COVID-19 בישראל

ארבעה מומחים: "גישת הממשלה גרועה - אסור להשלים עם עוד סגר"

הממשלה שוקלת להטיל סגר שלישי בחנוכה, אך אנשי מקצוע ומומחים בבריאות הציבור טוענים: "לא רק שסגר שלישי הוא תרחיש לא מתקבל על הדעת, הוא גם אסור"

פרופ' רונית קלדרון-מרגלית, מומחית בבריאות הציבור ואפידמיולוגיה. "אנו עדים לקיומם של פערים גיאוגרפיים מובהקים". צילום: יח"צ

בעוד ראש הממשלה מפזר רמיזות על כך שייתכן שיהיה צורך בסגר נוסף כדי להפחית בתחלואת הקורונה ובעקבות דבריו חוזרים גם כלי תקשורת שונים על התחזית לסגר בעוד חודש, בחנוכה, ארבעה פרופסורים טוענים כי "אמנם הטיפול במגיפה, עד כה, נכשל, אבל בכל זאת אפשר ואף חובה למנוע סגר שלישי".

בשיחה עם אדריאן פילוט מ"כלכליסט" אמרו המומחים כי ב"ניגוד לעמדת פקידי משרד הבריאות, לא רק שסגר שלישי הוא תרחיש לא מתקבל על הדעת, הוא גם אסור. כל הגישה של הממשלה, נכון לנובמבר 2020, פשוט גרועה, לא רלבנטית ומזיקה". יש לציין שגם פרופ' רוני גמזו התבטא אמש בראיון לערוץ 12 כי הוא איננו רואה עתה אפשרות לסגר שלישי.

פרופ' רונית קלדרון-מרגלית, מומחית בבריאות הציבור ואפידמיולוגיה אמרה: "עכשיו, כשהתחלואה ירדה, היינו מצפים לראות את אסטרטגיית הרמזור בפעולה. סגר איננו אסטרטגיה בת קיימא. ככל שפטיש הסגרים יופעל יותר, אמון הציבור יפחת ויהיו יותר הפרות של ההנחיות. יש הגיון בהפעלת כלים דיפרנציאלים ולא בעונשים קולקטיביים".

פרופ' שוש אלטוביה, ראש המחלקה למיקרוביולוגיה וגנטיקה מולקולרית באוניברסיטה העברית, הוסיפה: "סגר הוא תרופה פסולה. היא איננה מידתית למחלה: הילדים, העצמאים, גם הדמוקרטיה, משלמים מחירים כבדים. נדרש שינוי דרמטי בגישה ובמדיניות כולה".

פרופ' ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית, העוסק בבניית מודלים הקשורים למגיפה ומייעץ למל"ל, אמר: "קדושת החיים חזקה מהמחלה. לא ברור מדוע החינוך עדיין סגור. יש הרבה פתרונות אחרים באמצע. אפשר ללכת על סגירות אבל לא הרמטיות וקטלניות. חייבים לשנות גישה. חייבים ללכת על פעילות דיפרנציאלית, מתוכננת מראש, על פתרונות ריאליים שתוכננו היטב".

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה, התייחס לנושא ואמר: "המצב כאן עתה קיצוני - הכלכלה גמורה, יש עלייה במספר ההתאבדויות, בפשיטות רגל, בבכי, בשבירת קופות חיסכון של ילדים כדי לקנות לחם. סגרו את המדינה והפכו אותה לבית סוהר. הציבור צריך לחיות והילדים ללמוד. צריכים לבדוק את הדרך הבטוחה לפתוח את המדינה. הטיפול במגיפה שגוי ביסודו כמו גם ההפחדה כמדיניות דומיננטית".

נושאים קשורים:  סגר,  חנוכה,  פרופ' רונית קלדרון-מרגלית,  פרופ' זאב רוטשטיין,  פרופ' שוש אלטוביה,  פרופ' ינון אשכנזי,  קורונה,  19-COVID
תגובות