חדשות

הליכה ברגליים יחפות מפחיתה את כאבי הדורבן בכף הרגל

במחקר באוניברסיטת תל אביב נמצא: במטופלים שהלכו יחפים פעמיים בשבוע בלבד במשך חודש הופחתו הכאבים בעקב הרגל וחל שיפור גם בתפקוד היומיומי

הליכה ברגליים יחפות. צילום אילוסטרציה

ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת תל אביב עולה כי הליכה ברגליים יחפות במשך עשר דקות ביום מפחיתה את כאבי הדורבן בכף הרגל. מעקב אחר עשרות מטופלים שסובלים מהבעיה הצביע גם על שיפור גבוה יותר בתפקוד היומיומי של אלה שהלכו יחפים בהשוואה לאלה שהלכו עם נעליים. המחקר נערך בהובלת ד"ר יוסף משהראוי מהחוג לפיזיותרפיה בבית הספר למקצועות הבריאות בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובשיתוף הסטודנטית מרים ריינשטיין וקופת החולים מאוחדת.

ד"ר יוסף משהראוי, החוג לפיזיותרפיה, אוניברסיטת תל אביב. "העומס על העקב פוחת בהליכה ברגל יחפה"

במהלך המחקר, החוקרים ליוו במשך חודש ימים כ-50 מטופלים שסבלו תקופה ממושכת מכאבי דורבן. החוקרים חילקו את המטופלים לשתי קבוצות: בקבוצה הראשונה, חברי הקבוצה צעדו יחפים על הליכון, פעמיים בשבוע, תחילה במשך עשר דקות ובהמשך עד ל-30 דקות ברצף. חברי קבוצת הביקורת, צעדו על הליכון כשנעליים לרגליהם.

ממצאי המחקר הצביעו על כך שהליכה ברגליים יחפות הפחיתה משמעותית את עוצמת הכאב בעקב הרגל, ביחס לקבוצת הביקורת, והביאה לשיפור גבוה יותר ברמת תפקודם היומיומית של המטופלים. השיפור המשמעותי בא לידי ביטוי ביכולת לעלות ולרדת במדרגות, לסחוב קניות לביתם, ללכת לאירועים משפחתיים וחלקם אף החל לרוץ ריצות למרחקים קצרים. במקביל, ההליכה ברגליים יחפות שיפרה את איכות חייהם גם בתחומים שאינם קשורים ישירות לכאב ולתפקוד הפיזי. בין היתר, דיווחו חברי הקבוצה שהלכו יחפים על כך שהרגישו נמרצים יותר, שלווים ומלאי אנרגיה יותר, פחות עייפים ויותר מאושרים.

ד"ר משהראוי הסביר: "הדורבן מתאפיין בכאבים עזים בכף רגל שמקשים על המטופלים בשגרת החיים הרגילה. המחקר הראה שהקפדה על הליכה בכלל ועל הליכה ברגלים יחפות בפרט מסייעת מאוד בהקלה של הכאב ומאפשרת לבצע פעולות פשוטות כמו ירידה במדרגות והליכה לסופרמרקט שקודם לא ניתן היה לבצע. אנו מעריכים שבהליכה ברגל יחפה העומס מועבר בעיקר לחלק הקדמי של כף הרגל ולכן הלחץ הממוקד על העקב פוחת וקיימת הפחתה גבוהה יותר בכאב".

החוקרים ממליצים על הליכה ברגליים יחפות בבית או על מסילה נעה (הליכון חדר כושר) על מנת להפחית בצורה משמעותית את כאבי הדורבן בכף הרגל. על פי המלצתם, רצוי להתחיל בהליכה בת עשר דקות מדי יום בממוצע ולהגביר את מספר הדקות היומי בהדרגה על פי הכושר האישי ובכפוף להתייעצות עם פיזיותרפיסט.

נושאים קשורים:  ד"ר יוסף משהראוי,  פיזיותרפיה,  אוניברסיטת תל אביב,  דורבן,  כאב,  הליכה,  מחקר
תגובות
 
אנונימי/ת
01.12.2020, 16:56

בכלל יותר בריא ללכת יחף ולתת לרגל לנוע בטבעיות. אין כול נעל שיכול להתחרות עם רגל אנושית שנוצרה לאחר מאות אלפי שנים של אבולוציה !!

אנונימי/ת
01.12.2020, 17:27

חד משמעית!

אנונימי/ת
01.12.2020, 17:39

מאות אלפי שנים של אבולוציה תכננו את כף הרגל האנושית ללכת בסוואנות באפריקה, ולא על אספלט או מדרכות.
אבל אני אומר , אם כבר, בו נקח את זה עוד צעד קדימה ונוותר גם על הבגדים לגמרי