דעות

התאבדות רופאים ואחיות היא סימפטום למחלה כרונית של מערכת הבריאות

המדינה באדישותה הופכת את מערכת הבריאות לביצה טובענית ורעילה המסוכנת למטפלים ולציבור המטופלים. צוותי הרפואה והציבור חייבים לאחד כוחות, להתקומם ולסמן גבול: עד כאן!

אלימות כלפי צוות רפואי. אילוסטרציה

חיי רופאים ואחיות הנקטפים באיבם (בתוך ימים, רופא בן 37 מ"סורוקה" בבאר שבע ואחות בת 30 מ"שיבא" בתל השומר) מחייבים עצירה, חשבון נפש ובדק בית יסודי.

ועדת חקירה חייבת להרחיב את בדיקתה מעבר לנעשה בבית החולים סורוקה ולבחון את המתרחש לרוחב ולעומק מערכת הבריאות, כיוון שאירוע התאבדות רביעי ב"סורוקה" הוא סמן קיצוני של תחלואי מערכת הבריאות המתבטאים בסביבת עבודה בלתי אפשרית הפוגעת פגיעה ממאירה בצוותים ובמטופלים כאחד.

הגיע הזמן שקברניטי המערכת יבחנו לעומק את הפער הבלתי נסבל בין חסר כוח אדם, העדר תקנים למול עלייה הולכת וגדלה של צורכי האוכלוסיה. לא סביר לקבע חסר תקינה, חוסר משווע של כוח אדם בשעה שמאות רופאים צעירים שעברו מבחני הסמכה בהצלחה יושבים בבית מובטלים עקב חוסר תקנים.

הגיע הזמן שבו צוותי הרפואה והציבור חייבים לאחד כוחות, להתקומם ולסמן גבול: עד כאן!

מכאן חייבים להגדיל משמעותית תקנים ברפואת הקהילה על מנת למנוע הצפה של חדרי המיון והמחלקות הפנימיות, לתגבר בדחיפות ובנדיבות את כוח האדם הרפואי והסיעודי במלרד"ים ובמחלקות הפנימיות, לדאוג למילוי התקנים במקצועות הנמצאים במצוקה ולהזרים אליהם רופאים ואחיות.

הגיע הזמן לפעול באומץ לשינוי סביבת העבודה של הרופאים והאחיות הקורסים למול עומס משימות ודרישות; לעבור מניהול המאופיין בתפיסות המתאימות לתחילת המאה הקודמת לניהול מכוון למועילות תוך שיתוף הצוות בהחלטות ובתהליכי פתרון הבעיות.

לא ייתכן מצב שבו מדינה המתפארת ברמת הרפואה שלה ובהישגיה האקדמיים, תהפוך באדישות את מערכת הבריאות לביצה טובענית ורעילה המסוכנת לרופאיה, אחיותיה ולציבור המטופלים.

כולנו מטופלים במערכת הרפואית – בעבר, בהווה או בעתיד - אסור לנו להישאר אדישים למצוקותיה המשליכות על בטחונינו הבריאותי ולעתים על חיינו.

כחלק ממחויבותינו בעמותת "רפואה שלמה" - המסע החברתי להבראת הרפואה - נפעל להקמת "קואליציית חוסן" של מנחים בהיקף שיוכל לענות על הצורך הנרחב בחיזוק צוותי הרפואה, יחד עם הקמת קו תמיכה של עמיתים – רופאים ואחיות שיטו אוזן קשבת לעמיתיהם. פעילויות חיוניות אלו תתאפשרנה אך ורק במידה ויהיה איחוד כוחות של גופים שונים העוסקים בנושא ותמיכה מצד ארגוני הרופאים, האחיות ומשרד הבריאות

אנו קוראים למנהלי המערכת להקים לא רק ועדת חקירה אלא ועדת חירום בעלת מנדט לביצוע החלטותיה, לשם גיבוש פעולות מערכתיות המתבקשות כל כך.

ב-1982 היה זה רופא בכיר מ"סורוקה" שפתח בשביתת רעב על מנת לעורר את המודעות הציבורית למצב הבלתי אפשרי. כעת אלה האירועים המצמררים הקורים שם אבל מייצגים מוסדות רפואיים נוספים. מי ייתן ולא תהיינה עוד התאבדויות, אבל עלינו לפעול במהירות ובנחישות על מנת למנוע מהמצב לגבות עשרות קורבנות מיותרים מדי יום.

נושאים קשורים:  ד"ר אביבה אלעד,  מחסור בכוח אדם,  מערכת הבריאות,  חדשות,  דעות,  התאבדות רופאים
תגובות
03.02.2020, 19:17

Suicide by physicians and other members of the medical community is multi-factorial. It is NOT unique to the Israeli medical system. Nevertheless, there should be mechanisms to address stress and other problems related hopelessness, helpless and alike. In most medical schools in the USA medical students have confidential access to psychological consulting. Review of the literature may raise the possibility that individuals who plan to become physiciands might be unprepared to the hardships and intensity of the profession plus its "ware n tear". Another problem is physicians' drug and medication abuse. The cultural
component is also a clear contributor to stress. The Israeli society rudeness, lack of boundaries, impulsivity (Magia Lee Ahshav) and aggression contribute to the compromised respectful relationships in the system and with the public. Bottom-line: a mechanism to review the situation and provide remedy and support should be implemented by HARI and the Ministry of Health.

אנונימי/ת
03.02.2020, 20:52

אני יכול לומר שכמתמחה אכן שקלתי התאבדות לאור יחס הממונים עליי. אווירת העבודה הטוקסית בחלק מהמחלקות הכירורגיות - הנטייה לחיפוש אשמים, חוסר הגיבוי בפני גורמי חוץ, צדקנות, היעדר טיצ'ינג וניסיון אקטיבי להכשיל, פעולות מאחורי הגב ונטייה להעדיף 'אומרי הן' על פני מתמחים חושבים, חוסר יכולות ניהול בסיסיות לנבחרים לתפקידי ניהול וחוסר קולגיאליות עד כדי התעמרות ופעולות בניגוד לחוקי העבודה - הכל כדי שהבכיר יוכל לצאת כמה שיותר מהר הבייתה עם כמה שפחות אחריות.

אנונימי/ת
03.02.2020, 21:52

הגיע הזמן לאתר את המתעמרים (לא משימה ממש קשה) לסמן אותם ולדאוג שיחדלו מדרכם . קיימות מספר דרכים : ארגונית-במוסדות בהם יש אוזן קשבת ולב חפץ. ציבורית- יש עיתונות יש רשתות חברתיות, יש רשת של ארגונים חברתיים, יש נבחרי ציבור קשובים. משפטית- בתי המשפט ולא רק בתי הדין לעבודה הפגינו אמון ועמדה נחרצת במספר פסקי דין בשנים האחרונות. תחיקתית. מנהל שנקט בדרכי התעמרות גם אם סמויה , שקטה או לכאורה מתוחכמת צריך להתחיל לדאוג שיבולע לו. האם זה בלתי אפשרי? נו טוב, פעם משה קצב גם חשב שמותר לו...

אנונימי/ת
03.02.2020, 22:04

הבעיה היא שמתמחים הם Expendable, ויש עדויות רבות על מחלרות בהן תחלופת המתמחים גבוהה. על כל אחד שמפוטר/מועזב/מעודד לעבור לתחום אחר, יגיעו עשרה אחרים. לעומת מומחה שהנהלת בית החולים חפצה ביקרו. השוט הוא כל כך טראומטי - עזיבת מתמחה את המחלקה בה הוא עובד מלווה פעמים רבות בתחושות בושה קשות, ניסיונות השחרה והפניית עורף וקושי במציאת מקום עבודה חדש במיוחד בכירורגיות הקטנות המתנהלות באווירת קליקה - כל כך קשה שמתמחים לרוב יעדיפו לספוג הרבה מאוד, ואם כלו הקיצין - לעזוב לבד, לא להביט לאחור, ולהסות - וכך יוצא שמחלקות בהן שיעורי התחלופה גבוהים נותרות מתחת לרדאר של פרנסי מערכת הבריאות - פשוט כי ניסיון של מתמחה שעוזב לדבר עשוי להסב לו נזק בל יתואר.

אנונימי/ת
04.02.2020, 10:17

מצד אחד יש אכן תופעות של התעמרות כמתואר. מצד שני צריך לשמר את החופש של מנהלי המחלקות להפסיק התמחות של מתמחים אשר יכולותיהם המקצועיות או תכונותיהם האישיות לא עומדות ברף הנדרש. קשה מאד להבדיל את אלה מאלה ולכן שני הצדדים נמצאים נפגעים. המתמחים נפגעים לפעמים מבכירים שאולי בכלל לא היו ראויים לסיים התמחות אבל בגלל ההגנה המקצועית סיימו בכל זאת.

אנונימי/ת
03.02.2020, 21:56

ארגון המתמחים מרש"ם צריך לעלות להתקפה. מחלקה בה קיימת התעמרות, גם אם יוקרתית ו"מושכת מתמחים" בשל רמה מקצועית גבוהה או השד יודע מה צריכה להיות מוחרמת להתמחות, עד אשר תחזור מסורה. ואם יש נמושות שירצו להתמחות תחת השוט המתעמר? יבושם להם...

אנונימי/ת
03.02.2020, 22:09

להזכירך שכאשר מחלקות מסויימות לא מוצאות מתמחים בעלי רישיון ישראלי הן יכולות לייבא מתמחים מחו"ל כ'עובדי קבלן' במימון ממשלות זרות ובמסווה של 'תוכניות הכשרה יוקרתיות'

04.02.2020, 00:51

I am supporting your legitimate requests for improvement in working conditions and attitudes in the Israeli medical system. However, association is NOT causation.Depression, suicide and substance abuse rates have been climbing in recent years world wide. High pressure exists in other organization and job markets such as the Military, high tech and more. The majority of young adults who commit suicide manifest a psychiatric disorder most of which have been developed in their tees. The acute stress that leads to severe hopelessness and helplessness need to be identified on time and be addressed. So, whomever consider Suicide as a solution should ask and receive counseling. The world is not fare and we need to improve resilience at young age.One of the puzzling problems in suicide research is the erosion of protective factors that allow vulnerabilities to overcome resilience and coping skills. I would propose a "boot camp" before residency training to address those issues. and clarify expectations. This is similar to Giboush in the military. Bottomline: Improve work conditions, use questionnaires and feedback regarding well being and communication style and identifying those who become depressed, traumatized and helpless before they hurt themselves or others (e.g., revenge believe me i had fantasies of hurting one nasty superior of mine). BeHatzlaha

04.02.2020, 00:53

Meant: in their Teens.

06.02.2020, 09:20

פתיחת מערכות תמיכה ברשות החברתיות בטלפון ובמגע אנושי עשוי לסייע במניעת אובדנות. אין מקום לראות את מקום העבודה כגורם בלעדי לאובדנות. תחושת הלבד, חוסר התחשבות של ההנהלה, החלץ בעבודה, תסכול הלקוחות, והבושה מלפנות לקבל עזרה תורמים תרומה מכרעת לדכאון. משם הדרך קצרה לאובדנות.