חדשות

לא מנעו את לידתו: ה"כללית" ו"גליל" יפצו נכה ב-9 מיליון שקל

בפסק דין נגד קופת החולים הכללית ובית החולים לגליל נקבע כי עליהם לפצות צעיר הסובל משיתוק מוחי ומסכיזופרניה כיוון שלא הפסיקו בזמן את הריונה של אמו ולא ביצעו מעקב גדילה כנדרש

ממצאי בדיקת אולטרסאונד בהריון. אילוסטרציה

פסק דין נדיר ניתן לאחרונה (11.10.2020) נגד קופת החולים הכללית ונגד בית החולים נהריה ובו נקבע כי עליהם לפצות צעיר (27) הסובל משיתוק מוחי, ממגבלה שכלית ומסכיזופרניה, בכתשעה מיליון שקל, ולהוסיף על כך 23% הוצאות משפט ושכ"ט עורכי דין. בתביעה נטען כי הרופאים שטיפלו בהריונה הלא רצוי של האם, התרשלו, ועליהם היה לפעול להפסקתו מבעוד מועד – עוד בטרם נולד התובע.

התביעה הוגשה על ידי אחיו של הצעיר, המשמש לו כאפוטרופוס, באמצעות עו"ד טלי טרייבנד, ונדונה בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד בפני כבוד השופטת עירית כהן.

עו''ד טלי טרייבנד. צילום: נטליה שור

האם, שסבלה מסכיזופרניה לאחר מות שניים מילדיה, נכנסה במפתיע להריון בגיל 43, הריון שהסתיים בלידת התובע, שנולד כפג במשקל 900 גרם עם נכויות קשות, בשבוע ה-29 להריון. על פי התביעה, עם תחילת היריון, הרופאים ב"כללית" לא יידעו את האם כי בשל גילה המבוגר ובשל מצבה הנפשי הקשה, עומדת לה הזכות לבקש את הפסקת הריונה אף בלא קשר לאיתור מומים בעובר. הטענה כי האם היתה מפסיקה את ההריון כבר בשלב זה, אילו היתה מובאת לידיעתה האפשרות כאמור, נדחתה על ידי בית המשפט.

חוות דעתו של פרופ' ישראל טלר, מומחה לגניקולוגיה מיילדותית, שצורפה לתביעה והתקבלה ברובה על ידי בית המשפט, קבעה כי רופאי קופת חולים התרשלו בכך שלא ביצעו מעקב גדילה כנדרש בעובר ולא התריעו מבעוד מועד על חריגה קשה מהנורמה – דבר המגדיל את הסיכון כי העובר לוקה במומים.

ד"ר מירה גינזברג, מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד שחוות דעתה צורפה לתביעה והתקבלה גם היא על ידי בית המשפט, קבעה כי שלל המומים שמהם סובל התובע מצביעים על תסמונת גנטית וכי נזקיו של התובע נובעים מתסמונת זו. על פי חוות הדעת שצורפו לתביעה, מומים אלה היו אמורים להיות מאותרים מבעוד מועד על ידי קופת החולים וחייבו הפסקת הריון מיידית.

האם הופנתה לבסוף בכל זאת להפסקת הריון, בשבוע ה-27 להריונה, וזאת בשל מום לבבי שהתגלה בעובר, אלא שלמרות שהגיעה לבית החולים נהריה במטרה להפסיק את הריונה, ולמרות שסבלה באותה עת מדימום מתמשך המעיד על לידה קרבה והצהירה על כך בפני הרופאים, שוחררה לביתה וזומנה להמשך בירור שאותו לא הספיקה לערוך,  מאחר שילדה את בנה בלידה מוקדמת ביום המחרת.

השופטת כהן דחתה את גירסת בית החולים לפיה האישה הגיעה אליו לבדיקות ולא על מנת לבצע הפסקת הריון, והסתמכה בקביעה זו בין היתר על התכתבויות הרופאים שבהן נכתב במפורש כי אין בדעת האם להחזיק בהריון, על הגעתה של האם לשירות הסוציאלי ועל עדות הרופא שקיבל את האם באותו היום, לפיה הגיעה להפסקת הריון.

לדברי פרופ' טלר, יום לפני הלידה עמד לפני הצוות הרפואי המצב הבא: עובר עם מום לבבי ופיגור קשה בקצב גדילה תוך רחמי, שהלך והחמיר בהשוואה לשלבי הריון מוקדמים יותר, ממצא המנבא תסמונות רבות. כמו כן, דימום מתמשך  ואישה עם בעיות פסיכיאטריות. מצב זה, טען פרופ' טלר, חייב את השארת האישה באשפוז, הן נוכח מצב העובר והדימום המתמשך והן נוכח מצוקת האם, וכן כינוס ועדה מיידית וביצוע הפסקת הריון ככל שההורים חפצים בכך, כפי שאכן היו. מנגד, האם התבקשה לשוב רק כעבור שלושה ימים להמשך בירור, כאשר לא ברור מהו אותו בירור שאליו היא הוזמנה.

השופטת כהן קבעה כי בנסיבות העניין היה על הרופאים לאשפז את האישה ולהפסיק את הריונה ועל כן בית החולים גליל נהריה נושא באחריות ללידתו של התובע ולנזקיו הקשים.

"אני דוחה את טענת קופת החולים, לפיה מעשי בית החולים מנתקים את הקשר הסיבתי בין ההתרשלות שלה לבין נזקי התובע. ההתרשלות של בית החולים בניהול המקרה, לאחר שהאם הגיעה לבית החולים, מצטרפת להתרשלות של קופת החולים באי ביצוע מעקב הגדילה, ולכן הם מעוולים במשותף", קבעה השופטת כהן.

בנוסף קבעה השופטת כי "אחריותו של בית החולים אינה בכך שלא קיבל את האבחנה למום לבבי בעובר, אלא בכך שלא התייחס לתמונה הכוללת של מום לבבי עם פיגור בהתפתחות. קופת החולים תרמה ברשלנותה לכך שבמועד הרלוונטי לא היה ידוע על הפיגור בהתפתחות, לאחר שהיא לא ביצעה את מעקב הגדילה כנדרש".

השופטת קבעה בפסק דינה כי אין מחלוקת שהסכיזופרניה של התובע התפתחה לאחר הלידה ולא קשורה לתסמונת הגנטית או לפגות, אך לגבי הפיגור ושיתוק המוחין מהם הוא סובל - אלה מתאימים יותר לאבחנה של תסמונת גנטית, ועל כן פסקה לתובע 84% נכות רפואית משוקללת ופיצויים בסך כולל של למעלה מתשעה מיליון שקל, ובתוספת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בשיעור של 23%.

נושאים קשורים:  רשלנות רפואית,  פסק דין,  הריון ולידה,  קופת חולים הכללית,  סכיזופרניה,  הפסקת הריון,  חדשות,  פרופ' ישראל טלר,  ד"ר מירה גינזברג,  מום בעובר,  המרכז הרפואי לגליל בנהריה
תגובות