נגיף הקורונה

רופאי בריאות הציבור מתנגדים לסגירת הגבולות - דורשים פיקוח פרלמנטרי

ביקורת במערכת הבריאות על מעורבות יתר של שיקולים פוליטיים בהחלטות המתקבלות להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב. צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

אנשי מקצוע לא מעטים במערכת הבריאות מותחים ביקורת על מעורבות יתר של שיקולים פוליטיים בהחלטות הנוגעות לבריאות הציבור בכל הנוגע להתמודדות עם נגיף הקורונה. אמש (א') התייחס לכך איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בהודעה שהופצה לתקשורת: "קבלת ההחלטות, במענה למצב החירום בבריאות הציבור, חייבת להתבסס על אנשי המקצוע בבריאות הציבור והצוות לטיפול במגיפות - על עובדות ולא על פחדים.

"ארגון הבריאות העולמי מתנגד לסגירת גבולות. לקראת הדיונים על סגירת הגבולות אנו מבהירים כי המלצתנו המקצועית היא שלא לסגור את הגבולות. זהו מהלך שאיננו בר קיימא, שיגרום לפגיעה קשה בהיערכות לקורונה וכן לפגיעה בחברה הישראלית.

"אסור להתחיל מהלך בלי לדעת איך נצא ממנו. במקום להסתגר, יש להגביר את המאמצים לזהות העברה מקומית בישראל של הנגיף ולחזק את מוכנות מערכת הבריאות והחברה הישראלית. 'עם לבדד ישכון' איננה מדיניות נכונה. לכל הפחות בממשלת מעבר, ראוי שההחלטה תתקבל תחת פיקוח פרלמנטרי ולאחר דיון ציבורי, על מנת להזים את החששות שמדובר בשיקול פוליטי".

פרופ ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בתגובה: ״ההסתדרות הרפואית בישראל תומכת בפעולות המהירות ובעיתוי שננקטו על ידי משרד הבריאות להתמודדות עם וירוס הקורונה, כולל סגירת גבולות ובידוד של ישראלים המגיעים מחו"ל. פעולות אלו הצליחו לבלום התפרצות גדולה יותר של הוירוס".

פרופ' חגי ביקש לציין כי הוא "מתנער מהפרסום השגוי שפורסם הבוקר בעיתונות, כביכול בשם ההסתדרות הרפואית. העמדה שהושמעה היתה על דעת יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בלבד ואיננה תואמת את עמדת ההסתדרות הרפואית".

הבוקר (ב') מדווח עידו אפרתי ב"הארץ" כי "לדברי מקורות הקרובים למוקדי קבלת ההחלטות", מעורבות היתר משפיעה על רשימת המדינות שהשבים מהן חייבים להיכנס לבידוד, רשימת המדינות שכניסת אזרחים זרים מהן אסורה והחלטות הנוגעות לעיתוי פרסום ההנחיות. טענות נשמעות גם על עבודת המטה של המשרד, על דחיקת הדרג המקצועי מקבלת ההחלטות והיעדר שקיפות".

בדיווח נמסר עוד כי בסוף השבוע שעבר, לאחר שמניין חולי הקורונה בישראל טיפס מארבעה לשמונה, "סבר הדרג המקצועי במשרד הבריאות" שיש לפרסם הנחיות מחמירות מיד ביום ראשון, יום לפני הבחירות. אנשי המקצוע במשרד התכוונו להוסיף חמש מדינות באירופה לרשימת המדינות המחייבות בידוד, להטיל איסור על השתתפות בכנסים בינלאומיים ולהטיל גם הגבלות על התקהלויות. "אלא שאז ביקשו אישים בדרג הפוליטי לדחות את הפרסום ב-48 שעות, בשל הבחירות. לו פורסמו ההנחיות או חלקן באותו היום, מספר מבודדי הבית שהיו נדרשים להצביע בקלפיות המיועדות היה קופץ מ-5,000 ל-70 אלף. את ההשפעה על אחוזי ההצבעה לא ניתן היה להעריך".

מקורות הבקיאים בניסוח ההנחיות לציבור העלו סימני שאלה בקשר להחלטה שלא להורות בשלב זה לשבים מבלגיה להיכנס לבידוד ביתי. מספר החולים בבלגיה זינק גם הוא, בדומה למדינות אחרות באירופה שעל השבים מהן ישראל כבר הטילה מגבלות. "אותם מקורות מביעים בימים האחרונים תהיות לגבי מידת ההשפעה של הקהילה החסידית באנטוורפן על ההחלטה", נמסר בדיווח.

הבוקר בערוץ 13, אמר פרופ' יורם יובל בהתייחסו לתדרוך שהיה אמש במשרד ראש הממשלה כי "לא דיבר שם אף רופא. היה צורך להטיל חובת בידוד גם על כל מי שמגיע מארה"ב. שיקולים אחרים משיקולים מקצועיים היו כנראה מעורבים באי קבלת החלטה זאת".

"הארץ" ציין כי "בראיונות ובהופעות בתקשורת בשבועות האחרונים, הקפיד מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב להזכיר את הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) אלא שזה גוף שכמעט לא מוכר לציבור, והציבור לא מודע למשקלו בתהליך קבלת ההחלטות במשרד". בראש צט"מ עומד ד"ר בועז לב, מנכ"ל המשרד בעבר ובכיר בהנהלתו. בצוות 40 מומחים לזיהומים, רפואה, בריאות הציבור, מומחים לנגיפים, מומחים ברפואה וטרינרית, מהמכון הביולוגי בנס ציונה וכן ממערכת הרפואה הצבאית ונוספים, ובמקור היה גוף מסווג ועתה משמש גוף מייעץ למשרד הבריאות.

אולם, צוין בדיווח, חרף הידע הרב של פורום המומחים הזה, בפועל השימוש בו מזערי, כך על פי מקורות במערכת הבריאות ומקורות המקורבים לפורום. יש המתארים עבודתו כ"חותמת גומי". מתחילת המשבר קים הפורום שבעה דיונים, כמה מהם בשיחת ועידה טלפונית. רק בשניים נכח מנכ"ל משרד הבריאות.

בדיווח נמסר כי "מקורות בפורום טוענים לא נעשה בו שימוש מספק וההחלטות המתקבלות בסופו של דבר במשרד הבריאות אינן מנומקות. הצט"מ הוא גוף מייעץ. אפשר לקבל את העמדה שלו ואפשר שלא... בסופו של דבר נראה שכמה פוליטיקאים מקבלים את ההחלטות והדרג הפקידותי מתיישר".

בתקופה האחרונה, צוין עד, צצו במערכת הרפואית קולות המטילים ביקורת על התנהלותו המנכ"ל משה בר סימן טוב הנוטה להתמסר לדרג הפוליטי במקום לגבות את הדרג המקצועי.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  חדשות,  סגירת גבולות
תגובות
09.03.2020, 19:23

המבקרים הם גם אלו שטענו מתחילה שהצעדים לגמרי מיותרים? או שהם התחלפו?
במבחן התוצאה המצב די בסדר

אנונימי/ת
10.03.2020, 09:00

נורא קל להגיד שהמצב בסדר כשלא בודקים נשאות באוכלוסיה ורק באלה שחוזרים מחו"ל ומפתחים תסמינים ואז להגיד שמדיניות ההיסטריה עובדת.
ברור לכולם שיש כבר היום אלפי נשאים בארץ רק אף אחד לא בודק.
בכל המדינות שהצליחו להתמודד, אף אחת לא סגרה גבולות או שלחה לבידוד מאות אלפים.

אנונימי/ת
09.03.2020, 19:47

חגי לוין - אנא חדל מחיפוש כותרות פופולוסטיות !
כמה קל להעביר ביקורת כאשר אין לך כל אחריות ואינך מטפל בחולים

אנונימי/ת
10.03.2020, 09:02

חגי לוין, קימרוב, אדלר מייצגים את הקול השפוי של רוב הרופאים. משרד הבריאות מייצג את הקול ההזוי של הפוליטיקאים המפחדים מביקורת ציבורית יותר מבריאותו.

כן, לפני 5 שנים (2015)טענתי בכתב וגם ציבורית בע'פ, שאין למנות כמנכ'ל מ. בריאות אדם שאינו רופא.
כמה צדקתי אז- אך ללא תמיכה,
וכמה צדקתי אז, היום בתמיכה גורפת...
חבל שאז לא היה לדבריי הד חזק דיו , כדי לזעזע את "אמות הספים"
יתכן ודעת רבים היום תהיה מספקת. הלוואי ! !
פרופ' תיאו דב גולן .

אנונימי/ת
11.03.2020, 20:15

לא צדקת ואין שום תמיכה גורפת גם היום.
התפקוד שלו בסדר גמור. מדובר כאן בהחלטות שחורגות מהתחום הרפואי ויש להן השלכות רוחב. זה דורש אישור של גורמים בכירים יותר (ראש הממשלה). וגם בקרב רופאים הדעות חלוקות לגבי ניהול המשבר (מספיק שתקרא תגובות באתר).
דווקא עצם היותו כלכלן מסייעת משום שהחלטות יש השפעה כלכלית אדירה. אם היה רופא ניתן היה לומר שהוא מנותק. כיוון שהוא כלכלן זה מסייע בהורדת התנגדויות של האוצר.

10.03.2020, 22:51

תזכורת לפרופסורים ולאופטימיים שבין הקולגות שלנו. נכן לשעה זאת

10.03.2020, 22:53

יש 75 חולים במגיפה בישראל. באיטליה מצאו 6.2 אחוזי תמותה!! 620 נפטרו מתוך כ10,000 נבדקים. לשם השוואה, 0.1 הינו אחוז התמותה בשפעת. פי 62 !!

10.03.2020, 22:55

לפי מה שקראתי בספר על המגיפה של ה"שפעת הספרדית, ב1918 אחוז התמותה היה 2.5%.

11.03.2020, 14:16

אני רק שאלת תם - דיווח נגד הממשל דווקא מכיוון עיתון 'הארץ', כמה אמין?..