מחקרים - נגיף הקורונה

עישון סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער מעלה סיכון להידבק בקורונה

צעירים שעברו בדיקות לאבחון נגיף הקורונה והשתמשו בסיגריות אלקטרוניות ב-30 הימים שקדמו לבדיקה נמצאו חיוביים לנגיף בשיעור של פי חמישה מלא-מעשנים

יותר מ-25% מבני הנוער התנסו בסיגריה אלקטרונית. אילוסטרציה

עישון סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער מעלה את הסיכון שלהם להידבק בקורונה עד כדי פי חמישה לעומת לא מעשנים. כך נטען במחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-Journal of Adolescent Health.

את המחקר הובילו אנשי היחידה לרפואת מתבגרים במחלקה לרפואת ילדים (פדיאטריה) באוניברסיטת סטנפורד בפאלו-אלטו, קליפורניה יחד עם חוקר מהמחלקה לאפידמיולוגיה דנטלית ובריאות השן באוניברסיטת סן פרנסיסקו.

על פי המחקר בני נוער וצעירים שדיווחו על שימוש כפול של סיגריות אלקטרוניות וסיגריות רגילות נדבקו בנגיף בשיעור של פי שבעה לעומת חבריהם שלא עישנו.

נתוני המחקר חדש מבוססים על משאל טלפוני בקרב 4,351 בני נוער וצעירים בני 24-13 מרחבי ארה"ב, שנעשה ב-14-6 במאי 2020. 50.2% מהנשאלים השתמשו לפחות פעם אחת בסיגריות רגילות או בסיגריות אלקטרוניות ו-49.8% לא השתמשו מעולם.

ניתוח תוצאות המשאל הראה כי מבין הצעירים שעברו בדיקות לאבחון הנגיף, אלה שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות ב-30 הימים שקדמו לבדיקה נמצאו חיוביים לנגיף בשיעור של פי חמישה מלא מעשנים.  במשתמשי סיגריות אלקטרוניות יחד עם סיגריות רגילות עמד שיעור הנדבקים בנגיף, כאמור, על פי שבעה.

בין הסיבות האפשריות לממצאים אלה מונים החוקרים: חשיפה מוגברת לניקוטין ולכימיקלים שבסיגריות האלקטרוניות המשפיעה לרעה על תפקוד הריאות, נגיעות תכופות בפנים או בפה – התנהגויות אופייניות למעשנים, העברת מתקני הסיגריות האלקטרוניות בין משתמשים צעירים והשמנה.

החוקרים מציינים בדיווח כי שימוש בסיגריות אלקטרוניות או שימוש מקביל בסיגריות אלקטרוניות ורגילות מהווה גורם סיכון משמעותי לחלות בנגיף. חשוב הדגישו כי חשוב שמסרים המכוונים לנוער בדבר מניעת הידבקות בקורונה יכללו מידע זה.

האגודה למלחמה בסרטן בישראל הגיבה על ממצאי המחקר: "ידוע כי שימוש בסיגריות אלקטרוניות מכפיל את הסיכוי של בני הנוער המעשנים לעשן סיגריות בהמשך החיים, מה שעלול לפגוע בהתפתחות המוח ומעלה את הסיכון שלהם לחלות במחלות לב ובמחלות ריאה אחרות".

דנה פרוסט, מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן, הוסיפה: "ממצאי מחקר זה מצטרפים לשורה של עדויות מדעיות על הקשר שבין סיגריות אלקטרוניות לבין סיכונים בריאותיים של ממש. לפי המחקר הנוכחי נראה שעישון גם מגביר סיכון לחלות בקורונה.

"חשוב לזכור: שמירה על בריאות הציבור איננה רק ריחוק חברתי ועטיית מסיכה, אלא בין היתר גם אכיפה יעילה ונמרצת של איסור העישון במקומות הציבורים והחוק האוסר פרסום ושיווק מוצרי עישון. נדרשת נקיטת צעדים מוכחים למניעת התמכרות צעירים לעישון - הרגל ממכר וקטלני".

נושאים קשורים:  סיגריה אלקטרונית,  בני נוער,  עישון,  קורונה,  גורמי סיכון,  חדשות,  מחקר,  האגודה למלחמה בסרטן
תגובות