נגיף הקורונה

ברמב"ם נשלמות ההכנות לפתיחת מחלקת בידוד לחולים בנגיף קורונה

המחלקה הייעודית הנפרדת תוכל לקלוט עד 30 חולים בבידוד מלא | מנהל רמב"ם: "אנחנו יוצרים יש מאין כיוון שהניסיון בעולם בכל הקשור לקורונה מועט" | גם ב"ברזילי" תוקם מחלקת בידוד

המחלקה תאויש על ידי 30 אחים ואחיות וכן רופאים שהתנדבו למשימה. צילום: דוברות רמב"ם

המרכז הרפואי רמב"ם הודיע אתמול (ג') כי השלים את כל ההכנות לפתיחת מחלקה מיוחדת שתיועד לקלוט חולים בנגיף קורונה. לשם כך הוקצתה קומה נפרדת ומבודדת בבניין מאייר במתחם בית החולים והיא תהיה מבודדת משאר המחלקות. המחלקה הייעודית מתוכננת לקלוט עד 30 מטופלים ויהיו בה שני חדרים שיאפשרו קליטת ילדים וחדר אחד המתוכנן למצב של טיפול בחולים מונשמים.

בכך יהיה רמב"ם בית החולים השני בישראל שכבר מוכן לקליטת חולי קורונה, אם יהיה צורך לטפל במספר גדול של חולים כאשר "שיבא", המרכז הרפואי הראשון שכבר מטפל בהם בתנאי בידוד מיוחדים, לא יוכל לקלוט אותם. גם בית החולים ברזילי באשקלון, נמסר אמש, נערך להקצאת יחידה מיוחדת לאותה מטרה.

במחלקה תופעל לראשונה בישראל מערכת ניטור מרחוק - פיתוח של חברת הסטארט-אפ הישראלית ביו-ביט. צילום: דוברות רמב"ם

ברמב"ם מונה צוות קורונה מיוחד מטעם ההנהלה שלמד את ההתנהלות בבית החולים שיבא. נלמדו נהלי הקליטה, הבידוד, הטיפול הרפואי והלוגיסטיקה המיוחדים. הוכנו נהלים שמתאימים לתנאים ברמב"ם עם התייחסות לאפשרות שחולה קורונה עשוי להזדקק לטיפול מוגבר כמו ניתוח, צנתור או פרוצדורה אחרת.

המחלקה הייעודית תאויש על ידי 30 אחים ואחיות וכן רופאים מכמה מחלקות – כולם התנדבו למשימה. הצוות הזה יהיה ייעודי וייחודי למחלקה זו בלבד ולא יעבור בין שאר המחלקות.

במסגרת ההכנות צוות בינוי ואחזקה ברמב"ם חצה קומה שלמה לשניים: למחלקת אשפוז בצד האחד ולחדרי צוות בצד השני של הקומה. לקומה המבודדת תהיה כניסה נפרדת לאמבולנס וגם מעלית נפרדת. בחדרי האשפוז מותקנים מפוחים ליצירת "לחץ שלילי" והאוויר בחדר לא ייצא את המסדרון אלא יעבור דרך פילטר מיוחד לפני שייפלט החוצה.

הצוות יהיה במגע ישיר מינימלי עם החולים ולכן ליד כל מיטה תהיה מערכת של טלפון ווידאו שיאפשרו לחולים לתקשר עם הצוות ועם בני המשפחה, שלא יורשו להיכנס למחלקה אך יוכלו לדבר עם המטופלים שבבידוד מחדר משפחות מיוחד.

במחלקה הייעודית תופעל מערכת ניטור מרחוק שפותחה על ידי חברת הסטארט-אפ הישראלית "ביו-ביט" (Biobeat). מערכת זו מבוססת על מדבקות ניטור חכמות כתחליף לאמצעי הניטור הקיימים. המדבקה תודבק לכל חולה לניטור רציף של קצב הנשימה, סטורציה, דופק, לחץ דם, טמפרטורת גוף ומדדים חיוניים נוספים. הנתונים ישודרו ברציפות ואלחוטית בזמן אמת למערכת מידע המאפשרת מעקב צמוד אחרי כל חולה ללא מגע יד אדם.

המערכת תאפשר זיהוי הידרדרות במצב החולה עוד בשלבים מוקדמים והתראות בזמן אמת, מבלי להמתין להגעת צוות רפואי כפי שנהוג כיום ביתר מחלקות בית החולים שבהן לוקחים מדדים חיוניים באופן ידני. רמב"ם מסר כי הוא יהיה בית החולים הראשון בישראל שיעשה שימוש במערכת זאת לחולי קורונה.

ד"ר מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם, אמר: "הקמת מחלקה ייעודית לקליטת חולי הקורונה מעמידה בפנינו אתגרים רבים שחלקם אנחנו לומדים לראשונה. בחלק מהם אנחנו יוצרים יש מאין כיוון שהניסיון בעולם בכל הקשור לקורונה מועט. יש לנו גיבוי מלא ממשרד הבריאות וסיוע בהצטיידות. ההתנדבות למשימה זאת מרשימה. אני בטוח שנוכל לעמוד בה ולספק רפואה איכותית לישראלים שעלולים למצוא עצמם כחולי קורונה. זה חלק מהייעוד שלנו כאנשי רפואה".

ראש אגף המבצעים בצה"ל בבידוד

אמש דווח כי משרד הבריאות הורה לראש אגף המבצעים בצה"ל, אלוף אהרון חליווה להיכנס לבידוד ביתי מאחר ששב מחופשה פרטית באיטליה. אולם, לפני שקיבל את ההוראה הוא הספיק להיפגש עם ראש הממשלה ונכח בדיונים רגישים שבהם השתתפו עוד אנשים.

בחדשות ערוץ 12 דווח כי תחילה האלוף לא אמור היה להיכנס לבידוד משום שחזר לארץ תשעה ימים בטרם נכנסו לתוקף ההנחיות הנוגעות לכל מי ששב לישראל מאיטליה ונותרו לו להשלמת 14 ימי הבידוד עוד חמישה ימים. לשכת נתניהו מסרה שראש הממשלה אינו נדרש לבידוד למרות שלפי הנחיות משרד הבריאות כל אדם שהיה בקירבת אדם שנדרש בבידוד חייב גם הוא להיכנס לבידוד. "ראש הממשלה לא נדרש לבידוד או לבדיקה ולא היה נתון בסכנה בריאותית", מסרה לשכתו.

האם צו הבידוד יחול גם על גרמניה, צרפת וארה"ב

עוד נמסר אמש כי נוכח העלייה במספר מקרי הקורונה במדינות שונות באירופה, שוקל משרד הבריאות לחייב בקרוב גם את השבים מגרמניה ומצרפת לשהות בבידוד בית במשך 14 יום. ייתכן שלרשימת מדינות זאת תצורף גם ספרד. בשלב זה התגובה הרשמית של משרד הבריאות היא: "דנים יום יום בכל התרחישים וטרם התקבלה החלטה".

מנהל היחידה למחלות זיהומיות ב"אסותא", ד"ר טל ברוש, אמר בראיון לרשת ב' (תאגיד כאן) כי במשרד הבריאות שוקלים לחייב גם את השבים מארה"ב לשהות בבידוד כתוצאה מהתפשטות הנגיף במדינה זאת. ד"ר ברוש אמר: "אנו מסתכלים על הנתונים בעולם בצורה חכמה. יש מספר מקומות שבהם ברור שיש התפרצות גדולה. סין משתלטת יפה על המצב אבל עדיין יש שם הרבה חולים; גם בדרום קוריאה ובאיטליה. יש מקומות שבהם לכאורה מספר החולים, נכון לרגע זה קטן, אבל בחלק מהמדינות הללו לא עושים מספיק בדיקות ולא מחפשים מספיק טוב. כך המצב בארה"ב למשל, ששלא נערכה היטב כדי לטפל בהתפרצות הקורונה. רואים שם כבר מקרים של חולים קשים ואפילו תמותה, מה שאומר שבוודאות יש הרבה מאוד חולים שפשוט לא איתרו אותם".

כשנשאל אם כל עוד יישארו הגבולות פתוחים, לא ניתן יהיה לעצור את התפשטות המחלה בעולם, השיב ד"ר ברוש בחיוב. "פה ושם", אמר, "מתפספסים מקרים. אי אפשר לבצע ניטור של 100 אחוז. נצטרך להתרגל לרעיון שבכל העולם יש סיכון כזה או אחר מנגיף הקורונה. אנחנו בישראל עושים יותר מרוב המדינות בעולם, אבל כיוון שהסיכון לתחלואה נרחבת הולך ועולה במדינות רבות, ייתכן שבימים הקרובים ישנה משרד הבריאות את ההנחיות ואז נתחיל לבדוק גם אנשים שחוזרים מיעדים נוספים מאלה שנכללו ברשימה שפורסמה עד כה".

נושאים קשורים:  בית החולים רמב"ם,  נגיף הקורונה,  חדשות,  ד"ר מיקי הלברטל,  ד"ר טל ברוש,  מגיפה,  בידוד,  התפשטות מחלה
תגובות