קורונה עולמי

רופאים בעולם מדווחים: נגיף הקורונה משאיר אחריו נזקים קשים בגוף

מצבר דיווחים של רופאים ממחלקות קורונה במדינות שונות עולה כי במחלימים מקורונה עלולים להופיע נזקים ארוכי טווח בתפקודי ריאות, כליות, כבד, לב ועיניים

חולה קורונה בטיפול נמרץ. אילוסטרציה

במסגרת דיוני וידיאו בילנאומיים בין רופאים, שמטרתם היוועצות והעברת הניסיון שהם צוברים מהטיפול בחולי קורונה, מדווחים בימים האחרונים רופאים מארה"ב, סין, איטליה והודו על עדויות לכך שנגיף הקורונה משאיר בגופם של מחלימים נזקים לתקופה ארוכה ובמקרים מסוימים לשארית חייהם.

בדיווח על כך באתר החדשות המקוון הפינגטון פוסט, נמסר על אזהרות רופאים מפני בעיות בתפקוד ריאות, כליות, כבד ולב, על פגיעה בעיניים, על הימצאות הנגיף לאורך זמן בשק האשכים וגם על מקרה חריג שבו אצל רופא סיני שחלה בקורונה והיה במצב קשה היתה פגיעה בכבד שהביאה לכך שצבע עורו השתנה לחום כהה, ייתכן שלתקופה מסוימת.

מצבר הדיווחים השונים עולה שכאשר אדם נדבק בקורונה, גופו מייצר תגובה דלקתית והמערכת החיסונית מתגייסת להילחם בנגיף, כמו בכל זיהום דומה, אבל במקרה של קורונה, הגוף מייצר תגובה דלקתית סוערת במיוחד וזו מחוללת פגיעה באיברים קריטיים: ריאות, כליות ולב.

פרופסור-משנה ד"ר ח'לילה גייטס, מהמחלקה למחלות ריאה, טיפול נמרץ במצבים קריטיים ומהמחלקה לחינוך רפואי בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו, מסרה שכשמדובר בפגיעה בריאות, תהליך הריפוי עלול להוביל להצטלקות בלתי הפיכה, שיכולה להשפיע על תפקוד הריאות לטווח ארוך. הנזק יתבטא בקוצר נשימה ועד הצורך באספקת חמצן באופן קבוע.

ד"ר לן הורוביץ מבית החולים לנוקס-היל בניו יורק ועימו רופאים מהרווארד מסר כי איבר נוסף שמחלת הקורונה גורמת לו נזק הוא הלב. הנגיף מחליש את הלב ומגביר את הסיכון להיווצרות מקרים חריגים כמו קרישת דם. חולי קורונה שהיו במצב קשה והחלימו עלולים לפתח הפרעות בקצב הלב, אי ספיקת לב, ייתכן שגם אוטם בשריר הלב או דלקת בקרום ובשריר הלב.

ההסבר לכך: השפעת מחלת הקורונה על גוף האדם משתנה בהתאם לרמת ההתמודדות של גוף החולה עם הנגיף. לאלה שסבלו מתסמינים קלים, יש סיכוי שיהיו פחות בעיות בריאותיות הקשורות לקורונה בהמשך חייהם. החשש מנזק ארוך טווח הוא רק במקרים הקשים.

ד"ר לורן פרנטה מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל מסרה שהידבקות בנגיף קורונה עלולה לגרום גם לנזק בכושר ההתניידות בשל פגיעה בתפקוד שרירי התנועה, בעיקר באוכלוסיה המבוגרת שנדבקה במחלה. הפגיעה במערכות אלו תיראה בשבועות ובחודשים שלאחר עזיבת בית החולים. הפגיעה בתפקוד באה בדרך כלל אצל מטופלים שרותקו למיטה במחלקות טיפול נמרץ. מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ונס הופקינס מצא כי בכל יום שבו אדם שוכב במיטה בבית חולים, כוח השריר שלו צונח בשיעור שנע בן 3% ל-11% במהלך החודשים והשנים שלאחר תום האשפוז.

שתי חוקרות, ד"ר למיקרוביולוגיה במומביי, הודו, ואונקולוגית במרכז הרפואי מונטיפיורי ברובע ברונקס בניו יורק, תיארו בדיווח לאתר MedRxix, המרכז דיווחי רופאים ממחקרים קטנים בטרם עברו ביקורת-עמיתים, כי מעקב אחרי 68 מטופלים הראה שנגיף הקורונה מסוגל להיצמד לחלבונים הנמצאים בשק האשכים ולכן נשאר בגופם של גברים למשך זמן ארוך. ייתכן שזה ההסבר לפערים לרעת הגברים ביכולתם להתמודד עם המחלה.

בקרב גברים, לפי נתונים סטטיסטיים, שיעור התמותה מהמחלה גבוה יותר מאשר בקרב נשים. ההסבר שמוצע לכך: ההורמונים הנשיים מתמודדים טוב יותר עם מצב הסטרס שיוצר הזיהום הויראלי אבל גם שההבדל נעוץ בכך שגברים מעשנים יותר, שיעור השמנת היתר אצלם גבוה יותר ויש יותר גברים מאשר נשים הסובלים מיתר לחץ דם וממחלות קרדיווסקולריות.

המחקר החדש עקב אחר 68 חולי קורונה, תיעד את מצבם מההדבקה ועד ההחלמה. התגלה שהנגיף מסוגל להיצמד לחלבון ACE2 הנוכח בעיקר בריאות, במערכת העיכול ובלב – אבל אצל גברים הוא גם מתאכסן ובכמויות גדולות מאוד בשק האשכים. יתכן שזה גם מסביר מדוע משך ההחלמה אצל גברים גבוה יותר בממוצע מאשר אצל נשים.

דיווחים דומים על הבדלים בשיעורי תמותה בין גברים לנשים נמסרו מרופאים באיטליה, בדרום קוריאה ובתי חולים נוספים בניו יורק.

מקרה אחר שעליו דווח מסין ואיטליה: נגיף הקורונה מסוגל לשרוד זמן רב בעיניים – אחרי שהתברר שאיננו נוכח עוד באף או בלוע – ולהוות בכך מקור הדבקה נוסף.

תיאור המקרה מתייחס לאישה בת 65 שהגיעה בשבוע השלישי של ינואר בטיסה מהעיר ווהאן לאיטליה וכעבור חמישה ימים אושפזה עקב שיעול יבש, חום, כאב גרון ודלקת בלחמית העין.

בדיקה אישרה נוכחות נגיף הקורונה בגופה. במהלך האשפוז פיתחה חום גבוה והופיעו בחילות והקאות. נלקחו דגימות מעיניה ונמצאה בהן נוכחות חומר גנטי של נגיף הקורונה.

תוצאות דומות הושגו בבדיקות שנעשו ביום ה-20, ה-21 וגם ה-27 לאשפוז, בעוד שביום האחרון לא נמצאה נוכחות של הנגיף או שרידיו באף ובלוע.

רופאי עיניים שנתבקשו לתת הסבר לכך סבורים שהעיניים הם עוד פתח חדירה של הנגיף לגוף ולכן גם הן מהוות פוטנציאל למקור הדבקה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  תחלואה,  מחלות לב,  ריאות,  פגיעה בכבד,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות
23.04.2020, 15:37

מעניין מאד

24.04.2020, 10:50

בהחלט מעניין אוסף הדיווחים, אבל ללא נתונים סטטיסטים שברור שזמינותם כעת קשה , שווה מעט מאוד...

24.04.2020, 17:13

הכתבות שלכם מעניינות מאוד במיוחד שהם תחת מטריה רפואית

24.04.2020, 22:26

למרות המספרים הקטנים (בינתיים), של נזקים מתמשכים ואולי אפילו בלתי הפיכים, שמשאיר אחריו הנגיף המזעזע היום את העולם, מסתמנת לעינינו תמונה מבהילה של ההשפעות המרובות שיש למחלה הזאת על האנושות כולה. משום מה, אין זכר לכל המידע הזה בשום כלי תקשורת בארץ! מענין למה... ברור שיש צורך בהסברה לכולם ובמעקב אחר כל חולה שהחלים, גם בבתי החולים וגם בקופות החולים.

אנונימי/ת
26.04.2020, 15:07

אותי מדהים הפרופסור יורם לס ( שלא שכחנו לו עדיין את מחדל הפוליו מ 1988 בזמן שהיה מנכ"ל משה"ב והסתיר את העובדות על הניסוי שערך משה"ב בחיסון פוליו בנפת חדרה) שמעיז היום לקשקש בטלויזיה ולעודד זילזול ציבורי בסכנות של המחלה .

29.04.2020, 16:58

לס מנהג כחולה נפש לפי הדיבור ניראה נרציסיט פטטלוגי ההבדל היחיד בין אלוהים ולס שזהלוהים יודע שהו אינו לס