תיאור מקרה

דו"ח מקרה: טיפול ב-COVID-19 חמור בעזרת אנאקינרה

עיכוב של אינטרלוקין IL1 מהווה את הבסיס לטיפול במגוון מחלות הקשורות בדלקתיות יתר | קבוצת רופאים ממילאנו באיטליה ניסתה לטפל בחולי קורונה קשים בעזרת עיכוב של גורם חיסוני זה

חולה קורונה מובל למאהל בידוד באיטליה. צילום faboi/ שאטרסטוק

התפשטות נגיף הקורונה והתחלואה הרבה ב-COVID-19 מהווה מצב חירום בריאותי עולמי עם שיעור קטלניות גבוה. הבנה מעמיקה של מהלך המחלה ובחינת טיפולים שונים נמצאת במוקד המחקר המדעי והקליני בימים אלה.

נתונים מוקדמים על שינויים בממצאים קליניים ומעבדתיים לאורך זמן בקרב חולים ב-COVID-19 הראו שרמות די-דימר, טרופונין, פריטין, לקטט דהידרוגנאז ואינטרלוקין (IL-6) גבוהות יותר בקרב חולים שאינם שורדים את המחלה בהשוואה לשורדים לאורך כל המהלך הקליני של המחלה. בנוסף, העלייה בערכים אלה נמצאת במתאם גבוה להידרדרות המחלה.

דיווחים קודמים הדגימו כי סערת ציטוקינים מתרחשת ב-SARS CoV-1 ובוירוס התסמונת הנשימתית של המזרח התיכון (MERS (CoV, עם רמות גבוהות של IL-1β, IL-6, IL-12, (TNF) α, אינטרפרון INF) GAMMA) וכימוקין CXCL10. אכן הנתונים העדכניים הנוגע ל-COVID-19 תומכים מצביעים על כך שתהליך של סערת ציטוקינים דלקתית הוא תהליך מרכזי ביותר במחלה וקשור באופן ישיר לחומרת המחלה ולהישרדות החולים.

מאחר שעיכוב של אינטרלוקין IL1 מהווה את הבסיס לטיפול במגוון מחלות הקשורות בדלקתיות יתר, קבוצת רופאים ממילאנו באיטליה ניסתה לטפל בחולים קשים בעזרת עיכוב של גורם חיסוני זה. בתיאור המקרה הנוכחי מוצג חולה עם COVID-19 במצב קריטי שטופל בהצלחה באנטגוניסט לקולטן IL-1 – אנאקינרה.

מקור: 

Filocamo, G., Mangioni, D., Tagliabue, P., Aliberti, S., Costantino, G., Minoia, F., & Bandera, A. (2020). Use of anakinra in severe COVID-19: a case report. International journal of infectious diseases : IJID : official publication of the International Society for Infectious Diseases, S1201-9712(20)30333-7. Advance online publication.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  טיפול לקורונה,  חדשות,  איטליה,  תיאור מקרה
תגובות