דעות

המגיפה שתישאר אחרי המגיפה: תחלואה ותמותה מקורונה, השמנה והקשר ביניהן

אם לא נפעל לשינוי אורח החיים, מגיפת הקורונה אולי תיעלם, אבל מגיפת ההשמנה עלולה להמשיך להכות בנו ולגבות הרבה יותר קורבנות

07.04.2020, 07:55
השמנת יתר וסיכון לקורונה. אילוסטרציה

מגיפת הקורונה הולכת ומתפשטת ברחבי העולם ומספר החולים, ולמרבה הצער גם המתים, גדל בקצב אקספוננציאלי. בימים אלה, מיליוני בני אדם בישראל מתכנסים בבתיהם וממעטים לצאת על מנת למנוע התפשטות מוחלטת של הנגיף שעלול להמשיך ולגבות חיים. מחקרים ראשוניים ונתונים שהחלו להיאסף ממדינות שונות ברחבי העולם משרטטים תמונה מדאיגה: הקשר בין השמנה לבין הסיבוכים ותמותה מנגיף הקורונה.

על פי הנתונים המתפרסמים באיטליה – מוקד ההתפרצות באירופה – 99% ממקרי המוות משויכים לאנשים שסבלו ממחלות רקע שכיחות – בעיקר סוכרת, יתר לחץ דם, נשימה ומחלות לב. מחלות כרוניות אלו מהוות נטל משמעותי על מערכות הבריאות בארץ ובעולם זה שנים רבות, וכולן נקשרות באופן ישיר לעודף משקל ולהשמנה קיצונית. מחקרים רבים מצאו שהשמנה היא גורם סיכון מוגבר להיצרות כלי הדם, יתר לחץ דם וסוכרת והיא מעלה את השכיחות להופעת סרטן ובעיות נשימה.

מחקר חדש ומדאיג שביצע שירות הבריאות הלאומי בממלכה המאוחדת מצא שכשני שלישים מהחולים הקשים בוירוס הקורונה שאושפזו בטיפול נמרץ במדינה סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר

בנוסף, הקשר בין השמנה למערכת חיסונית מוחלשת וכן נטייתם של אנשים עם משקל עודף לסבול מתחלואה קשה יותר של מחלות ויראליות, כולל של שפעת עונתית, תועדו במחקרים רבים. לפני כעשור ארגון הבריאות העולמי, שזיהה את הקשר בין השמנה לבין מחלות רבות, הכריז עליה כמגיפה – זמן רב לפני התפרצות נגיף הקורונה בעיר ווהאן בסין.

השבוע סיקרו העיתונים בבריטניה מחקר חדש ומדאיג שביצע שירות הבריאות הלאומי בממלכה המאוחדת. החוקרים מצאו שכשני שלישים מהחולים הקשים בוירוס הקורונה שאושפזו בטיפול נמרץ במדינה סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר. בניגוד לתפישה הרווחת שסיבוכי הקורונה מתרחשים רק אצל אוכלוסיה קשישה, קרוב ל-40% מהחולים היו מתחת לגיל 60. מסקנות המחקר תומכו בהחלטת רשויות הבריאות בבריטניה והוסיפו לרשימת גורמי הסיכון לסיבוכים מהמחלה גם את "השמנת היתר (40 BMI ומעלה) מפני שהיא עלולה לגרום לאי ספיקה נשימתית (ARDS), אחד הסיבוכים החמורים של חולי קורונה שמגיעים לטיפול נמרץ.

הנתונים בישראל אינם מעודדים: על פי נתוני המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות, יותר ממחצית מהאוכלוסיה סובלת מעודף משקל והשמנת יתר ולכן לפני כשנתיים גם ההסתדרות הרפואית קבעה שהשמנה היא מחלה. על אף מאמצים הנעשים במערכות הבריאות, גם בישראל שיעור ההשמנה הולכים ותופחים בהשוואה למדינות מפותחות אחרות.

מערכת הבריאות תצטרך לעשות התאמות – להגדיל את מספר מיטות אשפוז, להוסיף תקנים של רופאים ואחיות ולמלא את המחסנים בציוד, אבל גם לשנות סדרי עדיפויות ולהשקיע במניעה ולא רק בריפוי של מחלות

אין ספק שמערכת הבריאות ניצבת בפני אתגרים רבים בניסיון לטפל במשבר הנוכחי ופועלת כמיטב יכולתה על מנת לעצור את מגיפת הקורונה ולמנוע אבידות בגוף ובנפש. ראשי המערכת עסוקים ובצדק בהגדלת מספר הבדיקות, ברכישת מכונות הנשמה ובבידוד של החולים שעלולים לסכן את הציבור. יחד עם זאת, ביום שבו יסתיים הכאוס המטורף שהעולם נאלץ להתמודד איתו, אסור יהיה לשכוח לטפל במגיפת ההשמנה שגובה מיליוני קורבנות בכל שנה ברחבי העולם.

מערכת הבריאות תצטרך לעשות התאמות – להגדיל את מספר מיטות אשפוז, להוסיף תקנים של רופאים ואחיות ולמלא את המחסנים בציוד, אבל גם לשנות סדרי עדיפויות ולהשקיע במניעה ולא רק בריפוי של מחלות. אם לא נפעל לשינויי אורח החיים, מגיפת הקורונה אולי תיעלם, אבל מגיפת ההשמנה עלולה להמשיך להכות בנו ולגבות הרבה יותר קורבנות.

נושאים קשורים:  השמנה,  עודף משקל,  מחלות רקע,  קבוצות סיכון,  מגיפה,  BMI מדד מסת הגוף,  דעות,  נגיף הקורונה
תגובות
08.04.2020, 21:55

בתור רופאה ורצה פעילה בנפחים גדולים מזה שנים- ההסברה צריכה להתחיל מאיתנו! למרות שלא מצאתי אף עבודה המעידה על הדבקה בקורונה אצל רצים או רוכבי אופניים באויר הפתוח הפעילות הזו נאסרה לחלוטין ולא שמעתי קול מחאה מאף גורם. לעומת זאת, למרות שחלק ניכר מההדבקה התרחש בבתי התפילה מכל הסוגים, המחאה נגד איסור על תפילות בבתי הכנסת ובמניין היתה רחבה. פעילות גופנית נתפסת כמותרות שניתן לוותר בקלות, תפילה כצורך דתי- רוחני. קשה להסביר למי שלא מבצע פעילות עצימה בנפחים גדולים באופן קבוע, עד כמה מדובר בצורך קיומי- פיזי, נפשי ורגשי. עד כמה אנשים הרגילים לפעילות זו, יעשו הכל על מנת להמשיך, כולל ריצת מרתון במרפסת הבית, שחיה עם גומיות באמבטיה ועוד דוגמאות רבות שרצות ברשת. לא מצאתי הצדקה רפואית למנוע מאנשים לרוץ, ללכת, לרכב על אופניים כבודדים במרחק סוציאלי מאחרים. האיסור הגורף והאחיד בא על מנת לא להחריג, אך פוגע אנושות ברצים וברוכבים. מי שפחות נחוש מרצי המרפסת, יתקשה מאוד לחזור אחר כך לפעילות הקבועה והסדירה. כל כך קל להרוס, לבנות חזרה קשה מאוד! עד שלא תהיה תפיסה של פעילות גופנית כחלק הכרחי בחיינו, כמו אכילה, שינה ותפילה/מדיטציה, שום שינוי לא יתרחש!

אנונימי/ת
09.04.2020, 10:38

מסכים איתך לחלוטין. אבל מה את מתפלאה?
כך זה ששר הבריאות שייך לסקטור מאוד ספציפי ועוסק רק בלדאוג. לו.
אז רואים איך המשטרה משקיעה משאבים אדירים מלרדוף אחר רוכב אופנים בפארק
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5703070,00.html
ומצד שני מאפשרת תהלוכה צפופה של הלווית המונים.
כי שיקולים פוליטיים גוברים על שיקולים בריאותיים, כלכליים ואפילו ביטחוניים.

גם אני רץ פעיל. יש מקומות שעדיין אפשר לרוץ בהם. צריך רק לבחור את המקומות ואת השעות המתאימות ולא לעשות פרובוקציות.

09.04.2020, 14:07

קודם כל, חשוב לדאוג לבריאות ולפעילות גם בתקופה הקשה הזו וטוב שאתה עושה עך! אני בעד שמירה על בריאות הציבור ועל החוק ומציאת פתרונות יצרתיים, אך אין ספק שיש ערך עליון בשמירה על פעילות רציפה. מעבר לדאגה שלנו לעצמינו, חשוב שאנו, כרופאים, נצא נגד ההנחיה הלא מבוססת והמזיקה שמשאירה בבית את המתעמלים הפעילים שיהיה קשה אחכ להקים חלק מהם מהספה! מאחר ולריצה או לרכיבה אין לובי ואין עסקנים תומכים, אנחנו צריכים להיות הלובי!

אנונימי/ת
09.04.2020, 16:49

סלחי לי על הפסימיות שלי בדבר סיכוייו של לובי כזה.
אנשים מודאגים כרגע מבעיות אחרות (כגון אובדן תעסוקה, התמוטטות המשק וכו').

מתוך ניסיון מאירועים של העבר בהם נאלצתי להפסיק פעילות מגורמים אוביקטיביים (פציעה, סיבות אישיות אחרות), זה באמת קשה אח"כ לחזור לפעילות. אבל זה אפשרי.

ממה שזכור לי חוסר פעילות גופנית נחשב היום גורם סיכון בפני עצמו (לדעתי השני בחשיבותו לאחר הפסקת עישון ולפני השמנה). במובן הזה לצאת לצורך פעילות גופנית זה נחשב צורך חיוני כמו לצאת לצורך הצטיידות במזון/תרופות. אני אפילו לא מדבר על הצורך הרגשי-נפשי אלא על העניין הפיזי. בתגובה הראשונה שלך ניתן להבין בטעות, כאילו זה צורך רק של אלה העוסקים בספורט. ולא כך היא! הצורך הרגשי אולי רלוונטי רק לאלה העוסקים בכך. הצורך הפיסי קיים אצל כולם, גם לגבי אלה שאינם מודעים אליו. אבולוציונית לא נועדנו לרבוץ על הספה, נועדנו לעסוק בפעילות (מתונה אמנם) במשך רוב שעות היום, למשל כל יום.

26.04.2020, 11:42

איפה ראית לוויות המוניות במגזר של שר הבריאות?
המניינים מתקיימים בשטח פתוח תוך שמירת מרחק של 2 מטר אחד מהשני, ומסיכות. זה לא מה שהיה במחאת האומנים. שם הצטופפו המונים בחגיגת הדבקה המונית.
ככה זה כשהמשטרה רקובה מלמעלה עד למטה

אנונימי/ת
26.04.2020, 13:45

יהודית את מנסה לעבוד על עצמך? זה צולם והוקרן בטלויזיה. והמשטרה נמנעה מלנקוט בסנקציות.
ולמקרה ששכחת שר הבריאות עצמו הפר את ההנחיות של משרדו ונדבק בקורונה

09.04.2020, 19:44

ברוח ימי הפסח: אם מחלת/מגיפת הקורונה תחסל לתמיד את "מגיפת האקרדיטציה" שפשתה בבתי החולים שלנו וגרמה לכך שמתעסקים בעיקר בנהלים, טפסים, חתימות וכו'- דיינו.....