף: "ואל תשכחו לתת מענה ממשלתי ועירוני גם לילדינו (ילדי הרופאים והצוותים הרפואיים) בשלב העונש הקולקטיבי כדי שנוכל להגיע לעבודה ולטפל בכולם".

מנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון בחיפה, ד"ר אוהד הוכמן, גילה דאגה מהמצב הנוכחי: "אני מודאג מאוד מהעומסים ההולכים ומתגברים במחלקות הקורונה בבית החולים שלנו וממצבם הקשה של המטופלים. בנוסף, אני מודאג מהבידוד שבו מצויים חלק מאנשי הצוות, מה שאילץ אותנו להיערך לצמצום משמעותי בפעילות האלקטיבית. החל מהיום תהיה ירידה של כ-40% בפעילות זאת, ייסגרו ארבעה חדרי ניתוח ויבוצעו רק ניתוחים דחופים מצילי חיים.

"אנחנו גם סובלים ממחסור בכוח אדם - בעיקר אחים ואחיות. כל אלה עלולים לגרום לפגיעה קשה ביותר בתפקוד בית החולים. אנו חווים עתה עומסי תחלואה משמעותיים ביותר, גבוהים באופן משמעותי מאלה שידענו בשני הגלים הקודמים", אמר ד"ר הוכמן.

"נכון להיום, בבני ציון מאושפזים עתה 56 חולי קורונה ומרביתם במצב קשה – וזה מעורר דאגה. ניכר גידול במספר החולים מכל המגזרים בחברה הישראלית. אני מעריך שהעלייה במספר החולים נובעת משום שאין הגבלות משמעותיות ועקב האירועים רבי המשתתפים שהתקיימו בחגים – בחנוכה, בחג המולד, בערב ראש השנה האזרחית ואנו צפויים, להערכתי, לעלייה נוספת".

ד"ר הוכמן קרא לממשלה "להגביר ולהחמיר בהגבלות. רק הגבלות חמורות יותר יאפשרו לעבור את הגל הגדול הזה".

במרכז הרפואי לגליל בנהריה מופעלות כבר ארבע מחלקות קורונה ובהן 71 מאושפזים, מהם 45 במצב קשה, 18 מהם במצב קריטי, מונשמים או על סף הנשמה, 20 במצב בינוני. גם בבית החולים זיו בצפת, אחד הקטנים בישראל, שתי מחלקות קורונה עם 35 מיטות. במצב קריטי ומונשמים שישה חולים, במצב קשה 19 חולים ובמצב בינוני עשרה. התפוסה ב"זיו" 111%.

במרכז הרפואי סיעודי הרצוג בירושלים מאושפזים בשלוש מחלקות קורונה 33 במצב קשה, 32 במצב בינוני – בטווח גילאים שבין 26 ל-100 שנה.

בדיווח של רוני לינדר, הבוקר ב"דה מרקר" מצוטטים בכירים נוספים. גילה היימס, מנהלת מערך הסיעוד במרכז הרפואי רמב"ם, תיארה את תמונת המצב בבית החולים: "הגל הזה קשה באופן קיצוני, לא חווינו קושי שכזה עד היום. אנחנו, אנשי הצוות הרפואי, מתוחים עד הקצה. הצוותים כבר ממש על ארבע".

הבוקר מסרה דוברות רמב"ם כי מאושפזים שם עתה 90 חולי קורונה, 53 במצב קשה, 26 מונשמים, שניים מחוברים למכונות אקמו. ביממה האחרונה נפטרו שני חולים. היימס סיפרה כי נכון לאתמול 185 מעובדי בית החולים בבידוד ומהם 69 הם מאומתים לנגיף.

ד"ר ספי מנדלוביץ', סגן מנהל בית החולים שערי צדק, סיפר: "השבועיים האחרונים הם הקשים ביותר מאז פרוץ המגיפה. השבוע האחרון היה קשה באופן יוצא דופן. כל יום היה קשה מקודמו". בבית החולים מאושפזים לפי דיווח מהבוקר 96 חולים, 52 במצב קשה ומתוכם שניים במצב קריטי.

ד"ר מנדלוביץ: "הקושי מתבטא גם בקצב ההגעה של החולים וגם במורכבות מחלתם. כיוון שאנחנו מלאים, מטופלים במצב יציב שיכולים לשרוד נסיעה באמבולנס מופנים על ידי מד"א ישירות לאזור המרכז. בית החולים הפך לאגן ניקוז לחולים קשים ולא יציבים. התמהיל קשה מאוד ורחוק מלהיות מחלקה פנימית רגילה".

ניתוח נתוני התחלואה של הימים האחרונים  אכן ממחיש את עיצומו של הגל השלישי: בתוך שבועיים בלבד, מספר החולים במצב קשה המאושפזים בבתי החולים עלה כדי פי 1.5 – מ-467 בשבת לפני שבועיים ל-731 אתמול ו-797 הבוקר (שעה 10:00) לפי הדו"ח העדכני של משרד הבריאות. במצב קריטי נמצאים 262 ומהם 203 מונשמים לאחר שאתמול היו 205 אלא ששניים מהם נפטרו הלילה.

בתחילת דצמבר נוספו מדי יום 45-40 חולים חדשים במצב קשה, ואילו בסוף החודש זינק מספרם לכ-100 ביום. לא נראה שצפויה בקרוב האטה בקצב זה.

כפי שניתן לראות מדיווחי הרופאים ובתי החולים, בתי החולים שבצפון ובאזור ירושלים מלאים יותר מהאחרים. לא בכדי הם מדברים על מצב חירום אמיתי.

פרופ' דרור מבורך, מנהל מערך הקורונה ב"הדסה עין כרם", אמר: "הגל הנוכחי דומה מאוד לגל השני, אבל בהבדל אחד: הוא מתגבר במהירות. ניכר שיש כאן שילוב בין אובדן האמון במקבלי החלטות אדישות ועייפות שמגלה הציבור - מחכים לחיסונים אבל לכולם נמאס".

ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים לילדים במרכז הרפואי שיבא, הוסיף: "גם בבתי החולים שעדיין רחוקים מסף הספיקה קיימת דאגה. ייתכן מאוד שזה רק עניין של זמן קצר עד שהעומס הכבד יגיע גם אליהם. ללא שינוי בהתנהלות הממשלה והציבור, מספר המאושפזים והחולים במצב קשה יוכפל ואף יותר מכך כבר בשבוע הבא - בטח בבתי החולים שעדיין לא הגיעו לסף הספיקה. אנחנו אמנם ערוכים להתמודד עם התחלואה טוב יותר מאשר בגלים הקודמים אבל מאוד מוטרדים, כי בקצב העלייה הנוכחי בתחלואה, יכולת זאת עלולה שלא להספיק. בחלק מבתי החולים, אנשי השטח אומרים שזו התקופה הגרועה ביותר שהיתה להם עד עכשיו מבחינת קצב העלייה בתחלואה".

נושאים קשורים:  בתי חולים,  מחלקות קורונה,  חדשות,  19-COVID,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר אוהד הוכמן,  ד"ר ספי מנדלוביץ',  פרופ' דרור מבורך,  ד"ר איתי פסח,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
04.01.2021, 20:44

דברו בנתונים לא בפאתוס

אנונימי/ת
04.01.2021, 21:19

הבעיה שאין כאלה, כמובן.

אנונימי/ת
04.01.2021, 22:12

אני רק בקשה אחת קטנה. אם אפשר לספר לנו ולציבור שמטופל מוגדר קשה כשסטורציית החמצן בדמו פחות 93% ושבמונשמים נכללים גם חולים שמטופלים בחמצן בספיקה גבוהה בקנולה נזאלית- HFNC/VAPOTERM ולא רק אנשים המונשמים בצינור תוך קני-טובוס ומונשמים בשיטה לא פולשנית בלחץ חיובי- CPAP/BIPAP אחר כך שכל אחד יעשה את הפרשנות שלו.

אנונימי/ת
04.01.2021, 22:30

לצמצם למינימום ביקורי מרפאות שאינם בצורך דחוף, לאשפז זמן קצר ככל שניתן ורק דברים שלא ניתן לדחות לעוד 3 חודשים כשהאוכלוסיה בסיכון תהיה מחוסנת ברובה, לבטל ניתוחים לא דחופים, לגייס גם את "כוחות המילואים" לטיפול בחולי הקורונה לא רק את הסטאז'רים והמתמחים הכי צעירים שכבר גמורים פיזית ובוודאי נפשית, לחלק את העומס גם על המחלקות הכירורגיות ולא רק על הפנימיות, להוריד את פנימיות העל ממעמד של יועצים למעמד של מטפלים. אה, כן, זה דורש ויתור על כנסה וגם להיות קצת לא נחמד עם פיגורות שונות בארגון. נו טוב, אין ברירה, בשביל זה אתם מנהלים...

אנונימי/ת
05.01.2021, 12:21

כול הכבוד.
לא מסמכותם של מנהלי ביה״ח לדרוש מהממשלה להחמיר את תנאי הכליאה של אזרחי ישראל.
תפקידם היה להכין את ביה״ח לטיפול בחולים ולדרוש לשם כך את המשאבים הדרושים. אם לא דאגו לכך והעדיפו להסתמך על (עוד) סגר- זו אשמתם.

אנונימי/ת
05.01.2021, 13:08

אם המנהלים היו באמת מנהלים הם היו עובדים במקומות אחרים כמו חברות הי טק, מנהלי מפעלים , בבנקים ולא בבתי חולים

אנונימי/ת
05.01.2021, 18:06

שיפסיק להיות דמגוג. רק קיבל אות מנחמן אש וכבר התחיל לצייץ. זה כל כך שקוף ומצער שזו קנוניה של רופאים בכירים שאיבדו את היושרה המקצועית.
מציע שועדת מומחים ציבורית תעשה בדיקת הנתונים המדווחים לחשוף את האמת. אני יכול לסייע באחד מבתי החולים הגדולים.

05.01.2021, 23:22

להקים מערך של טיפול בית לחולי קורונה בקהילה,
שמיון קורונה יישאר רק לחולים במצב קשה שזקוקים לתמיכה נשימתית.