חדשות

חוקרים ישראלים פיענחו לראשונה את תהליכי ההתאבדות של תאים

מחקר שהובל בידי צוות מאוניברסיטת בן גוריון עמד על תהליכי המוות המתוכנן והשמדה עצמית של תאים | הגילוי עשוי להוות בסיס לטיפול במחלות הסרטן

צוות מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע יחד עם עמיתיהם ממכון המחקר של מרכז הסרטן סלואן קטרינג בניו יורק, מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה ומקורנל, דיווחו בחודש שעבר לכתב העת Nature Cell Biology כי עלה בידם לפענח, כל הידוע לראשונה, כיצד מתפשט מה שמכונה "גל המוות" בין תאים. הגילוי יוסיף להבנת תהליכי המוות המתוכנן של התאים לצורך פיתוח טיפולים חדשים לסרטן.

המחקר מאפשר הצצה אל אחד התהליכים המרתקים שבביולוגיה התאית: כיצד תא מתאבד ומוביל בתגובת שרשרת להתאבדותם של יתר התאים שסביבו.

המוות התאי המתוכנן הוא מצב שבו התא משמיד את עצמו בצורה מבוקרת כחלק מתפקודו התקין של הגוף. באמצעות שיטה חישובית למדידת מוות תאי, אפיינו החוקרים את מנגנון התקשורת הבין-תאי המוביל להתפשטות "גל המוות" בין התאים באופן המאפשר חיסול של אוכלוסיות תאים שלמות.

צוות החוקרים עקב במיקרוסקופ אחרי התהליך באמצעות החדרת חומר פלורסצנטי לגרעין התא כדי למדוד את ההתפשטות במרחב ברגע שהגרעין התבקע כחלק מתהליך המוות התאי. התיעוד הכמותי של התהליך בזמן ובמרחב אפשר להצביע על מנגנון התקשורת המתקיים בין התאים לשם כך.

החוקרים זיהו התנהגות קבוצתית בתהליך המוות שהתחיל אצל תא רגיש לטיפול והמשיך ב"שכנוע" התא שלצידו להצטרף להתאבדות. כך נוצרת תגובת השרשרת של המוות התאי. היא יכולה להתפשט בצורה של גל.

בתחום המחקר הזה עוסק ד"ר אסף זריצקי, חבר סגל במחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן גוריון, המתמחה בהבנת תהליכים מורכבים בתאים באמצעות שיטות חישוב מגוונות. הוא חבר לפרופ' מייקל אוברהולצר מניו יורק כדי לחקור את התפשטות המוות התאי בקבוצה של תאים. את המחקר עצמו הובילה ד"ר מישל ריגמן מניו יורק (בהיותה תלמידת מחקר) והשתתפו בו הסטודנטים חן גלעד, תום לוין ולירן שגיא מאוניברסיטת בן גוריון.

פרופטוזיס, סוג של מנגנון מוות תאי מתוכנן, מבוסס על רגישות לברזל, התגלה לפני כ-20 שנה. במחקר מקדים משנת 2016 הראו החוקרים מניו יורק שניתן להפעיל את מנגנון המוות כך שיכווץ גידולים סרטניים בעכבר. הם טענו שכיווץ הגידול קורה באמצעות התפשטות המוות בין תאים. כעת, בשיתוף עם החוקרים מאוניברסיטת בן גוריון, הוכח באופן שיטתי ש"גל המוות" אכן מאפיין פרופטוזיס תחת תנאים מסוימים. הגילוי התאפשר הודות לפיתוח כלים חישוביים של עיבוד תמונה והגדרת מדדים כמותיים בתנאי ניסוי שונים.

ד"ר זרצקי: "התפשטות של מוות בין תאים עשויה להוות בסיס לטיפול בסרטן, אם נדע להפעיל את סיגנל המוות באמצע הגידול ולדאוג שיתפשט רק לתאים הסרטניים, אך לא לרקמה הבריאה".

"כאשר מטפלים למשל בחולה סרטן באמצעות קרינה, ניתן יהיה לראות את ההשפעה של הטיפול גם בתאים השכנים לתא הסרטני שלא נחשפו לקרינה. זה להערכתנו תהליך חיוני למלחמה בסרטן", הוסיף פרופ' אוברהולצר.

תיעוד גל המוות המתפשט בין התאים כפי שנקלט במצלמת החוקרים - צפו.

נושאים קשורים:  מוות תאי,  סרטן,  אוניברסיטת בן גוריון,  ד"ר אסף זריצקי,  מחקר ישראלי,  חדשות
תגובות