פיצול שינה

האם פיצול שינה משפר את התפקודים הקוגניטיביים במתבגרים?

אפקטים קוגניטיביים של תבנית שינה מקוטעת לעומת ממושכת בהתבגרות הינם שונים כתלות בהזדמנויות שינה כוללות

28.07.2020, 13:11

מטרת מחקר זה הייתה להשוות את התפקודים הקוגניטיביים הבסיסיים במתבגרים אשר ישנים שינה מפוצלת (שנת לילה + נמנום במהלך היום) אל מול בוגרים הישנים שנת לילה המשכית, כאשר סך כל הזדמנויות השינה היו מתחת לטווח המומלץ או בטווח המומלץ (6.5 או 8 שעות).

במחקר נכללו מטופלים בשנות ההתבגרות בטווחי גילאים 15-19. 24 נחקרים נכללו בקבוצת הפיצול של 8 שעות שינה ובקבוצת השינה ההמשכית נכללו 29 אנשים. שתי קבוצות אלו הושוו עם קבוצות של 6.5 שעות שינה מפוצלת והמשכית ממחקר קודם (סה"כ 58 נחקרים בשנת 2019). הפרוטוקולים הללו כללו 2 לילות שנחשבו לנקודת ההתחלה של המחקר (9 שעות סה"כ זמן במיטה TIB), חמישה לילות של מניפולציית שינה ושני לילות התאוששות (9 שעות TIB) שלאחריהן מחזור שני של מניפולציית שינה (3 לילות) והתאוששות (2 לילות). תפקודים קוגניטיביים, ישנוניות סובייקטיבית ומצבי רוח הוערכו על בסיס יומי והשינה עצמה הוערכה באמצעות פוליסומנוגרפיה.

פיצול 6.5 שעות שינה עם שנת צהריים הגביר את התפקודים הקוגניטיביים בהשוואה לשנת לילה המשכית. אבל כאשר TIB לאורך 24 שעות עלה ל-8 שעות, קבוצות פיצול השינה והשינה ההמשכית הראו ביצועים דומים במבחנים הבודקים ערנות, זיכרון עבודה, תפקוד ביצועי, מהירות עיבוד, ישנוניות סובייקטיבית ומצב רוח.

לסיכום, בהתבגרות, האפקטים של שינה מפוצלת על תפקודים קוגניטיביים בסיסיים משתנים לפי סך כל השינה שנצברה. ככל שהזדמנויות השינה הכוללות לאורך 24 שעות היו בטווח המומלץ, תלמידים יכולים לממש את דרישות השינה שלהם על ידי אימוץ מחזור שינה מפוצל הכולל שנת לילה קצרה יותר בשילוב עם שנת צהריים, ללא השפעה משמעותית על תפקודים קוגניטיביים בסיסיים.

מקור: 

June C. Lo et al.(2020). Sleep journal. https://doi.org/10.1093/sleep/zsaa129

נושאים קשורים:  פיצול שינה,  תפקודים קוגניטיביים,  שינה,  מחקרים
תגובות