חדשות

תקווה לחולי סרטן הריאה: התרופה Tagrisso מנעה הישנות המחלה ב-83%

מחקר בינלאומי חדש, שבו לקחו חלק גם שבעה בתי חולים בישראל, מצא: התרופה הביולוגית הצליחה למנוע ב-83% את הסיכוי לחזרת המחלה ותמותה עבור חולים עם סרטן ריאה בשלב מוקדם – שלב הניתן לריפוי

סרטן הריאות. אילוסטרציה

שבעה מרכזים רפואיים בישראל - שיבא, סורוקה, מאיר, הדסה, רמב"ם, בילינסון ואיכילוב – נטלו חלק במחקר שבו השתתפו יותר מ-200 בתי חולים מ-20 מדינות עם 682 חולים בסרטן ריאות ובו נבדקה יעילותה של התרופה הביולוגית Tagrisso. התרופה נמצאת כבר בסל התרופות בישראל אבל עד כה עבור חולי סרטן בשלב 4 עם גרורות.

ממצאי המחקר החדש, שהתפרסמו בסוף השבוע בנכס איגוד האונקולוגיה האמריקאי ASCO שהתקיים במתכונת וירטואלית, הפתיעו את החוקרים משום שהוברר בו כי התרופה הצליחה למנוע ב-83% את הסיכוי לחזרת המחלה והתמותה אצל החולים בשלב מוקדם, אותו שלב שבו ניתן להשיג ריפוי. הממצאים תוכננו להתפרסם רק ב-2022 אבל נוכח התוצאות המשכנעות החליטה הוועדה המפקחת על ניסויים קליניים בינלאומיים IDMC להקדים את הפרסום כבר עתה.

אחוז ההישנות של סרטן ריאה נחשב גבוה במיוחד גם כאשר המחלה מאובחנת בשלב מוקדם: ל-66% מהחולים שהתגלה כי הם בשלב 2 של המחלה ו-76% מהחולים בשלב 3 – המחלה חזרה חמש שנים מיום האבחון ולאחר הניתוח שבו הגידול הוסר. כיום הטיפול המקובל לחולים בשלבים הראשוניים כולל ניתוח להסרת הגידול ולעתים גם כימותרפיה.

המחקר, שממצאיו פורסמו, נועד לבדוק האם הטיפול בתרופה יכול למנוע את חזרת המחלה לחולים שאובחנו כמצויים בשלבים 2 ו-3  מאחר שטיפול מוקדם ומניעת חזרת המחלה בשלבים הראשונים עשוי לסייע משמעותית בריפוי סרטן הריאה האלים והקטלני.

כל משתתפי הניסוי היו בני על 18 ומעלה עם מוטציה EFGR – כלומר חולי סרטן ריאה שלא נגרמה כתוצאה מעישון. החולים אותרו בשלבים המוקדמים ועברו כאמור ניתוח לכריתת הגידול מהריאה. חלקם קיבלו כימותרפיה וחלקם לא. החולים חולקו לשתי קבוצות: הקבוצה האחת קיבלה את התרופה 80 מ"ג פעם ביום והקבוצה השנייה קיבלה תרופת דמה.

על פי הממצאים שהוצגו מהניסוי, התרופה הצליחה להפחית כאמור ב-83% את הסיכוי לחזרת המחלה ולתמותה ממנה (HR=0.17). בנוסף, בקרב 90% מהחולים שטופלו בה לא נמצאה עדות למחלה לאחר שנתיים מיום קבלת הטיפול לעומת 53% בהשוואה לחולים שקיבלו את תרופת הדמה. יעילות התרופה הוכחה בגברים ובנשים, ללא קשר למוצא או גיל.

הטיפול הביולוגי הזה, שעשוי להיחשב כמועדף בהנחיות הטיפול של האיגודים המקצועיים המובילים בעולם, יעיל במיוחד כאמור עבור החולים בשלב המוקדם ועם מוטציה בגן EGFR - בהיותו טיפול ממוקד מטרה למניעת חזרת המחלה ובדרך לריפוי. כשמדובר בטיפול יעיל בסרטן ריאה בשלב המוקדם של המחלה, הכוונה היא שביכולתו למנוע התפשטות גרורות שלרוב גם מגיעות למוח, לכבד ולעצמות. לאור התוצאות שהושגו, צפויה התרופה לעבור מסלול אישור מהיר ב-FDA.

סרטן הריאות הוא גורם התמותה הגדול ביותר מבין כל סוגי הסרטן. 1.7 מיליון בני אדם בעולם מתים מסרטן ריאה מדי שנה – יותר מאשר מסרטן הערמונית, סרטן השד וסרטן המעי הגס גם יחד. בישראל כ-2,500 בני אדם מאובחנים עם המחלה מדי שנה וכ-2,000 נפטרים ממנה. על פי הערכה, כ-15% מכלל חולי סרטן הריאה מאובחנים עם המוטציה EGFR.

ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המכון האונקולוגי ב"מאיר" כפר סבא, הגיבה על הממצאים: "התוצאות נראות מעולות. אם נוכל לספק טיפול זה שאיננו כימי לחולים כטיפול משלים, זה יהיה מצוין. הסיכון לחזרת המחלה מופחת. עד כה שום טיפול משלים אחר לא רשם הצלחה, למעט כימותרפיה".

גם פרופ' חובב נחושתן וד"ר עמיחי מאירוביץ מ"הדסה עין כרם" ציינו שמדובר בתקווה גדולה לחולי סרטן ריאה.

נושאים קשורים:  סרטן הריאה,  חדשות,  תרופה לסרטן,  ASCO,  מחקר בינלאומי,  ד"ר מיה גוטפריד,  פרופ' חובב נחושתן,  ד"ר עמיחי מאירוביץ,  Tagrisso
תגובות