חדשות

סופשבוע של אלימות במרכזים הפסיכיאטריים: מטופלים תקפו אח ואחות

העובדים בכל המוסדות הפסיכיאטריים בישראל ישביתו עבודתם הבוקר בעקבות אירועי האלימות הקשים | יו"ר הסתדרות האחיות ואחים: "יש להפסיק ההפקרות ולספק אבטחה ראויה לצוותים הסיעודיים"

האחות שהותקפה בבית החולים לבריאות הנפש באר יעקב

עובדים בכל המרכזים הפסיכיאטריים בישראל יקיימו היום (א') בין השעות 12:00-10:00 אסיפות מחאה בעקבות שני אירועי אלימות כלפי צוות רפואי שהתרחשו בשני בתי חולים במערכת בריאות הנפש.

באירוע אחד רופא הוזעק ביום שישי לפני הצהריים על ידי הצוות בבית החולים לפגועי נפש "מזור" (לשעבר מזרע) שליד עכו כדי לבדוק מטופל המאושפז במחלקה סגורה. במהלך הבדיקה החל לפתע המטופל להשתולל והטיח אגרופים ברופא. הרופא הועבר להמשך בירור רפואי בבית החולים בנהריה. יום קודם לכן התרחש אירוע אלימות בבאר יעקב שבו הותקפה אחות על ידי מטופל.

יש לציין כי בשליש הראשון של השנה הנוכחית מספר התלונות על אלימות בבתי חולים ובמרפאות עמד על 31 תיקים, והממוצע לתקופה של שליש שנה עמד על 47 תיקים בחמש השנים האחרונות. בינואר 2020 נפתחו 11 תיקים בגין תקיפת צוותים בבתי החולים, בפברואר נפתחו שישה תיקים, במארס נפתחו עשרה תיקים ובאפריל נפתחו ארבעה תיקים.

שאול סקיף, יו״ר חטיבת בתי החולים בהסתדרות האחיות והאחים, אמר בתגובה: ״צריך אפס סובלנות לאלימות נגד צוותים רפואיים. החלטנו לקיים את אסיפות המחאה כדי להדגיש את החובה  להגן על האחיות והאחים בכל שעות היממה ולהוסיף תקנים ואמצעים לטיפול באלימות במרכזים הפסיכיאטריים״.

יו"ר הסתדרות האחיות ואחים, אילנה כהן, הוסיפה: "אנו מגנים בכל תוקף את ההפקרות הנהוגה ביחס לשמירה על בטחונם הפיזי של האחיות והאחים במרכזים הפסיכיאטריים וקוראים לכל הגורמים, כולל הממשלה החדשה, לספק אבטחה ראויה לצוותים הסיעודיים בד בבד עם הוספת משאבים להפחתת העומסים והטיפול בחולי הנפש המאושפזים, כולל אלה המאושפזים בצווי הסתכלות וצווי אשפוז״.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית, מסר בתגובה: "אני מזועזע ממקרי התקיפה האחרונים. לא מתקבל על הדעת שהרופאות והרופאים, האחיות והאחים, הרואים ערך במתן עזרה רפואית לכל אדם באשר הוא, יאלצו להתמודד עם התנהגות אלימה של מטופלים או בני משפחותיהם. בטיחותם של אנשי הצוותים הרפואיים עומדת בראש סולם העדיפות  של כולנו. אנו מצפים שמשרד הבריאות יבטיח זאת".

בעקבות מקרי האלימות פנה אמש (מוצ"ש) יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים המיועדים במשרדי הבריאות, המשפטים ובטחון פנים, וציין כי "למרות הבטחות אינספור, למרות חוזרי מנכ"ל והמלצות של ועדות שונות - הצוותים הרפואיים ממשיכים להיות הפקר. האבטחה ממשיכה להיות דלילה, הענישה מקילה מאוד ובמקרים רבים המשטרה נמנעת אפילו מפתיחה בחקירה.

"כמובן", כתב פרופ' חגי, "שהמחסור בכןח אדם רפואי גם הוא ודאי לא תורם, בלשון המעטה. אזכיר כי בין המלצות ועדת מור יוסף שהוגשו בדצמבר 2017 ולא יושמו בפועל – המרכזים הרפואיים אמורים היו להצטייד במיגון פיזי ובאמצעים טכנולוגיים, הממשלה אמורה היתה להחמיר את הענישה באמצעות תיקוני חקיקה, סיירים של משרד הבריאות אמורים היו לתגבר את האבטחה, שוטרים היו אמורים להשתבץ בכל בית חולים ועוד. אני פונה אל כולכם יחד, באופן חריג, משום שהדבר מחייב עבודה משותפת בכל ההיבטים הנגזרים ותוך  נחישות להוציא לפועל בהקדם האפשרי את כל ההמלצות שכבר גובשו בעבר והוכנסו למגירות. אסור לאיש  מאיתנו לעבור לסדר היום מול אלימות שכזו".

נושאים קשורים:  מוסדות פסיכיאטריים,  בריאות הנפש,  צוותים סיעודים,  זאב פלדמן,  אלימות בבתי החולים,  חדשות,  אילנה כהן
תגובות
אנונימי/ת
17.05.2020, 10:38

כואב הלב. הרופאים והאחיות הזוטרים והמסכנים בשטח משלמים את מחיר יחסי הציבור של המנהל הכושל מבאר יעקב.

אנונימי/ת
19.05.2020, 20:34

האחיות והרופאים משלמים את מחיר הכניעה של המנכ"ל בר סימנטוב ללחץ אמצעי התקשורת, הציות והפחד של מנהלי ביה"ח מהמנכ"ל והשר , קבלת החלטות פופוליסטיות מוכתבות ע"י אירגוני צרכנים במקום החלטות מקצועיות.
זה התחיל מביטול הקשירות, כיום מוביל מושג ה-"אוטונומיה" ואנחנו קרובים לאיסור מתן טיפול תרופתי בהזרקה, רק בטבליות. זאת- ללא שינוי בתפוסת מחלקות ויחס מספרי בין אנשי צוות למאושפזים. מה שנועד לשבור את הסטיגמה על הפסיכיאטריה האלימה, רק הגביר והתוצאה שרופאים ואחיות לא רוצים לבוא לפסיכיאטריה.

אנונימי/ת
10.06.2020, 23:42

פסיכאטריה זה אחד ההתמחויות ברפואה שנמצאת בסדר העדיפות האחרונה.
וזו התוצאה מכך. הן לחולים והן למטפלים.
אני נחרד כל פעם מחדש מ"הגילויים" החדשים שמתרחשים בבתי החולים.