מיקרוביוטה

הקשר בין מיקרוביוטה של המעי לסיכון גנטי לדלקת מפרקים שגרונית בהיעדר מחלה פעילה

במחקר זה נמצא כי כי פרבוטלה במיקרוביוטה של המעי הייתה קשורה לגנוטיפ של דלקת מפרקים שגרונית בהיעדר מחלה פעילה

אוכלוסיית חיידקים במעיים (הדמית אילוסטרציה)

דלקת מפרקים שגרונית הינה מחלה אוטואימונית דלקתית כרונית אשר קשורה לירידה בתוחלת החיים. למחלה יש מרכיב תורשתי ורפרטואר רחב של גרסאות גנטיות זוהו. מיקרוביוטה של המעי עשויה להוות גורם סיכון סביבתי למחלה זו. מטרת החוקרים הייתה לבדוק האם אללים ידועים של דלקת מפרקים שגרונית היו קשורים למיקרוביוטה של המעי באוכלוסיה גדולה של משתתפים אשר לא היו חולים בדלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים ביצעו מחקר חתך אשר נערך בבריטניה ובשוויץ, ובמסגרתו השתמשו במיפוי גנטי ונתוני מיקרוביוטה ממחקרים קודמים בתאומים. מטופלים אשר חלו אי פעם בדלקת מפרקים שגרונית הוחרגו, כמו גם האחים התאומים שלהם. החוקרים השתמשו בדגימות דם לצורך מיפוי גנטי ובדגימות צואה לצורך הערכת מיקרוביוטה של המעי. החוקרים דירגו את הסיכון אצל המטופלים לדלקת מפרקים שגרונית ב-1,650 זוגות תאומים בריטיים ללא מחלה, בהתבסס על נוקלאוטיד 233 GWAS המזוהה עם המחלה.

ואריאנטים מסוג Amplicon sequence variants (או בקיצור, ASVs) נמצאו במהלך ריצוף גנטי של 16S rRNA באמצעות דגימות צואה, ונבדק הקשר שלהן לדירוג הסיכון שבצעו החוקרים. החוקרים מצאו כי נוכחות זן הפרבוטלה הייתה קשורה לסיכון לדלקת מפרקים שגרונית. עוד גילו החוקרים קשר בין זן הפרבוטלה לבין נוכחות השלבים הפרה-קליניים של דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים סיכמו כי פרבוטלה במיקרוביוטה של המעי הייתה קשורה לגנוטיפ של דלקת מפרקים שגרונית בהיעדר מחלה פעילה. ממצאים אלה מצביעים על כך שהגנוטיפ של המשתתפים היה קשור לפרופיל המיקרוביוטה בטרם התפרצות המחלה.

מקור: 

Philippa M Wells, BSc et. al (2020) The Lancet Rheumatology DOI:https://doi.org/10.1016/S2665-9913(20)30064-3

נושאים קשורים:  מיקרוביוטה,  ריצוף גנטי,  סיכון,  מחקרים
תגובות