חדשות

פרופ' גדעון רכבי נבחר לחתן פרס ישראל לרפואה לשנת 2020

פרופ' רכבי, אונקולוג ילדים, הוא ראש המרכז לחקר הסרטן ב"שיבא" | "כאשר חושבים על דמות מופת של רופא-חוקר בישראל, השם הראשון שעולה הוא שמו של גידי רכבי", נכתב בנימוקי ועדת פרס ישראל

פרופ' גדעון רכבי (צילום: יח"צ)
פרופ' גדעון רכבי, ראש המרכז לחקר הסרטן במרכז הרפואי שיבא (צילום: יח"צ)

פרופ' גדעון רכבי, ראש המרכז לחקר הסרטן במרכז הרפואי שיבא - אונקולוג ילדים וחוקר - הוא חתן פרס ישראל לרפואה לשנת 2020. הודעה על בחירתו פורסמה בסוף השבוע.

פרופ' רכבי חוקר את הגנטיקה ואת הביולוגיה של הסרטן. הוא הקים מעבדות מחקר והוספיס לילדים חולים.

בנימוקי ועדת השופטים לפרס, שבראשה עמדה פרופ' אפרת לוי-להד וחבריה האחרים הם פרופ' משה אורן, פרופ' רפי ביאר ופרופ' רבקה כרמי, צוין כי פרופ' רכבי, שגם מלמד באוניברסיטת תל אביב, "מגלם את השילוב המיטבי שבין מצוינות ברפואה קלינית להישגים מחקריים, הביא לפריצות דרך מדעיות בהבנת המנגנונים הביולוגיים הבסיסיים של הסרטן והוא דמות מופת של רופא-חוקר".

אחד המחקרים מבין רבים שהובילו וביצעו פרופ' רכבי, יחד עם עמיתים מרמב"ם, פורסם ב-2016 ב-Journal of Experimental Medicine. בעבודה זאת נחשפו מוטציות בגן STN1 הגורמות למחלה תורשתית נדירה, רב מערכתית, בשם Coats plus syndrome, הפוגעת בין השאר בתפקוד הטלומרים, קצות הכרומוזומים. תפקידם לדאוג לכך שבזמן שכפול הדנ"א לא יאבד מידע גנטי המצוי בקצוות הכרומוזומים. הפרעות מולדות ונרכשות הקשורות לתפקוד הטלומרים, ביניהן המחלה הנדירה Coats plus syndrome, מביאות לתסמונות קליניות הכוללות בין השאר הזדקנות מוקדמת.

פרופ' רכבי נולד בישראל ב-1953, נפצע במלחמת יום הכיפורים פציעה ש"חשפה אותו לעולם הרפואה והובילה אותו לבחור ברפואה כדרך חיים", כך ציינה ועדת הפרס. הוא התמחה והוסמך בשלושה תחומי התמחות רפואיים: רפואת ילדים, המטולוגיה והמטולוגיה-אונקולוגיה.

רכבי כיהן כראש החוג להמטולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וכראש המרכז לחקר הביולוגיה של הסרטן באוניברסיטה. בשנת 1993 הקים וניהל את המחלקה להמטולוגיה, אונקולוגיה והשתלת מח עצם בילדים במרכז הרפואי שיבא. במקביל, הקים מעבדה לגנטיקה של הסרטן וייסד ב"שיבא" הוספיס לילדים חולי סרטן.

"כאשר חושבים על דמות מופת של רופא-חוקר בישראל, השם הראשון שעולה הוא שמו של גידי רכבי", נכתב בנימוקי ועדת פרס ישראל. "רכבי הוא ללא ספק המטולוג ואונקולוג הילדים הבכיר והמוערך ביותר בארץ והוא גם בעל שם בינלאומי. פעילותו כרופא מסור מאין כמוהו לא הפריעה לפרופ' רכבי, ואולי אף סייעה בעדו, לפתח קריירה מדעית נפלאה ויוצאת דופן בהישגיה ובהיקפה".

יש גם לציין שפרופ' רכבי הוא חבר באקדמיה הלאומית למדעים, אחד מארבעה אנשי רפואה במוסד מוערך זה (האחרים הם פרופ' עודד אברמסקי, פרופ' אורי זליגסון ופרופ' יהודה שיינפלד).

נושאים קשורים:  פרופ' גדעון רכבי,  פרס ישראל,  חדשות,  אונקולוגיה
תגובות
09.03.2020, 19:12

איחולים מעומק לבי לפרופ׳ גדעון רכבי!
שפע ברכות והמשךעבודה פוריה והצלחה!!
בידידות (משנת 1973) מרים מישורי

09.03.2020, 19:21

שיהיה במזל טוב. המשך חיים מקצועיים פורה.

09.03.2020, 19:42

אין ראוי מפרופ' רכבי לפרס ישראל.
מכל סגולותיו המופלאות ראוי לציין את צניעותו ונועם הליכותיו.
פרופ' יעל לייטנר

09.03.2020, 21:56

אכן כך.גידי רכבי הוא מטאור אנושי שבא מבית של מחנכים.ברכות חמות

09.03.2020, 22:05

ברכות חמות לגידי על הזכיה בפרס היוקרתי
כבוד גדול היה לי לעבוד איתו בעת ההתמחות של ברפואת הילדים בעפולה כשגידי היה סטגר מצטיין
מאחל לו להמשיך ולהצליח בכל מעשה ידיו

ברכות מכל הלב לאיש המדהים והצנוע

10.03.2020, 17:45

ברכות חמות לגידי רכבי. רופא חוקר ואדם אנושי ומסור. מעטים ראויים לפרס כמוהו.

10.03.2020, 21:27

מרצה מעולה, ואני מאמין לכל מי שאומר על שאר מעלותיו. חזק ואמץ!

לתפארת בית-החולים הדסה בלפור (רוקח) שאיננו עוד...