נוירופתיה פריפרית

גורמי סיכון לנוירופתיה פריפרית סוכרתית ונוירופתיה אוטונומית קרדיווסקולרית במחקר ה-DCCT/EDIC 

מחקר ה-DCCT/EDIC הראה שאיזון מוקפד של גלוקוז הפחית את הסיכון להתפתחות נוירופתיה פריפרית סוכרתית (DPN) ונוירופתיה אוטונומית קרדיווסקולרית (CAN)

24.05.2020, 11:58

החוקרים העריכו גורמי סיכון רבים ופנוטיפים הקשורים ל-DPN ול-CAN במחקר עוקבה גדול זה, בו השתתפו חולי סוכרת סוג 1 אשר בוצע אחריהם מעקב במשך 23 שנים. ההגדרה של DPN הייתה על פי תסמינים, סימנים, ופגיעות הולכה עצבית אשר הודגמו בבדיקה של ≥2 עצבים. ההערכה של CAN התבצעה באמצעות בדיקות סטנדרטיות של החזרים קרדיווסקולריים. בעזרת מודלים כלליים להערכה בחנו החוקרים את הקשר של DPN ו-CAN לגורמי סיכון אינדיבידואלים אשר נמדדו באופן קבוע.

מהלך מחקר ה-DCCT/EDIC, פתחו 33% משתתפים DPN ו-44% CAN. רמה גבוהה יותר של המוגלובין A1c נמצאה כגורם הסיכון המשמעותי ביותר ל-DPN, כאשר אחריה היו גיל מתקדם, משך, גובה, מקרואלבומינוריה, קצב לב, שימוש בחסמי בטא, ואלבומינוריה מתמשכת. הסיכון המשמעותי ביותר ל-CAN היה גיל מתקדם, ואחריו היו רמה גבוהה יותר של המוגלובין A1c, אלבומינוריה מתמשכת, משך מחלת סוכרת סוג 1, קצב לב, לחץ דם סיסטולי, שימוש בחסמי בטא, קצב סינון גלומרולארי מוערך <60 מיליליטר/דקה/1.73 מטר רבוע, ועישון.

תוצאות המחקר אפשרו את הזיהוי של גורמי הסיכון והפנוטיפים של משתתפים עם נוירופתיה סוכרתית אשר יכולים לשמש לתכנון של ניסויים התערבותיים ולמניעה מותאמת אישית של נוירופתיה.

מקור: 

Barbara H. Braffett et. al (2020) Diabetes https://doi.org/10.2337/db19-1046

נושאים קשורים:  נוירופתיה פריפרית,  נוירופתיה אוטונומית קרדיווסקולרית,  גורמי סיכון,  מחקרים
תגובות