התלקחויות

זיהוי RNA של תאי PRIME יכול לחזות התלקחויות של דלקת פרקים שגרונית

חוקרים מצאו תאים אשר יכולים להעיד על התלקחות עתידית של דלקת פרקים שגרונית

06.12.2020, 17:51
בדיקת דם-דנ"א. צילום: אילוסטרציה

דלקת פרקים שגרונית, כמו הרבה מחלות דלקתיות, מאופיינת על ידי אפיזודות של רגיעה והחמרה (התלקחות). האירועים המולקולריים אשר מובילים להתלקחויות אינם ידועים.

במחקר זה בוססו פרוטוקולים קליניים וטכניים עבור איסוף חוזר של דם ממטופלים הסובלים מדלקת פרקים שגרונית על מנת לאפשר ריצוף RNA אורכי (RNA seq). דגימות נלקחו מ-364 נקודות זמן במהלך שמונה התלקחויות לאורך תקופה של 4 שנים מאינדקס המטופלים של המחקר וכן נלקחו דגימות דגימות מ-235 נקודות זמן במהלך התלקחויות אצל שלושה מטופלים נוספים. זוהו תעתיקים אשר בוטאו בצורה שונה לפני התלקחויות והושוו עם נתוני RNAseq של תאים בודדים סינוביאליים. על מנת לאמת את הממצאים נעשה שימוש באנליזת תאים בזרימה flow cytometry וכן ב-sorted-blood-cell RNA-seq במטופלים נוספים.

במחקר נצפו שינויים עקביים בפרופילי שעתוק בדם בין שבוע לשבועיים לפני התקלחות של דלקת פרקים שגרונית. לאחר שפעול של תאי B הייתה התרחבות של CD45−CD31−PDPN+ שהינם תאים טרום דלקתיים מזנכימליים המסתובבים בדם, או בשמם האחר - PRIME, תאים הנמצאים בדם שנלקחו ממטופלי דלקת פרקים שגרונית. התאים הללו חלקו מאפיינם של פיברובלסטים סינוביאליים דלקתיים. הרמות של PRIME אשר מסתובבים בדם ירדו במהלך התלקחויות בכל ארבעת המטופלים וגם flow cytometry ו-sorted-cell RNA-seq אישרו את הנוכחות של תאי PRIME ב-19 מטופלים נוספים עם דלקת פרקים שגרונית.

לסיכום, ניתוח גנומי אורכי של התלקחויות דלקת פרקים שגרונית גילה תאי PRIME בדם במהלך התקופה שלפני ההתלקחות ולכן הציע מודל שלפיו התאים הללו שופעלו על ידי תאי B בשבועיים שלפני ההתלקחות וכתוצאה מכך נדדו מחוץ לדם אל הסינוביום.

מקור: 

Dana E. Orange, M.D. et al. (2020). The NEW ENGLAND JOURNAL of MEDICINE. 10.1056/NEJMoa2004114

נושאים קשורים:  התלקחויות,  נוזל סינוביאלי,  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית
תגובות