קורונה בישראל

עיכובים בהפעלת המבצע הארצי לבדיקות סרולוגיות

בעת ההכרזה על מבצע הבדיקות הסרולוגיות דובר שיחל השבוע, אלא שעתה מסבירים במשרד הבריאות ש"טרם הושלם תיקוף הבדיקות"

בדיקה סרולוגית. אילוסטרציה

תכנית משרד הבריאות לקיים בבני ברק מבצע נרחב של בדיקות סרולוגיות מתעכב משום שפרטי הפיילוט עליו הכריז מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב כבר לפני שבועיים טרם הושלמו, עדיין לא גובשו סופית הנהלים וכרגע לא ברור מתי יחל. כך מדווח הבוקר אדיר ינקו ב-ynet.

בעת ההכרזה על המבצע דובר שיחל השבוע. אלא שעתה מתברר, לפי הניסוח של משרד הבריאות, ש"טרם הושלם תיקוף הבדיקות" ורק לאחר מכן יחל המבצע, אך לא ברור מתי.

המבצע שהוגדר "פיילוט נרחב" נועד לספק תמונה אפידמיולוגית מהימנה על תחלואת הקורונה במוקד מרכזי במיוחד של המגיפה – בני ברק, ובתוך כך לדעת כמה אנשים מקרב אלה שחלה או נחשפו לנגיף חסינים מפני סכנת הידבקות בגל ההתפרצות הבא, אם יהיה כזה.

בתחילת השבוע החל משרד הבריאות לקבוע את תחומי האחריות במבצע זה בין אנשי המקצוע ולהגדיר מה יהיה חלקם של קופות החולים, עיריית בני ברק, אוניברסיטת תל אביב, מכון גרטנר ב"שיבא" והלמ"ס. על פי הדיווח, ויכוח על גודל המדגם, על נהלי העבודה במעבדות לפיענוח הדגימות ופרוטוקול לגיוס נבדקים, מעכב את ביצוע המבצע.

על פי התכנית, את הדגימות הסרולוגיות בבני ברק ייטלו בבתים שבהם התגלו חולים. הסקר הארצי אמור להקיף בהמשך 200 אלף משתתפים. עידו אפרתי ב"הארץ" מסר כי משרד הבריאות צפוי להתחיל עד סוף החודש בעריכת כ-200 אלף בדיקות הדם בכל הארץ לאיתור הנוגדנים וכ-7,500 בדיקות יבוצעו בבני ברק. את דגימות הדם ייקחו מבני שבע ומעלה. כל נבדק גם ימלא שאלון שיספק לדוגמים ולעורכי המבצע מידע מפורט יותר על הופעת התסמינים בבני ביתו.

ד"ר בועז לב מהנהלת משרד הבריאות ובצוות שמוביל את הסקר, צוטט בדיווח: "המדגם בבני ברק חשוב לא רק כדי לדעת מה קרה בעיר הזאת אלא גם לספק תמונה על המצב במדינת ישראל באופן כללי כדי לקבוע מדיניות להמשך הפעילות במקרה של גל שני".

את הסקר מוביל מקצועית ראש בית הספר לבריאות הציבור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב וחבר בצט"מ, פרופ' דני כהן, שהביע תקווה שהסקר יחל בסוף החודש מאי "כי זה מועד אופטימלי שיאפשר לדעת כל מה שקרה כאן במארס-אפריל מפני שמשך הזמן להופעת מספר גדול של נוגדנים הוא שבועות אחדים".

נושא אחר שייבדק נוגע להידבקות ילדים ולהפצת הנגיף על ידם. מאחר שבני ברק מאופיינת באוכלוסיה צעירה עם הרבה ילדים תאפשר לעורכי הפיילוט והסקר הבנה ממוקדת בסוגיה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  ד"ר בועז לב,  בדיקות סרולוגיות,  בני ברק,  משרד הבריאות,  קורונה,  חדשות
תגובות