קורונה בישראל

מנכ"ל "מכבי": בכירי קופות החולים לא מעורבים מספיק בהחלטות האופרטיביות

רן סער ל"כלכליסט": בדיקות הקורונה היו צריכות להיעשות מלכתחילה דרך קופות החולים, אנשים הופחדו ולא הגיעו לבדיקות, תרחישי משרד הבריאות קיצוניים והיציאה מהסגר שמרנית מדי

רן סער (צילום באדיבות דוברות מכבי)
רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות. צילום: דוברות מכבי

מתרחבת הביקורת נגד משרד הבריאות על כך שרופאים בכירים וראשי קופות החולים לא היו מעורבים מספיק בהחלטות אופרטיביות שנעשו בכל הנוגע למאבק במגיפת הקורונה. מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער, עמד על כך בראיון עם אדריאן פילוט הבוקר (ג') ב"כלכליסט".

לדברי סער, "מנעד החשיבה היה חייב להיות יותר רחב. לא רק פרופסורים ואפידמיולוגים. יש אנשים שמכירים את המציאות היומיומית. היו החלטות מעולות בהתחלה, כמו סגירת גבולות ובידודים, אבל ברמת הביצוע היה יכול להיות הרבה יותר טוב, ואז גם היינו עתה במצב הרבה יותר טוב. החליטו לשים אנשים חולים במלונות. זה לא קרה כי הביצועים לא מספיק טובים.

"בדיקות הקורונה היו צריכות להיעשות דרך קופות החולים החל מהיום הראשון. כעת פעילות הכרחית זו מפוזרת בין הרבה מאוד גורמים. משרד הבריאות הוא רגולטור מקצועי אבל לא גוף תפעולי. כל התהליכים התפעוליים האלו היו צריכים להיות אצלנו, בקופות".

עוד אמר סער כי "יש עשרות מונשמים ו־2,600 מכונות הנשמה. היציאה מהסגר היא שמרנית מדי. כשנגמור עם מגיפת הקורונה מערכת הבריאות בישראל כבר לא תהיה בפוקוס, ובגלל המצב הכלכלי הגרוע לא יהיה כסף לבריאות. המשבר הכלכלי יהרוג יותר אנשים מהנגיף.

"אנשים נבהלו, פחדו והופחדו ולא הגיעו לטיפול רפואי. יש ירידה דרמטית של עשרות אחוזים בהגעה למיון, לטיפול ולבדיקות כמו קולונוסקופיה. לא הכל זה קורונה. חייבים לטפל בחולים במקביל בצורה יותר טובה. ייתכן שיהיה גל נוסף של קורונה בחורף וצריך כבר עתה לחשוב על כך".

בהתייחסו לתרחישי משרד הבריאות כפי שהוצגו לציבור, אמר סער: "התרחיש הכי אופטימי עדיין רחוק מאוד מהמצב הנוכחי, שהוא הרבה יותר טוב, שלא לדבר על התרחיש הפסימי שניבא אלפים רבים של מונשמים ו־8,000 מתים כבר עכשיו. ואיפה אנחנו? 114 מונשמים וכ־150 חולים במצב קשה, מול יכולות הנשמה של 2,600 איש".

נושאים קשורים:  רן סער,  קופת החולים מאוחדת,  קורונה,  סגר,  משרד הבריאות,  נגיף הקורונה,  חדשות,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
22.04.2020, 11:45

השאלה היא האם הקופות מספיק אובייקטיביות כדי לקבל החלטות נטולות אינטרסים. סך הכל מדובר כאן בהרבה כסף.

אנונימי/ת
22.04.2020, 20:18

את מנכלי הקופות מעניין רק הכסף המגיע אליהם כל רבעון מהביטוח הלאומי. אם משהו מצער אותם זה חבר קופה זקן ההולך לעולמו ופחות כסף מגיע....

23.04.2020, 11:08

יש להצטער מאד שהתייחסויות כל כך מבישות נשלחות ברשת כשהכותבים לא מעיזים לזהות את עצמם...

אנונימי/ת
22.04.2020, 20:19

היחיד הראוי לתשבחות הוא רוני גמזו שהזיז כמה הרים