קורונה עולמי

חברת פייזר מנסה את תרכיב החיסון שלה לקורונה על בני נוער

ב"פייזר" מתכננים להגיש בקשה לאישור החיסון בעוד כחודש | הערכה: יותר מחצי מיליון איש חוסנו בתרכיבי החיסון לקורונה שיוצרו בסין וברוסיה

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

חברת התרופות פייזר הודיעה בסוף השבוע כי תחל לנסות את תרכיב החיסון שלה לקורונה גם בקרב בני 15-12 בארה"ב. בבית החולים לילדים בסינסינטי מבוצע מהשבוע שעבר ניסוי בתרכיב זה בבני 17-16. בנוסף הודיעה החברה שלשום (יום ו') שתגיש בחודש הבא אבל לא לפני חג ההודיה את הבקשה ל-FDA לקבלת אישור שימוש בתרכיב הזה כ"שימוש חירום".

תרכיב החיסון של פייזר מפותח יחד עם חברת BioNTech הגרמנית. בניסויים שנעשו עד כה בתרכיב זה פרופיל הבטיחות היה גבוה ללא תופעות לוואי חריגות.

תרכיב החיסון מסומן עתה כ-BNT162, הוא מכיל חלבונים שונים הגורמים לגוף "לחשוב" שחדר אליו נגיף קורונה אמיתי ואז לייצר כנגדו נוגדנים מנטרלים. להערכת פייזר, כפי שנמסר לתקשורת, עד סוף 2020 תצליח לייצר מיליוני מנות חיסון ומאות מיליוני תרכיבים במהלך שנת 2021.

יותר מ-90 תרכיבי חיסון המבוססים על טכנולוגיות שונות, על מנגנוני פעולה ואתרי-צטרה שונים, נמצאים בשלבי ניסוי פרה-קליניים שבהם נבדקת השפעתם, בטיחותם ויעילותם על עכברים וחולדות מעבדה, בהמשך על יונקים ולבסוף על בני אדם. 29 ניסויים בבני אדם מבוצעים כיום. בשלב 2 של הניסויים הללו נמצאים 14 תרכיבים. עוד 11 נמצאים בשלב-3 וביניהם גם התרכיב של "פייזר".

נוכח האצת המרוץ בין החברות להשלמת הניסויים, יש לצפות שגם תרכיבי החיסון של החברות האחרות צפויים להשלים את שלבי הניסוי בהם בשבועות הבאים וכולן יגישו אז את הבקשות לאישור ל-FDA. ממועד הגשת כל בקשה יעברו 3-2 שבועות לסיכום וניתוח נתוני דו"חות המחקרים שמלווים כל שלב ושלב בניסוי. החברות עצמן גם אמורות לסכם את הממצאים השונים.

בנוסף, הודיעו סין ורוסיה שהן מתחילות לחסן חלק מהאוכלוסיה. הסינים בוחנים שני תרכיבי חיסון שפותחו בחברות סיניות ואנשי צבא שהסכימו להשתתף בניסוי מתחסנים מאז אוגוסט. ברוסיה, ערב הסעודית וגם באיחוד האמירויות החלו לחסן מתנדבים ראשונים בתרכיבים שונים, בעיקר שניים שפיתחו הרוסים.

על פי ההערכות, עד כה יותר מחצי מיליון במדינות הללו חוסנו בתרכיבי החיסון הסיניים והרוסיים ועוד כ-300 אלף מתנדבים במחקרים אחרים. מהדיווחים שמתפרסמים מעת לעת בקצב גובר עולה כי תופעות הלוואי שמציגים הנסיינים מינוריות: עליית חום קלה, אדמומיות וכאב במקום ההזרקה – כמו לאחר חיסון בשפעת - שחלפו בתוך ימים ספורים.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  פייזר,  חדשות,  סין,  רוסיה,  איחוד האמירויות,  אישור ה-FDA,  קורונה
תגובות