COVID-19 בישראל

סגן שר הבריאות הודה: "עשינו טעויות ביציאה לפיילוט הקניונים"

שר הבריאות ושרת התחבורה חגגו בשישי את פתיחת השווקים והקניונים, אך במוצ"ש כבר הודו במשרד הבריאות: "המתווה נכשל, יצרנו את הצפיפות והעומסים" | הפתרון הנוכחי: הגברת האכיפה

המונים בקניון איילון ברמת גן. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

כאשר צמרת משרד הבריאות נתונה הבוקר (א') תחת ביקורת קשה מאוד מצד התקשורת על "פיילוט הקניונים", שלכל הדעות כשל, הודה סגן שר הבריאות יואב קיש בראיון ב"כאן רשת ב'": "נעשו טעויות ביציאה לפיילוט הזה, חלקן על ידינו. יצרנו את הצפיפות בתוך הקניונים".

ביום שישי בבוקר חגגו השר אלדשטיין יחד עם שרת התחבורה מירי רגב והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, את פתיחת השווקים והקניונים. הם כמובן הצטלמו בשוק ראש העין "כדי לעמוד מקרוב אחרי חזרת השווקים לפעילות, הודות למתווה שהובלנו". "השרים התקבלו בחום רב על ידי הסוחרים", מיהר דוברו של השר להדגיש בהודעה לתקשורת. אדלשטיין אמר כי מדובר ב"בשורה טובה. הניסוי הוא למשך עשרה ימים שבהם נבחן אם כל המקומות עומדים בהנחיות משרד הבריאות. אני מקווה שכך יהיה ונוכל לשמור על המקומות פתוחים תוך כדי הקפדה על בריאות הציבור".

שרת התחבורה אמרה: "שמחה על כך שהיום פתחנו את כל השווקים על פי המתווה שהובלתי יחד עם שר הבריאות, הצוותים המקצועיים ויושבי ראש ועדי השווקים. ראיתי הבוקר את האור בעיניהם של הסוחרים ואת השמחה בקרב האזרחים. שמחתי לראות שאנשים עוטים מסיכות ושומרים על הכללים".

בטרם חלפו ארבע שעות מההודעות החגיגיות, ולשכת שר הבריאות מיהרה להפיץ הודעה לפיה השר הנחה את המנכ"ל ואת פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, לקיים דיון מקצועי כבר במוצ"ש על מתווה הקניונים נוכח המראות על עומסים משמעותיים ונתוני התחלואה העולים". זאת, בהמשך להחלטת הממשלה לפתוח 15 קניונים בלבד מבין עשרות רבות ברחבי הארץ. תחילת נקבעו ארבעה וכל השאר צורפו בהגרלה.

בדיון הלילי, שלפני תחילתו דאגו משתתפיו לטפטף התבטאויות כמו "הפיילוט נכשל" ולצידן אזהרות על כך שיהיה צורך לעצור אותו, התקבל הסיכום: פיילוט הקניונים יימשך אבל תתוגבר האכיפה. בדיון גם שותפו נציגי משרד האוצר. הוחלט, כך דווח הבוקר, ש"ייבחנו שינויים והתאמות במתווה כדי להקטין את הצפיפות בקניונים".

הסיבה: נציגי משרד האוצר התנגדו לעצירת הפיילוט ודרשו לשנות את הגדרותיו לעניין "הכנסת הקונים בהתאם לגודל החנות. יורשו לשהות בכל חנות לכל היותר עשרה קונים, ללא קשר לגודלה, גם כשמדובר בחנות גדולה".

"דה מרקר" תיאר הבוקר את מה שהתרחש שלשום בקניונים: "בחסות הממשלה יצא הציבור לקניות באירוע הדבקה המוני – שפל נוסף בניהול הממשלתי הכושל של המשבר. המרוויחים היו בעלי הקניונים ורשתות החנויות שקיבלו פרס על פתיחה בניגוד לחוק בשבוע שעבר".

שרית רוזנבלום ב"ידיעות אחרונות" תיארה את הפיילוט "יום שישי השחור: הדרך לגל השלישי עוברת בהסתערות על הקניונים ובפתיחה הבלתי מבוקרת של התיכונים". ועוד ציינה: "הניסיון הכואב מלמד שכל מי שחגג שלשום את השגרה ייאלץ מהר מאוד להיזכר עד כמה אנחנו רחוקים ממנה. בערבוביה החפוזה שנוצרה בין עיקר לטפל בין פתיחת מערכת החינוך לפתיחת הקניונים והמלונות, אבדה לחלוטין היכולת לשמור על תחלואה על אש קטנה... עם ישראל מכר שלשום את הבריאות שלו, בלי לחשוב פעמיים, עבור טלוויזיה או בגד בהנחה... הגרלת הקניונים היתה אישור לטיסת ניסוי בהדבקה קבוצתית. יש לקוות שכמה שפחות מפוקדי הקניונים הגרילו על הדרך גם את הקורונה".

לא מן הנמנע ש"קבלת פנים" זאת גם הביאה את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס להודות "כנראה שטעינו קצת".

בתוך כך, במערכת הבריאות חוששים מעלייה בתחלואה במגזר החרדי בתקופת חנוכה, בשל חזרת התלמידים מהישיבות הביתה ואירועי הדלקת נרות המוניים. במשרד הבריאות, ברשויות המקומיות ובפיקוד העורף נערכים להגברת הבדיקות לקראת חופשת החנוכה בישיבות. בנוסף לכך ינסו לתאם עם החסידויות את נושא ההדלקות כדי למנוע אירועים המוניים.

נושאים קשורים:  קניונים,  יולי אדלשטיין,  מירי רגב,  שווקים,  קורונה,  חדשות,  19-COVID,  משרד הבריאות,  יואב קיש
תגובות
אנונימי/ת
29.11.2020, 12:45

דבר ידוע הוא שעל טעויות משלמים.
הבעיה שעל טעויות של חברי הממשלה מי שמשלם זה לא הם, אלא האזרחים.

אנונימי/ת
29.11.2020, 19:20

"עשינו טעויות ביציאה לפיילוט הקניונים"
כאילו יש טעות שלא עשיתם.