חדשות

ועדת הסל דירגה גבוה טיפולים בהמטואונקולוגיה, גסטרו וגינקולוגיה

דירוגים גבוהים בוועדת סל התרופות ניתנו לבדיקת הפרופיל הגנומי המקיף לגידולים ממאירים סולידיים וכן לתרופה למיאלומה נפוצה

תרופות (צילום: אילוסטרציה)

בדיקת לקביעת פרופיל מולקולרי גנומי מקיף (CGP) של כלל הגידולים הסולידיים וההמטולוגים הממאירים לצורך התאמת טיפול לילדים ומתבגרים וכן מועמדותן של שלוש תרופות – האחת בתחום ההמטואונקולוגיה ושתיים לשם טיפול במיאלומה נפוצה - קיבלו את הדירוג A9  בדיוני הוועדה להרחבת סל התרופות לשנת 2021.

אתמול (א') פרסמה הוועדה את עיקרי ההחלטות שלה משתי ישיבות שעסקו  במתן דירוגים למועמדויות של תרופות בתחומים המטואונקולוגיה, גסטרו ומחלות כבד וטכנולוגיות שאינן תרופות לשם טיפול תומך באונקולוגיה.

עם הדירוגים A9 וכן A8/9 עלו המועמדות הללו לשלב הדיונים הבא שבו תחל הוועדה לתעדף את המועמדויות הסופיות לקראת הכללתן בדו"ח המלצותיה שיוגש לממשלה. מאחר שטרם ידועה מסגרת התקציב של ועדת הסל, קשה בשלב זה לדעת מתי ההמלצות יוגשו. הוועדה חייבת לסיים את עבודתה בסוף החודש אבל לא מן הנמנע, גם עקב המשבר הפוליטי, שהגשת הדו"ח תתאחר לתחילת ינואר. עד כה קיימה הוועדה עשר ישיבות דירוג.

המועמדויות שקיבלו את הדירוג A9, בנוסף לבדיקת ה-CGP, הן התרופה Lenalidomide Teva שעבורה הוגשה בקשה להכללה בסל לשם טיפול בלימפומה פוליקולרית כקו טיפול מתקדם, בשילוב עם Rituximab. כן, Darzalex לטיפול קו ראשון בחולים שאינם מועמדים להשתלת מח עצם (מהשלבים DRd ו-DVMP) וגם כטיפול קו ראשון לחולים שכן מועמדים להשתלת מח עצם (D-VTd).

המועמדויות הבאות קיבלו את הדירוג A8/9  וגם הן עברו לשלב הדיונים הבא: בהמטואונקולוגיה, Imbruvica לטיפול במחלת שתל נגד מאחסן כרונית (cGVHD) לאחר כישלון טיפול סיסטמי;  Jakavi לטיפול בפוליציתמיה ורה עבור חולים שפיתחו עמידות או אי סבילות לטיפול ב- Hydroxyurea וגם Inrebicלחולים במיאלופיברוזיס בדרגת סיכון 2 intermediate או high ראשוני או משני לאחר פוליציטמיה ורה או לאחר thrombocythemia עבור חולים שקיבלו טיפול קודם ב-Ruxolitinib.

כמו כן, Xospata לטיפול בלוקמיה מסוג AML חוזרת או עמידה עם מוטציה מסוג FLT3 וגם  Sylvantעבור חולים בmulticentric- Castleman’s disease  - MCD, במטופלים שליליים ל-HIV ושליליים ל-HHV8. כמו כן קיבלה דירוג זה Xgeva למניעת אירועים גרמיים - טיפול בגרורות בעצמות הנובעות מגידולים סולידיים, עבור חולי מיאלומה נפוצה עם אי ספיקה כלייתית.

בתחום הגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד הוענק הדירוג לאנדוסקופיה של המעי הדק באמצעות קפסולה לחולי קרוהן סימפטומטיים שאובחנו כחולי קרוהן, עם תסמינים קליניים שאינם מוסברים על ידי ileocolonoscopy או הדמיה אחרת.

עוד הוענק הדירוג ל-Stelara לטיפול בקוליטיס כיבי Ulcerative colitis כקו טיפול ביולוגי שני; ל-Antrolin לטיפול בפיסורות אנליות ובפרוקטולוגיות הקשורות להיפרטוניה ספינקטר אנאלית עבור כלל החולים בהתאם להתוויה וגם לחולים עם מחלת מעי דלקתית IBD.

Otezla לטיפול בכיבים בחלל הפה בחולי בכצ'ט, כקו שני אחרי ניסיון בקולכיצין. Jorveza לטיפול ב-esophagitis Eosinophilic וגם Dificlir עבור ילדים מגיל שש שנים ומעלה עם זיהום C.diff. כמו כן ניתן הדירוג ל-Givlaari לטיפול בפורפיריה כבדית חריפה AHP במתבגרים בני 12 שנה ומעלה ובמבוגרים ול-Ocaliva לטיפול בכולנגיטיס מרתי ראשוני בחולים עם תגובה לא מספקת או אי סבילות לטיפול ב-UDCA כקו טיפול שלישי לאחר מיצוי הטיפול ב-UDCA ו-Bezafibrate. כמו כן הוענק דירוג זה ל-Trientine לטיפול טיפול במחלת ווילסון בחולים עם אי סבילות ל-Penicillamine-D.

בתחום האונקולוגיה כטיפול תומך לא תרופתי הוענק דירוגA8/9 לממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן שד – הרחבת גיל זכאות מעבר לגיל 74 בהתאם להמלצות הוועדה לבחינת התכנית הלאומית לגילוי סרטן השד. כמו כן, לבדיקת פרופיל מולקולרי גנומי מקיף (CGP) של גידולים סולידיים לצורך התאמת טיפול לחולי סרטן סולידי מתקדם גם לחולים בסוגי גידולים סולידיים ממאירים נוספים שמצויים בשלב הגרורתי.

בתחום הגינקולוגיה, ל-Mirena גם עבור נשים מגיל 35 ומעלה (עד כה היא ניתנה רק לבנות 45 ומעלה) הסובלות ממנורגיה קשה לאחר שמוצו אפשרויות הטיפול התרופתיות הכלולות בסל. הוועדה ביקשה לקבל התייחסות מהמומחים לגבי הגדרה מדויקת של אוכלוסיית היעד, לרבות אפשרות לביטול המגבלה הגילית; וגם ל-Orilissa לטיפול בכאב בדרגה בינונית עד חמורה הנלווה לאנדומטריוזיס לנשים שמיצו טיפולים שמרניים.

בין הדירוגים הנמוכים כ-B7 היתה גם Postinor למניעת הריון, הכלולה בסל לטיפול בנפגעות אונס לשם מניעת הריון אך הוועדה ביקשה שייבדקו עלויות מול החלופות הקיימות בסל.

לקריאה נוספת ליחצו: כאן וכאן.

נושאים קשורים:  ועדת הסל,  ועדת סל התרופות,  חדשות
תגובות