קורונה בישראל

ה"כללית" תחל בשימוש במכשיר סופיה לבדיקות קורונה מהירות

שירותי בריאות כללית קיבלו את 13 מכשירי "סופיה" הראשונים לבדיקות דיגום לקורונה המספקים תוצאה בתוך 15 דקות

עובדי מד"א מבצעים בדיקות לזיהוי נגיף הקורונה בדרייב אין בתל אביב. צילום: פלאש 90

בתום פיילוט שנערך במד"א אישר משרד הבריאות להתחיל שימוש במכשיר "סופיה"  לבדיקות מהירות, המספקות תוצאה בתוך 20-15 דקות לאיתור נגיף COVID19. המכשיר מזהה את הימצאות נגיף הקורונה על פי זיהוי אנטיגני תוך שימוש בדגימת מטוש ישירה מהחולה.

שירותי בריאות כללית קיבלו את 13 המכשירים הראשונים. 11 מהמכשירים יהיו במרפאות הקהילה של הקופה ביישובים שבהם תחלואה גבוהה. שני המכשירים האחרים יופעלו בבתי החולים של הקופה מאיר בכפר סבא וסורוקה בבאר שבע. ההפעלה תחל לאחר שיתקבלו הנחיות מתאימות ממשרד הבריאות וכן הקריטריונים מי ייבדק כך.

המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות היתה שותפה בפיילוט לבחינת יעילות המכשיר של חברת Quindel תוך השוואה לבדיקה המולקולרית PCR המקובלת והרגישה. בשלב ראשון בפיילוט  נבדק המכשיר החדש רק על בעלי סימפטומים. שיעור הדיוק היה כ-80% בהשוואה לשיטה הקלאסית.

לפני כחודש הורחב הפיילוט לנבדקים נשאים סימפטומטיים וא-סימפטומטיים. במתחמי הדרייב אין של מד"א, השתתפו 1,200 נבדקים: 500 סימפטומטיים ו-700 א-סימפטומטיים. כל התשובות נמסרו עוד במתחם. נדגמים שקיבלו תשובה חיובית הונחו להיכנס לבידוד, לחקירה אפידמיולוגית מפורטת וגם לעבור בדיקה רגילה (PCR).

אם בדיקת ה-PCR סיפקה תשובה שלילית והבדיקה המהירה היתה חיובית או לא התקבלה תשובה מסיבה כלשהי כמו טעות, אובדן דגימה או תקלה טכנית במעבדה, הנבדק מוגדר חולה.

ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה ב"כללית", מסר לכתב איתי גל ב-ynet: "הנבדקים יקבלו את התשובה בנקודת הדיגום וכך ייחסך מהם הצורך בהמתנה לקבלת התשובה – זה יקל על העומס במעבדות".

עוד מסר כי יותר מ-26 אלף מאומתי קורונה מקרב מבוטחי הקופה מטופלים בביתם או במלוניות בנוסף למאות המאושפזים בבתי החולים.

נושאים קשורים:  בדיקת סופיה,  בדיקת קורונה,  שירותי בריאות כללית,  חדשות,  קורונה
תגובות