דעות

לחסן ולחזק גם את מערכת הבריאות

מבצע החיסונים הוא הצלחה גדולה אך החיסונים לא יפתרו את הבעיות שנחשפו במהלך הקורונה והיציאה מהפנדמיה עדיין דורשת מאיתנו להיערך לקראת הבאות ולחזק את מערכת הבריאות

חיסונים לקורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מבצע החיסונים יצא לדרך ועם כל הבעיות (קושי לעתים במציאת תורים, פייק ניוז ועוד), בסך הכל מדובר בהצלחה גדולה. נכון לעכשיו התחסנו כבר כחצי מיליון ועוד היד נטויה.

כל זה לא קרה מאליו: מדינת ישראל ומשרד הבריאות השכילו עוד בתחילת הדרך להבטיח את מקומנו בתור ברכישת החיסונים, קופות החולים נערכו במהירות שיא תוך התבססות על מערך קהילתי מפותח ונסיון בתרגולים של חיסונים המוניים.

באופן עמוק יותר, היענות לחיסונים במדינת ישראל היא גבוהה. למעט מיעוט קטן וקולני של מתנגדי חיסונים, מרבית האוכלוסיה תומכת בחיסונים כמו שניתן לראות באחוז הגבוה יחסית לעולם של התחסנות בחיסוני השגרה בטיפות החלב. הססני החיסונים מקבלים מענה בהסברה נרחבת של מגוון מקורות החל ממשרד הבריאות, קופות החולים וארגוני חברה אזרחית. אכן גאווה גדולה!

החיסונים לא יפתרו את הפערים החברתיים שבאו לידי ביטוי בתקופת הקורונה, הן בתחלואה ובתמותה הקשה יותר באוכלוסיות עניות והן בנזקים שנגרמו כתוצאה מסגרים שפגעו קשות בכלכלה, בתרבות ובבריאות הנפש

אך אל לנו לקחת כמובן מאליו את התהליך. החיסונים לא יפתרו את הבעיות שנחשפנו אליהן במהלך הקורונה: את ההזנחה המתמשכת של מערכת הבריאות הן בכוח אדם והן בתשתיות. הזנחה שהביאה אותנו לסגרים בשל הפחד מקריסת מערכת הבריאות.

החיסונים לא יפתרו את הפערים החברתיים שבאו לידי ביטוי בתקופת הקורונה, הן בתחלואה ובתמותה הקשה יותר בקרב אוכלוסיות עניות והן בנזקים שנגרמו כתוצאה מסגרים שהושתו באופן גורף מדי ולא מידתי שפגע קשות בכלכלה, בתרבות, בבריאות הנפש ועוד.

עד היום תקצוב החיסונים אינו ברור. חוק ביטוח בריאות ממלכתי לא מכסה בצורה טובה את תחום החיסונים, כולל קידום ההיענות לחיסונים – הגיע הזמן לחוק עידוד התחסנות

צריך לוודא שמימון מבצע החיסונים לא יפגע בהמשך בתקציב הבריאות – למעשה עד היום תקצוב החיסונים אינו ברור. חוק ביטוח בריאות ממלכתי לא מכסה בצורה טובה את תחום החיסונים, כולל קידום ההיענות לחיסונים – הגיע הזמן לחוק עידוד התחסנות.

חיסונים צריכים להמשיך להינתן חינם לכלל האוכלוסיה. מחובתנו לדאוג שגם הרשות הפלסטינית תקבל חיסונים. זה גם האינטרס של כולנו בשם בריאות הציבור. הנגשת חיסונים והעברת המידע אודות חיסונים צריכות להיעשות באופן המותאם לאוכלוסיות שונות. התחסנות היא אחריות חברתית של כולנו, שכן רק רמת התחסנות גבוהה מספיק תוביל ל"חסינות קהילתית" - המונח השגור של "חסינות עדר" מקורו מהעולם הוטרינרי, אך איננו עדר, והמוטיבציה להתחסן נובעת גם מהחוסן הקהילתי שלנו ומהסולידריות החברתית.

חשוב לזכור שיש עדיין צורך לעקוב בקפידה ולראות שאכן החיסון, מעבר להגנה שהוא מספק מפני תחלואה ותמותה, גם מונע הדבקה של אחרים. עד עתה נראה שהמוטציות שנצפו לא ישנו את השפעת החיסונים, אך כל זה דורש המשך מעקב, כמו גם אחרי תופעות הלוואי. בשביל כך אנו צריכים מערכת בריאות חזקה, בהובלת משרד הבריאות.

אנו נדרשים להבין שלאחר היציאה מהפנדמיה נצטרך להשקיע רבות במערכות הציבוריות ובמערכת הבריאות בשביל החוסן שלנו כחברה ולטובת האתגרים שיגיעו בהמשך

בסופו של דבר, על כולנו לזכור כי את תוצאות מבצע החיסון נראה רק בעוד מספר חודשים. עד אז נמשיך להשתמש במסיכות, לשמור על היגיינה וריחוק פיזי ולהימנע מהתקהלויות.

אני כולי תקווה שבחג הפסח – הלא הוא חג החירות – נוכל להשתחרר מכבלי הפנדמיה. אנו רואים את האור בקצה המנהרה, אבל המשך הדרך של היציאה מהפנדמיה עדיין דורש מאיתנו היערכות ודריכות. והכי חשוב: אנו נדרשים להבין שלאחר היציאה מהפנדמיה נצטרך להשקיע רבות במערכות הציבוריות ובמערכת הבריאות בשביל החוסן שלנו כחברה ולטובת האתגרים שיגיעו בהמשך.

נושאים קשורים:  פרופ' נדב דוידוביץ',  דעות,  חדשות,  חיסונים,  סגר,  מערכת הבריאות,  פערים חברתיים,  קורונה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
10.01.2021, 20:22

פרופ' דוידוביץ, איך אפשר לקחת אותך ברצינות אחרי שהתראיינת לסרט שהפך להיות דלק טילים לחובבי קונספירציות ומכחישי קורונה??? איך לא וידאת מה יקרה עם הראיון שלך ולאיזה מן סרט חסר אחריות הוא יכנס????
פגעת באמון הציבור בתקופה קשה ויצרת נזק רב. אתה צריך להתנצל.