חדשות

כשהתעשיה משפיעה על מחקרים מדעיים: המקרה של מיטות שיזוף

מחקר מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה חשף את מעורבותם של גופים מסחריים והשפעתם על מסקנות חיוביות במחקרים מדעיים בנושא מיטות שיזוף

ה-WHO דירג את האור העל-סגול במיטות השיזוף בדרגה הגבוהה ביותר בסיכון לסרטן. צילום: אילוסטרציה

מחקרים העוסקים במערכות שיזוף, הממומנים בידי גופים הקשורים בתעשיית ייצור מיטות השיזוף, נוטים באופן מובהק להמעיט ואף לזלזל בסיכונים הכרוכים בכך ומציגים את היתרונות שבשיזוף (indoor tanning), לעומת מחקרים שאין להם קשרים כאלה ואחרים עם גופים תעשייתיים. כך נמצא במחקר שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה ופורסם בשבוע שעבר ב-British Medical Journal.

צוות המחקר שהובילה פרופ' אלני לינוס (Eleni Linos), רופאה ומומחית בדרמטולוגיה, ניתח ממצאים מ-691 דיווחים בספרות מקצועית בכתבי עת רפואיים ומדעיים שעסקו במיטות השיזוף. 50 מהם מומנו בידי גופים הקשורים בתעשיית מיטות השיזוף וחומרים כימיים המעורבים בכך (קרם שיזוף וכיו"ב). מהם, 78% הציגו תמיכה מובהקת ואף העדפה של שיזוף בהשוואה ל-4% בלבד מהמחקרים שכלל לא מומנו או לא היו להם קשרי מימון עם התעשיה.

עורכי המחקר ממליצים לציבור לבחון כל מחקר שעניינו חשיפה לקרינת על-סגול ולברר האם מדובר בעבודה שיש לה קשרי מימון עם גופים תעשייתיים ולבדוק את סוגיית ניגוד העניינים ומידת האינטרסנטיות שיש למממנים בהכנה ופרסום של מחקרים כאלה.

פרופ' לינוס אמרה במפורש: "מחקרים עם קשרים פיננסיים לתעשיית מיטות השיזוף ולשיזוף הנעשה בחדר נוטים במידה רבה מאוד להציג את היתרונות של שיזוף כזה וממעיטים בהצגת הנזקים שלהם". פרופ' לינוס סיפרה כי היא רואה במרפאת העור של שירות הבריאות והמרכז הרפואי-אוניברסיטאי בסטנפורד מטופלים לא מעטים עם פגיעות בעור בעקבות "שיזוף ביתי". "ההקשר ממש ברור", אמרה. "נדרש מסד נתונים מדעי עצמאי לחלוטין מהשפעת התעשיה. אני מודאגת מהשפעת מקורות המימון על מסקנות המחקרים".

ב-2009  דירג ה-WHO את האור העל-סגול שבו נעשה שימוש במיטות השיזוף במסגרת קבוצה 1 של גורמים קרצינוגניים –הדרגה הגבוהה ביותר בסיכון לסרטן. אלא שלא מעטים האנשים שמצטטים מתוך מחקרים שונים את היתרונות שבשימוש במיטות השיזוף, בכלל זה את התחושה של העצמת מצב הרוח הודות לקרינת על-סגול לצד ייצור ויטמין D. כמו כן יש הסבורים ששיזוף בדרך הזאת הוא גם מועיל להגנה מפני נזקי עור רבים אחרים.

על פי האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, יותר משליש מקרב הבגירים בארה"ב ומעל מחצית מהסטודנטים בקולג'ים דיווחו שהם משתמשים, במיוחד בחורף, במיטות שיזוף או שהשתמשו בהן בנקודת זמן כלשהי במהלך החיים.

אחת הבעיות השכיחות: חוקרים שמשתתפים בכתיבת מאמרים מדעיים בנושא זה משמיטים מהם את המידע העוסק בהצהרת אי ניגוד ענייניים עם גורמי מימון מהתעשיה ולכן מופיעים מאמרים הכוללים מסקנות מבלי ששאר מחבריהם ידעו שעמיתיהם קשורים כך או אחרת לתעשיה. מבלי להודות בגלוי על כך, קשה לדעת עם המסקנות מדויקות או שגויות.

הגם שב-10.3% מכלל המאמרים שעברו בדיקה מחדש נמצאו קשרים פיננסיים עם התעשיה, 89.7% מהם הציגו באופן מובהק העדפה ואהדה לשיזוף בעוד שהאחרים כללו במסקנותיהם ביקורת על התופעה והציגו את חסרונותיה.

פרופ' לינוס הדגישה: "זה המחקר הראשון שבחן את סוגיית ניגוד העניינים בהקשר למחקרים שעסקו בשיזוף ביתי והממצאים מהדהדים מה שכבר נאמר על השפעת תעשיות הטבק והסוכר על מחקרים מדעיים אחרים. החוקרים עצמם וכן מומחים בתחום בריאות הציבור, לצד הציבור הרחב, חייבים להיות מודעים ולהביא בחשבון את העובדה שתעשיות בעלות עניין מסחרי מעורבות במחקרים ולכן לבצע הערכה מושכלת ומתאימה של כלל הראיות המוצגות במאמרים בהקשר הזה, בכל הנוגע לסיכונים המדווחים או הדגשת יתרונות שבשימוש במיטות שיזוף".

נושאים קשורים:  מיטת שיזוף,  אור על-סגול,  שיזוף מלאכותי,  חדשות,  מחקרים
תגובות