סיגריה אלקטרונית

תחלואה ריאתית הקשורה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות באילינוי וויסקונסין

במחקר זה נמצא כי לאורך זמן, השימוש בסיגריה אלקטרונית מוביל לעליה במספר ביקורי רופא בשל תלונות נשימה חמורות

23.03.2020, 16:51
שימוש בסיגריית אידו אלקטרונית. צילום: שאטרסטוק

סיגריות אלקטרוניות הינן מכשירים המופעלים באמצעות סוללה אשר מחממים נוזלים ומעבירים תוצר טיפתי למשתמש. תחלואה ריאתית הקשורה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות דווח בעבר אך טרם תוארה סדרה גדולה של ממצאים. ביולי 2019, מחלקת הבריאות של ויסקונסין והמחלקה לבריאות הציבור באילינוי קיבלו דיווחים על פגיעות ריאה הקשורות בשימוש בסיגריות אלקטרוניות והחלו בחקירה מתואמת של הנושא.

החוקרים הכלילו באוכלוסיית החולים אנשים שדיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות ומוצרים דומים במהלך 90 יום טרם הופעת התסמינים, שנמצאו אצלם תסנינים ריאתיים בדימות, ושמחלתם לא יוחסה לגורמים אחרים.

החוקרים אספו נתונים מתוך רישומים רפואיים וראיונות רפואיים שנערכו בקרב המטופלים. במחקר השתתפו 98 מטופלים, 79% מהם גברים; הגיל החציוני היה 21. רוב המטופלים התייצגו עם תסמינים של מערכת הנשימה (97%), העיכול (77%) ותסמינים קונסטיטוציונליים (100%). בכל המטופלים נמצאו תסנינים דו-צדדיים בהדמיות חזה. בסך הכול 95% מהמטופלים אושפזו, 26% עברו אינטובציה והנשמה מלאכותית מכנית, וכמו כן דווחו שני מקרי מוות. 89% מהמטופלים דיווחו על צריכת מוצרי טטרההידרוקנאבינול (THC) באמצעות סיגריה אלקטרונית, וכן דווח על שימוש במגוון רחב של מוצרים ומכשירים נוספים. הממוצע החודשי של ביקורים הקשורים במחלה נשימתית חמורה שנמדד באילינוי בין יוני לאוגוסט 2019 היה כפול מזה שנמדד בין אותם חודשים ב-2018.

מסקנת החוקרים הייתה שמשתתפי סדרת חולים זו התייצגו עם מאפיינים קליניים דומים. על אף שהחומרים הספציפיים שתרמו לפגיעה הריאתית לא ברורים עדיין, מקבץ מאפייני המחלה שנמצא צפוי להשתייך לתסמונת קלינית אחת או יותר. יש צורך במחקר נוסף על מנת לאפיין את הפתופיזיולוגיה והאתיולוגיה של התחלואה שתוארה.

מקור: 

Jennifer E. Layden et. al (2020) The New England Journal of Medicine DOI: 10.1056/NEJMoa1911614

נושאים קשורים:  סיגריה אלקטרונית,  תסנינים ריאתיים,  הנשמה מלאכותית מכנית,  אינטובציה,  מן הספרות,  מחקרים
תגובות