קורונה בישראל

המרכזים לטיפול בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בבתי החולים חוזרים לפעילות

למרכזים האקוטיים לנפגעי תקיפה מינית בבתי החולים הועברו נהלי העבודה החדשים, ביניהם הנחיות מפורטות לנושא הבידוד כשקיים חשד להדבקה בקורונה על ידי התוקף, תהליכי בדיקה ומיגון

חדר 4. מרכז לנפגעות תקיפה מינית ב"וולפסון". צילום: דוברות בית החולים

המרכזים האקוטיים לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית המופעלים בבתי החולים השונים חוזרים גם הם לשגרת הפעילות לאחר שזו הופסקה על פי הנחיות משרד הבריאות כשהחלה התפשטות נגיף הקורונה בישראל.

בהנחיות שהועברו השבוע על נהלי העבודה החדשים ביחידות אלו בצל הקורונה, נאמר בין השאר: ככלל קיימת עדיפות למפגש פיזי וטיפול במרכז אקוטי ייעודי לנפגעות ונפגעים אלה, באחד מחמשת בתי החולים. במקרים חריגים ביותר, ככל שמדובר בבגירים - לא קטינים ולא חסרי ישע - ניתן לשקול מפגש טלפוני.

לעניין הטיפול עצמו: על הנפגע או הנפגעת לתאם הגעה למרכז האקוטי עם צוות המרכז באמצעות הטלפון כדי לאפשר לצוות הטיפול התארגנות הכוללת מיגון אישי.

בטרם ההגעה לבדיקה, על צוות המרכז לבצע תשאול ראשוני של הנפגעת לגבי אפשרות של הידבקות בנגיף הקורונה. אם קיים חשש להדבקות, או שהנפגע/ת חייב/ת בבידוד, יש לפעול לפי הנחיות בנושא זה.

באחריות כל מרכז לפרסם את שעות הפעילות לציבור וליידע את הגורמים הרלוונטיים לרבות משרד הבריאות, המשטרה, בתי החולים ומרכזי הסיוע. על בית החולים לדאוג שבכל שעות היממה, כולל בסופי שבוע וחג, יינתן מענה, כולל טלפוני, למקרים חריגים.

אין לדחות קבלת מטופל או מטופלת במצבים שבהם נגרמה חבלה או בעיה רפואית הדורשת התייחסות דחופה. במצבים שבהם קיים חשד לפגיעה מינית עקב סם אונס או סמים אחרים, יש לתאם הגעה ללקיחת דגימות שתן ודם לטוקסולוגיה. אין להשמיד בדיקות הנלקחות בבית החולים בשל האפשרות שישמשו כראיה משפטית.

במקרים חריגים ביותר, ניתן לשקול מתן ייעוץ ראשוני והמשכי טלפוני על ידי עו"ס ו/או הרופא, בהתאם לשיקול דעת מקצועי של הרופא. יש לתעד ברשומות הרפואיות, כמקובל.

יש ליידע את הנפגע או הנפגעת שגם בימים אלה קיים הצורך בהודעה למשטרה על פי פקודת בריאות לעם, למעט מצבים שבהם המטופל או המטופלת הבגירים מסרבים. יש לתעד ברשומה הרפואית את הסירוב. בקטינים וחסרי ישע נדרש לדווח בהתאם לחוק ולנהלים.

התחלת טיפול מונע איידס

כן מפרט הנוהל את עניין רישום פרטי המקרה והטיפול ומסירת העתקו, נושא המרשמים התרופתיים וכן התייחסות לטיפול מונע איידס שהוא באחריות המרכז האקוטי.

התחלת טיפול מונע איידס חייב להיות מוקדם ככל האפשר ולהדגיש חשיבותו לנפגע/ת בתחילת הטיפול להשגת יעילות קלינית: רצוי להתחיל בתוך שעתיים מהחשיפה ועד 24 שעות, וניתן להתחיל עד 72 שעות מהחשיפה. כמו כן מומלץ להפנות נפגע או נפגעת למרפאת איידס להמשך המעקב וביקורת. אם בוצע מפגש טלפוני, באחריות המרכז ליידע את מרפאת האיידס ובאחריותו ליצור קשר עם הנפגע/ת באופן דיסקרטי, אם לא נוצר קשר באופן עצמאי ולא הגיע/ה לבדיקה פיזית במרפאה לאחר 24 שעות מהמפגש הטלפוני בבית החולים. יש גם לבחון את המצב הנפשי של הנפגע על ידי איש מקצוע בתחום.

ההנחיות מפרטות גם את נושא הבידוד כשקיים חשד להדבקה בקורונה על ידי התוקף, יצירת הקשר עם רופא המשפחה המטפל בקופת החולים עם מד"א וכן את תהליכי הבדיקה והמיגון של הצוות הרפואי. כן כולל מסמך ההנחיות התייחסות לדיווח למכון לרפואה משפטית.

נושאים קשורים:  נפגעי תקיפה מינית,  נגיף הקורונה,  איידס,  בדיקות מעבדה,  חדשות,  קורונה,  אמצעי מיגון
תגובות