קורונה בישראל

נחשף מוסר התשלומים הלקוי לספקי תרופות וציוד רפואי לבתי החולים

משרד הבריאות משלם לספקי הציוד הרפואי לפי "שוטף פלוס 180" ובחברות מזהירים שלא יוכלו לייבא ולספק את הסחורה אם יחל גל קורונה שלישי

ציוד רפואי בבית חולים. אילוסטרציה

לאחר שחברות המספקות ציוד ותרופות לבתי החולים ולכלל מערכת הבריאות איימו בתחילת השבוע כי לא יוכלו להבטיח עוד את האספקה הזאת למוסדות, משום שמשרד הבריאות לא עומד בהוראות החוק שעניינו "מוסר תשלומים ושוטף פלוס 30", עלה נושא זה הבוקר (ד') בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי.

הוועדה מבצעת את המעקב אחרי יישום "חוק מוסר התשלומים לספקים" שאושר לפני למעלה משלוש שנים. הדיון היום הוקדש להחלת החוק על מערכת הבריאות. היו"ר מרגי אמר בפתיחת הדיון: "נוכחנו לראות שהתנהלות משרדי ממשלה מסוימים – אוצר ובריאות - עולה לכדי זלזול בכנסת". הוא הזכיר כי דרש להגיש לוועדה תקנות ליישום החוק על מערכת הבריאות עד אוגוסט והן לא הגיעו לוועדה.

היו"ר מתח ביקורת על היעדרותו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי מהדיון: "למרות בעיות התקופה, אני מצר על כך שמנכ"ל המשרד לא יכול היה לתת תשומת לב של חמש דקות בזום - לא לנו אלא לחוק מוסר התשלומים, לחברות התרופות וציוד הבריאות ולרופאים הנאנקים במיוחד בעת הזו. אם לא נקדם את הפתרון בתקופה שבה המדינה יודעת להביא כסף, אז זה בטח לא יקרה כשנהדק את החגורה אחרי המשבר".

נציג האגף לפיקוח על קופות החולים ושירותי הבריאות במשרד הבריאות, ליאור ברק, התנצל בשם המנכ"ל על היעדרותו ואמר: "הממשלה אישרה, בעידוד שרי הבריאות והאוצר, 300 מיליון שקל להתחלת הפעלתו של מתווה על מערכת הבריאות. זה לא מספיק אבל זו ההתחלה". ברק התחייב להגיש לוועדה את התקנות עד 1 באוקטובר. בתגובה לדבריו אמר יו"ר הוועדה: "זה יישום חלקי ולא מספק. על המשרד להגיש לוועדה תקנות המשקפות את לשון החוק".

כאשר נציגת הלשכה המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד דנה שני, אמרה שהתקנות מיישמות את מה שסוכם עם האוצר, מתח עליה היו"ר מרגי ביקורת: "לא ידעתי שיש רשות רביעית. האוצר כפוף לחוק".

רפרנט הבריאות באגף התקציבים באוצר, רועי קאהן, אמר כי ליישום מלא של החוק נדרשים כ-3 מיליארד שקל, וכי 300 מיליון שקל שהוקצו עתה יאפשרו לסייע לספקים קטנים, שהקושי משפיע עליהם ברמה היומיומית. בתגובה לכך אמר לו היו"ר מרגי: "אם חוק מוסר תשלומים מפריע לכם, אז תשנו אותו".

במהלך הדיון התברר עוד כי התקנות, המצריכות גם את חתימת שר הכלכלה והתעשיה, עדיין לא הועברו למשרדו.

בדיון אמר סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אמיר שני: "זה לעג לרש.  אין לנו כסף לשלם לספקים בחו"ל לקראת הסיבוב השלישי של הקורונה, כי בישראל משלמים בממוצע לפי שוטף פלוס 180. הפתרון המוצע מטפל ב-3% מסך הכסף במערכת הבריאות. לא יהיה לנו כסף כדי להביא תרופות וציוד רפואי. מי שמרוויח מזה הם הבנקים, כיוון שהיבואנים לוקחים אשראי מכאן ועד להודעה חדשה".

החרגת מערכת הבריאות, נמסר בדיון, נועדה "לתת לה זמן ליישם את החוק במלואו ולא כדי להוריד את סכומי ההשקעה הנדרשים". היו"ר הודיע שאיננו רואה בהצעה הנוכחית הצהרת כוונות ליישום מלא, וקרא להגדיל משמעותית את הסכום לקראת אישור התקנות. "300 מיליון שקל להתחלת התהליך הזה הוא לא סכום רציני".

נושאים קשורים:  ציוד רפואי,  משרד הבריאות,  תשלום לספקים,  ח"כ יעקב מרגי,  פרופ' חזי לוי
תגובות
אנונימי/ת
20.09.2020, 15:28

מה הפלא?
גנב מס' 1 בישראל הוא משרד האוצר.
מפר החוקים הסדרתי!