קורונה בישראל

דיווח: מגיפת הקורונה חוסכת לקופות החולים כמיליארד שקל בחודש

"כלכליסט": משבר הקורונה הפחית את הכנסות בתי החולים ומנגד חסך לקופות החולים | הנהלות הקופות דוחות את הטענות: "משבר הקורונה דווקא הזניק את ההוצאות המיוחדות"

סניף קופת חולים מאוחדת בתל אביב. צילום: א.ק

משבר הקורונה הפחית את הכנסות בתי החולים ומנגד חסך לקופות החולים בתשלומים שהן מעבירות לבתי החולים תמורת שירותים למבוטחים. על פי דיווח של אדריאן פילוט ב"כלכליסט" הבוקר (א') חסכו הקופות כמיליארד שקל ו"חיסכון זה עשוי להצטבר עד תשעה מיליארד שקל אם המשבר יימשך עד סוף 2020 ומבוטחי הקופות ימשיכו לחשוש להגיע לבתי החולים, או להיעצר ב־4.5 מיליארד שקל במידה שתהיה חזרה מהירה לשגרה ולפעילות ערה של מבוטחים בבתי החולים".

בדיווח נמסר כי "בכיר במשרד הבריאות" אישר: "בוודאות בתי החולים הפסידו, הקופות הרוויחו". עם זאת השאלה הגדולה היא: מהו היקף ההוצאות המיוחדות של הקופות בגלל הקורונה. אנחנו בעיצומה של בדיקת העניין".

בכירים במשרד הבריאות, נאמר עוד באותו דיווח, "קראו לקופות החולים להוציא חלק מהצוות הלא רפואי לחופשות נוכח הירידה הגדולה בפעילות, אלא שדרישה זו איננה מקובלת על קופות החולים".

עוד דווח שקופות החולים הדפו את הטענה על חיסכון וסיפקו מנעד רחב של הסברים מדוע הנושא מוצג באופן שגוי. "עדיין מוקדם לדעת אם הפעילות תמשיך לרדת. חייבים להמתין עוד כמה חודשים". בנוסף נמסר שעל הקופות מוטלת חובת רכש מינימלי של שירותים בבתי החולים על פי מנגנון הקאפ גם אם לא ניתנים שירותים אלה בפועל. בגלל אותו מנגנון, החיסכון נטו נמוך יותר בגלל "הנחות" קבועות שבתי החולים מעניקים לקופות לעומת מחיר המחירון.

משירותי בריאות כללית לפי אותו דיווח נמסר שמשבר הקורונה הזניק את ההוצאות המיוחדות של הקופה בלא פחות מ־491 מיליון שקל (118 מיליון בקהילה והשאר בבתי החולים). במסגרת זאת נוספו 940 מיטות לחולי קורונה וכן שציוד ההנשמה וציוד מיוחד נוסף עלו עוד כ־66 מיליון שקל, לא כולל הסבת בית החולים השרון לבית חולים נפרד לחולי קורונה.

הקופה העריכה ש"על הנייר" גירעונה כבר גדל לכ-2.5 מיליארד שקלומתחילת 2020 היא פועלת ללא הסכמי הייצוב - חבילת הסיוע לקופות לסגירת הגירעון תמורת התייעלות. בהסכם האחרון קיבלה ה"כללית" כשלושה מיליארד שקל עבור שלוש שנים, מתוך 5.3 מיליארד שקל שהאוצר חילק בין כל ארבע הקופות. עוד מסרה הקופה שבגלל הקורונה אין "מבחני תמיכה" – נושא שהעיסוק בו הופסק בגלל המגיפה.

מכבי שירותי בריאות מסרה שלא יישאר לה השנה עודף או חיסכון ו"המדינה תמצא מהר מאוד דרך לקצץ בדיעבד בתמיכה בקופות כפי שעשתה במהלך מלחמת לבנון השנייה בהתאם לירידה בהוצאותיהן בעת המלחמה".

גם "מאוחדת" דחתה את הטענה שהקופה חוסכת. כמו שאר הקופות טענה כי הכנסותיה ירדו. לעומת זאת, חל זינוק חד במעבר לשירותי רפואה מרחוק שחייבו הצטיידות באמצעים טכנולוגיים לשם כך. מנכ"לית "מאוחדת", סיגל רגב -רוזנברג צוטטה בדיווח: "התעריף ליום אשפוז עבור קורונה טרם נקבע. הוא יהיה הרבה יותר גבוה מתעריף יום אשפוז רגיל בפנימית והוא לא ייכלל בהסכמי הקאפ".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  קופות החולים,  בתי החולים,  שירותי בריאות כללית,  מאוחדת,  19-COVID
תגובות