קורונה בישראל

הר"י: הבדיקה המתאימה ביותר כעת היא בדיקה גנומית ולא סרולוגית

יו"ר הר"י פנה לנתניהו עם המלצות ליציאה מהסגר: זיהוי מהיר של הימצאות הנגיף באוכלוסיה באמצעות אלפי בדיקות בשיטה חדשנית גנומית במכון ויצמן | רופאי בריאות הציבור מבקשים הקלות במגבלות הריחוק החברתי

בדיקה לקורונה בתא ייעודי - הרעיון קוריאני. צילום פלאש 90

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, שיגר אמש (מוצ"ש) מכתב לראש הממשלה ובו המלצה: "הבדיקה המתאימה ביותר לישראל בעת הזו – ולשם יציאה בטוחה ומבוקרת מההסגר – היא בדיקה גנומית ולא סרולוגית".

במכתבו לראש הממשלה בנימין נתניהו כתב פרופ' חגי: "זה למעלה מחודש ימים נמצאת אוכלוסיית ישראל בהסגר במאמץ להדביר את מגיפת הקורונה תוך צמצום הכרחי של מגע חברתי. צעדי המנע שננקטו בארץ מבעוד מועד סייעו רבות בהתמודדות עם המגיפה".

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י. "צמצום הסיכון לגל שני". צילום: ביה"ח קפלן

פרופ' חגי מדגיש כי יש צורך דחוף ביישומה של תכנית אסטרטגית ליציאה מההסגר באופן הדרגתי ובטוח תוך הקטנת הסיכון להתפרצות מחדש של המגיפה ככל האפשר, וזאת על ידי זיהוי מהיר ומדויק של הימצאות הנגיף באוכלוסיה, כתנאי חיוני.

פרופ' חגי מביא כדוגמה את דנמרק ואוסטריה, בהן שיעור התמותה מהנגיף נכון להיום עומד על 55 ו-46 פטירות למיליון נפש בהתאמה, שהחלו לנקוט בצעדים ראשונים ליציאה מההסגר וחזרה לקיום שגרה חלקית, זאת "מתוך הבנה כי ההסגר עצמו גובה מאזרחיהן מחיר רפואי, פסיכולוגי, כלכלי וחברתי כבד". לדבריו, גם בישראל, בה שיעור התמותה הנוכחי הוא כ-16 פטירות למיליון נפש, יש צורך דחוף ביישומה של תכנית אסטרטגית ליציאה מההסגר.

"אני סבור כי על מנת שהיציאה מההסגר תהיה מבוקרת ובטוחה יש לבצע בדיקות מעבדה בהיקף נרחב ביותר בקרב אוכלוסיות שאינן מראות תסמינים לנגיף הקורונה", כותב חגי.

לדבריו, "הבדיקה המתאימה בישראל לעת הזו היא בדיקה גנומית ולא סרולוגית - זאת מאחר ששיעור הנדבקים בישראל נמוך מאוד, ומכאן שעלינו לאתר את מי שהוא שלילי לנגיף הקורונה, דהיינו רובה המוחלט של האוכלוסיה. לשם כך יש צורך בבדיקות תקופתיות בשיטה חדשנית גנומית אשר ניתנת לביצוע במכון ויצמן במעבדה של פרופ' עידו עמית ופרופ' ערן אלינב".

יו"ר הר"י מציין כי שיטה זו מאפשרת ביצוען של אלפי בדיקות ("פול" של 5,000 איש ויותר), תוך זיהוי מהיר של קבוצות גדולות שליליות בצורה מדויקת מאוד וזולה יחסית. השימוש בשיטה זו יאפשר לאזרחי ישראל יציאה דיפרנציאלית מההסגר בהתאם למצב התחלואה ביישוביהם. "אני סבור כי ביצוע בדיקות מעבדה כמפורט לעיל הכרחי ליציאה בטוחה וצמצום הסיכון לגל שני".

בנוסף ממליץ איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית על ההקלה בצעדי הריחוק הפיזי. "זו צריכה להתבסס גם על היגיון אפידמיולוגי והתחשבות בשיקולי בריאות הציבור. אין היגיון אפידמיולוגי להגבלת מרחק של 500 מטר. יש לאפשר פעילות גופנית ושהות בשטחים ירוקים ללא מגבלת מרחק מהבית, תוך הדרכת הציבור בדבר הצורך בשמירה על ריחוק פיזי של שני מטרים. לצערנו, הנזק הבריאותי החמור מהיעדר פעילות גופנית והיעדר חשיפה לשטחים ירוקים איננו נמדד כיום ולא נלקח בחשבון".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  יציאה מהסגר,  חדשות,  קורונה,  ריחוק חברתי,  מכון ויצמן,  פרופ' עידו עמית,  פרופ' ערן אלינב,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.04.2020, 15:22

לא מכובד. לא ראוי.
פרופ' ציון חגי אינו סמכות מקצועית. הוא מייצג את הפרופסיה אבל לא מתפקידו להמליץ על בדיקה ובוודאי לא על מכון זה או אחר.
היה צריך למנות ועדה מקצועית מבין רופאי הר"י עם ייצוג לזיהומולוגים, אפידמיולוגים, ברה"צ, אימונולוגים ופנימאים ולקבל המלצות בעלות תוקף וללא משוא פנים.
חבל, עוד פספוס של הר"י במשבר הזה.

אנונימי/ת
05.05.2020, 07:16

אפילו זה לא. גם ועדה מקצועית כזו לא הייתה צריכה לקום תחת הר"י. אולי תחת איגוד בריאות הציבור שבתוכה. הר"י לא אמורה לתת מענה לשאלות מקצועיות ספיציפיות כפי שאינה מיועדת לתת עצות לטיפול בחולה ספציפי. היא יכולה להנחות אתית, לשמור על אינטרס חבריה, להשתתף בהתוית מדיניות בריאות, אבל לא להכנס למחלוקות מקצועיות.

אנונימי/ת
19.04.2020, 17:39

שאלה: מה עם ניטור ביוב לזיהוי התפרצות מקומית? לפי הבנתי הניטור יכול לאתר חולים אסימפטומטים או פרה סימפטומטים.