דעות

האם החיסונים יהיו חסרי תועלת מול המוטציות החדשות בנגיף הקורונה?

איך מוטציה ב-RNA של הנגיף מתבטאת? מהי השפעת המוטציה? האם היא תביא למחלה קשה יותר או להדבקה גדולה יותר? האם נגיפים מוטנטיים יהיו עמידים בפני החיסון לקורונה? פרופ' ג'וני גרשוני עונה

פרופ' ג'וני גרשוני מתחסן לקורונה. צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב

הנגיפים כותבים את המורשת שלהם בשפת ה-RNA הבנויה מארבע אותיות – G A U C.  הגנום – כלל הגנים של נגיף הקורונה, כתוב ב–30,000 אותיות RNA. בכל פעם שהנגיף משתכפל, עליו להעתיק את כל הגנום, 30,000 אותיות, אחת אחת וללא טעות. כך, ברור שככל שמרבים להעתיק את הגנום, להשתכפל ולהתרבות, כן הסיכויים לטעות ולהחליף בשגגה אות נכונה באות שגויה. לכן, אין זה מפליא שעם העלייה במספר המודבקים בעולם, כן מצטברים נגיפי קורונה עם שגיאות פה ושם ב-RNA שלהם. לשגיאות אלו אנו קוראים "מוטציות" ולנגיפים הנושאים מוטציות אלו קוראים נגיפים או זנים מוטנטיים.

הזן המוטנטי יכול להתרבות באוכלוסיה באופן מעודף וייהפך לזן השכיח בין הנגיפים, עד להופעת מוטציה חדשה עם יתרון חדש שיחליף את קודמו. כך מוטציה אחרי מוטציה הנגיפים משתנים ומשתפרים

הופעת מוטציות בנגיפי קורונה מעוררת מספר שאלות: איך מוטציה ב-RNA של הנגיף מתבטאת? מהי השפעת המוטציה? האם היא תביא למחלה קשה יותר? להדבקה יותר גדולה? האם נגיפים מוטנטיים יהיו עמידים בפני החיסון לקורונה?

מתכון ה-RNA של הנגיף מנחה את התאים המודבקים ליצור חלבונים שבונים את הנגיפים המשתכפלים. מוטציות ב-RNA יכולות להביא ליצירת חלבוני נגיף שגויים בהתאם. השגיאות בחלבונים יכולות להכשיל את החלבון ולפסול אותו. אולם, לפעמים שגיאה של המוטציה מביאה לשיפור תפקוד החלבון ונותנת לנגיף המוטנטי יתרון מסוים לעומת הנגיפים המקוריים. בזכות היתרון, הזן המוטנטי יכול להתרבות באוכלוסיה באופן מעודף וייהפך לזן השכיח בין הנגיפים, עד להופעת מוטציה חדשה עם יתרון חדש שיחליף את קודמו. כך מוטציה אחרי מוטציה הנגיפים משתנים ומשתפרים.

מאז התפרצות מגיפת הקורונה נגיף הקורונה צובר מוטציות, כל הזמן.  זהו תהליך טבעי, אקראי וצפוי. לאחרונה הופיעו שני זני קורונה חדשים, אחד באנגליה והשני בדרום אפריקה. בכל אחד הצטברו מספר מוטציות וחלקם אף משותפות ביניהם.  במיוחד מעניינות המוטציות בחלבון היתד, ה-SPIKE, שבמעטפת של הנגיף – הקוצים האופייניים שלו. שינויים בחלבון זה - אליה ו"קוץ" בה! הלא חלבון זה הוא הנקשר לקולטן הנגיף המצוי בתא המטרה שהנגיף יכול להדביק.  שינוי באתר קישור הקולטן יכול לשבש את ה-SPIKE עד כדי לא יכיר ולא יקשור את הקולטן – דבר שימנע מהנגיף להדביק תאים.  לעומת זאת, שינוי קל במבנה ה-SPIKE יכול לשפר את יכולת הנגיף לקשור את הקולטן וליעל את יכולת ההדבקה.

עד כמה עמידות המוטציות החדשות לחיסון?

ההערכה היא שהנגיפים המוטנטים הבריטיים והדרום אפריקאיים השתפרו ביכולת ההדבקה,  שהם מועברים ביתר קלות ומדביקים אנשים יותר טוב מגירסת המקור של נגיפי קורונה. יחד עם זאת, אין שום אינדיקציה שהמוטנטים יותר אלימים. אין שום עדות לתחלואה יותר קשה או לסכנה יותר גדולה.

מערכת החיסון מזהה את הנגיף שאותו היא צריכה להשמיד על סמך מספר רב של פרטים מזהים של הנגיף. שינוי אחד או שניים לא מונע את זיהוי הנגיף כולו

בעניין העמידות לחיסון, כנראה שאין עמידות לחיסון. המוטנטים כנראה רגישים בדיוק כמו נגיפי המקור לחסינות הנרכשת בעקבות חיסוני "פייזר" ו"מודרנה". האמת, זה לא מפליא.  מערכת החיסון בוחנת את מבני הנגיף על כל פרטיהם כמו מערכות הביון המפעילות אמצעים לזיהוי  פרצופים ולאתר חשודים בקהל. מערכת החיסון מזהה את הנגיף אותו היא צריכה להשמיד על סמך מספר רב של פרטים מזהים של הנגיף.  שינוי אחד או שניים לא מונע את זיהוי הנגיף כולו. לראיה, אנחנו מזהים בקלות אנשים עוטי מסיכות על אף העובדה שכמחצית פרטי הפנים מכוסות!

בינתיים, ההערכה היא שהמוטציות החדשות פגיעות ורגישות לחיסוני "פייזר" ו"מודרנה". לכן, לכו להתחסן! זה חשוב.

פרופ' ג'וני גרשוני, מומחה בתחום הפתוגנים הויראליים, בית הספר לביו-רפואה וחקר הסרטן ע"ש שמוניס, הפקולטה למדעי החיים, אוניברסיטת תל אביב 

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מוטציות,  המוטציה הבריטית,  דעות,  פרופ' ג'וני גרשוני,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2021, 18:38

לפי הבנתי החיסון מושתת על כך שנוצר בגוף חלבון הספייק הויראלי ומערכת החיסון האנושית לומדת ליצר נוגדנים כלפי חלבון זה בלבד ולא כלפי חלבונים אחרים.
אם תהייה מוטציה שתשנה באופן דרמתי את מבנה הספייק, החיסון לא יהיה יעיל כנגד זן זה

06.01.2021, 19:00

הרי יודעים נגד כמה פרטים מזהים פועל החיסון, אז יכולים להגיד כמה פרטים מזהים שבחיסון יש במוטציות. למה לא אומרים?
"לראיה, אנחנו מזהים בקלות אנשים עוטי מסיכות על אף העובדה שכמחצית פרטי הפנים מכוסות!" כי אנחנו מכירים את כל פרטי הפנים המכוסות. כמה מכיר החיסון?

07.01.2021, 12:48

הי ג'וני. מעניין מאוד. למה יש קורונה גם בחיות?
כיף לפגוש אותך כאן. עליזה בוכמן (רייך) היינו ביחד בכיתה

אנונימי/ת
09.01.2021, 09:41

ממליץ על כנס מעניין בנושא תרכיבים הצפוי ב-1 בפברואר:
http://bit.ly/vaccinesISR

כואב לשמוע את הדברים. חבל שהכותבים לא מצאו לנכון לציין מדוע המערכת קרסה ולהצביע על האשמים. מה שברור לכל מי שקשור למערכת, היא העובדה שמערכת הבריאות הייתה על סף קריסה כבר לפני המגיפה.

15.01.2021, 23:21

איך נדע עד מתי החיסון לקורונה מגן עלינו