COVID-19 בישראל

בכנסת קוראים למשרד הבריאות לבצע בדחיפות בדיקות סרולוגיות

ראש אגף טכנולוגיות במטה לביטחון לאומי בוועדת הביקורת בכנסת: "ישראל מצטיידת בכמה שיותר חיסונים לקורונה כדי לפזר את הסיכונים בגלל חוסר הוודאות"

בדיקה סרולוגית. אילוסטרציה

מנכ"ל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין, טוען כי תרכיב החיסון הרוסי זהה לאחרים והעיכוב במתן אישור להבאתו לישראל הוא ככל הנראה מסיבה פוליטית. פרופ' רוטשטיין אמר זאת הבוקר (ג') בדיון שקיימה ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה שעסקה בהצטיידות המדינה בתרכיבי החיסון לקורונה ובהיערכות לקראת מבצע החיסונים.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, קרא למשרד הבריאות לטפל בדחיפות בנושא הבדיקות הסרולוגיות – "עניין שמטריד אותי ואת חברי הוועדה". הבדיקות הללו דרושות כדי שאפשר יהיה לדעת גם כמה אנשים לא צריך לחסן. הוא הודיע כי הוועדה תמשיך לפעול לקידום השימוש בבדיקות אלו. כמו כן הצביע ח"כ שלח על הצורך לבצע מסע הסברה רציני ואף מוכוון לאוכלוסיות מסוימות ועל הצורך להיערך לקראת מאבק ב"פייק ניוז" .

רפי מירון, ראש אגף טכנולוגיות ונושאים מיוחדים במטה לביטחון לאומי, שהשתתף בדיון, אמר שאיננו יכול להתייחס לטענה שבכוונות ישראל לרכוש מלאי מסוים מתרכיב החיסון הרוסי אך לא להשתמש בו. עוד אמר כי הרגולציה לאישור השימוש בחיסון הישראלי המפותח במכון הביולוגי בנס ציונה מבוצע על ידי משרד הבריאות בליווי צמוד של גוף מקצועי גרמני. "המטרה העומדת לנגד עינינו היא להביא כמה שיותר מהר חיסונים לכלל האוכלוסיה ולפזר את הסיכונים בגלל חוסר הוודאות. העלות הכרוכה ברכישת החיסונים בטלה בשישים בהשוואה לעלות האלטרנטיבית להתנהלות המדינה עם מגיפת הקורונה".

האחראי על נושא חיסוני הקורונה במשרד הבריאות, ד"ר אורי פינשטיין, ציין כי "החיסון לא יחולק לאוכלוסיה במידה שלא יקבל את האישור הרפואי המתאים. בשל לוח הזמנים המואץ לפיתוח החיסון, משרד הבריאות נסמך על רשויות הבריאות הרגולטוריות המובילות בעולם. עם קבלת החיסונים, תצא לדרך תכנית התחסנות לאוכלוסיה בשותפות עם קופות החולים ובשל הצורך לעקוב אחרי קצב ההתחסנות ולעדכן מהו המועד הנכון לקבלת המנה הראשונה והמנה השנייה".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר: "מבצע החיסון איננו רק רכש החיסונים. ההיערכות למבצע היא הזדמנות להשקיע בצעדים שיחזקו את מערכת הבריאות כולה, גם בשגרה ולא רק בציוד מתכלה. נדרשת עתה היערכות מקיפה, בניית צוותים קבועים, בשיתוף פעולה מלא עם קופות החולים וגורמי החברה האזרחית, הכשרת כוח אדם מתאים, כך שמבצע החיסון לא יבוא על חשבון הטיפול בחולים.

עוד ציין לוין: "נדרש שדרוג מערכות המידע לשם מעקב אחר התקדמות מבצע החיסון כאשר המידע מאובטח. יש צורך בשילוב גורמי חברה אזרחית, האקדמיה והציבור ובתקשור מלא לשמירת אמון הציבור. מבצע החיסון חייב להיות מלווה בהערכה מדעית בדבר היעילות והבטיחות, להכין לשם כלי הערכה תוך שימוש מושכל בבדיקות הסרולוגיות".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  בדיקת סרולוגית,  ח"כ עפר שלח,  חדשות,  קורונה,  פרופ' זאב רוטשטיין
תגובות