קורונה עולמי

ה"אקונומיסט": "ישראל נכשלת בטיפול בקורונה בגלל יהירות המנהיגים"

מנתונים חדשים שפרסם המגזין הבריטי עולה: מספר הנדבקים העולמי בנגיף גבוה לאין שיעור מהמדווח | המגיפה גבתה עד כה יותר קורבנות מאלה של השפעת, המלריה, הכולרה, החצבת והדיזנטריה גם יחד

"הסגר הוא מהלך יקר ולא בר-קיימא". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

מספר האנשים בעולם שמתו מקורונה גבוה מהמדווח וגם מספר החולים גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים. כך לפי ניתוח נתונים שביצע המגזין הכלכלי "אקונומיסט" ופורסם בסוף השבוע שעבר.

התמותה ממגיפת הקורונה שפרצה לפני כעשרה חודשים וחצתה במהלך יום הכיפורים את רף מיליון בני אדם בעולם, היא עתה גדולה יותר מאשר מניין קורבנות השפעת, המלריה, הכולרה, החצבת, הדיזנטריה גם יחד - דיווח אמש "ניו יורק טיימס". 

לפי "אקונומיסט" הקורונה גבתה עד כה חיי אדם יותר מאשר מחלת המלריה (620 אלף בשנה), התאבדויות (794 אלף) או HIV (954 אלף) – לפי נתוני כל שנת 2017, השנה האחרונה שיש לגביה נתונים מלאים במאגר נתוני ה-WHO.

כמו כן טוען התחקיר של "אקונומיסט", מספר האנשים שנדבקו בנגיף גבוה בהרבה מהמדווח, כי רבים מהם לא הציגו תסמינים או לא מגיעים לבדיקה או לטיפול. הבדיקות הסרולוגיות לגילוי נוגדנים לנגיף יכולות להציג תוצאות שגויות ואינן מגלות את הנוגדנים בקרב צעירים. זאת ועוד, יש מדינות כמו סין שנתוני התחלואה האמיתיים בהן אינם גלויים ואינם מדווחים.

"בהתבסס על 279 סקרים סרולוגיים שנערכו ב-19 מדינות", מדווח המגזין  הכלכלי הבריטי, אפשר להעריך כי מספר הנדבקים בקורונה בסוף ינואר היה מיליון ליום וזאת כשרוב העולם עדיין לא שמע על הנגיף. במאי הגיע שיעור זה לחמישה מיליון ליום. הדו"ח מציין כי אי הוודאות הולכת וגדלה עם הזמן. אפשר להעריך כי 730-500 מיליון אנשים בעולם נדבקו עד כה, ולא יותר מ-33 מיליון כפי שנמסר במסד נתוני "ג'ונס הופקינס". כלומר, מדובר ב-9.3%-6.4% מכלל אוכלוסיית תבל. ה-WHO עדיין לא פרסם את הסקרים הסרולוגיים שלו, אולם להערכתו שיעור הנדבקים קטן מ-10%.

כמו כן דיווח "אקונומיסט" כי על פי חישוב שבוצע באוניברסיטת קיימברידג' הבריטית, הסיכון לתמותה מקורונה גדל ב-13% לכל שנת חיים: בני 65 הם בסיכון גבוה פי 100 למות מבני 25. 20.5% מאוכלוסיית האיחוד האירופאי הם בני 65 ומעלה.

עוד מצביע ניתוח הנתונים שביצע המגזין כי בארה"ב מספר מקרי המוות המדווחים מקורונה נופל ב-30% מהמספר הנכון וזוהי גם הערכת ה-CDC. משמעות הדבר: המספר האמיתי של מקרי המוות מקורונה בארה"ב הוא 300 אלף ולא 200 אלף. "אם נוסיף", כתבו המחברים, "את כל המדינות שלא מספקות נתונים או לא מבצעות איסוף תכוף של מקרי מוות, נקבל תמותה של שני מיליון איש במקום מעל מיליון."

בניתוח הנתונים גם נמסר כי באנגליה רק 30%-10% מהאנשים שהציגו תסמיני קורונה פנו לשירות הבריאות הלאומי לבקש בדיקה. אחת הסיבות לכך: כל מי שחיובי צריך בידוד ורבים לא רוצים להיות כפופים לחובה זאת ומפירים את חובת הבידוד תכופות. בסקר שנערך במאי התגלה כי רק כ-20% ממשתתפיו שהיו עם תסמינים בודדו עצמם. הטלת קנס של 10 אלפים ליש"ט על הפרת בידוד לא מרתיעה.

כמו כן ציינו מחברי המסמך כי "יש סימנים רבים ל'עייפות מגיפה' הגורמת לרבים להפסיק להתנהג בצורה המונעת הידבקות, כולל התנגדות בפועל למהלכי הגבלה וסגר. חברת הסקרים YouGov דווחה שהתמיכה בבידוד אנשים שהיו במגע עם חולים ירדה מעט באסיה אבל הרבה יותר במערב, מ-78% ל-63%. בארה"ב היא נפלה ל-55%.

בסקירה נוספת שפרסם המגזין הכלכלי נמסר כי "ישראל נכשלת בטיפול בקורונה בגלל 'יהירות המנהיגים ומאבקים פנימיים'". מחברי הסקירה ציינו שממשלות רבות בעולם ממשיכות להיכשל בטיפול הבסיסי במגיפה וישראל היא דוגמה לכישלון כזה".

"אפילו בתרחיש הטוב ביותר, המגיפה תישאר חלק מחיי היומיום בעולם גם ב-2021. סגר כללי כפי שאליו נכנסה ישראל בשבוע שעבר הוא מהלך יקר ולא בר-קיימא", סבורים מחברי הסקירה. הם ציינו שבישראל משימת איתור שרשרת ההדבקה הוטלה על השב"כ (באמצעות איכון לטלפונים ניידים) אלא שרבים חומקים מזיהוי".

נושאים קשורים:  קורונה,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  תחלואה ותמותה,  "אקונומיסט"
תגובות