חדשות

טרגדיה בבית החולים סורוקה: מקרה התאבדות רביעי בשנה האחרונה

מתמחה בשנה השלישית ברפואה פנימית שם קץ לחייו בסוף השבוע | הנהלת "סורוקה" זומנה לדיון דחוף בעקבות סדרת מקרי ההתאבדות | יו"ר הר"י: "בית החולים סורוקה סובל מתת תקינה וממחסור ברופאים"

בית החולים סורוקה בבאר שבע. צילום: פלאש 90

הנהלת המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, בית החולים הגדול והעומס ביותר בדרום הארץ, נקראה לדיון דחוף בעקבות ארבעה המקרים הטרגיים שהתרחשו בבית החולים – התאבדויות של רופאים. מקרהה ההתאבדות הרביעי התרחש בסוף השבוע. בהודעה שנמסרה לתקשורת אמש מבית החולים הודגש כי בעקבות הדיון יודיע בית החולים על הצעדים שיינקטו.

אמש (מוצ"ש) נודע על מקרה רביעי בתוך כשנה ומחצה של התאבדות רופא מ"סורוקה": מתמחה בשנה השלישית ברפואה פנימית ששם קץ לחייו בסוף השבוע. שלושה הרופאים האחרים שהתאבדו מאז יולי 2018 הם" ד"ר אלכס ברזובסקי ז"ל, מומחה בכירורגיה פלסטית, ד"ר אבי שמעוני ז"ל, קרדיולוג בכיר ומנהל טיפול נמרץ לב וד"ר מייק פרייסקל ז"ל, מומחה ברפואה גרעינית. הנהלת "סורוקה" הביעה צער כבד על פטירתו אמש בנסיבות טרגיות של איש צוות רפואי, כאמור מתמחה בשנה השלישית ברפואה פנימית.

ועדה ציבורית שתבחן את מקרי ההתאבדויות ב"סורוקה" מונתה היום (א') על ידי קופת החולים הכללית ושר הבריאות. בראש הוועדה עומדת שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, הגב' נאוה בן-אור, וחברים בה פרופ' גיל זלצמן, יו"ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות ומנהל המרכז לבריאות הנפש גהה, ונציג משרד הבריאות, גבי פרץ, ראש המערך לפסיכולוגיה והפסיכולוג הראשי במשרד הבריאות.

הנהלת בית החולים סורוקה מסרה כי היא תומכת בהקמת הוועדה, תשתף פעולה באופן מלא עם עבודתה ותגיש לה את כל המידע הדרוש לה להשלמת עבודתה. עוד נמסר מ"סורוקה" כי "הצטברות מקרי התאבדות והעיסוק בהם עשויים לייצר אפקט הדבקה מסוכן הידוע בשמו המקצועי כ'אפקט ורתר' באופן שמעלה את הסבירות למקרים נוספים".

מנהל בית החולים, ד"ר שלומי קודש, כינס במהלך היום את צוותי בית החולים, הדגיש בפניהם את חשיבות הטיפול בתחלואה נפשית בקרב כל אנשי הסגל, שמע מהם רשמים ותחושות, גם בעקבות המקרה האחרון, ופירט את האפשרויות השונות שעומדות לרשות כל אנשי הסגל לקבלת עזרה נפשית.

בית החולים סורוקה הפעיל במהלך השנה החולפת תכנית סיוע לצוותים, המבוססת על ידע נצבר מרחבי העולם, לאיתור דיכאון העלול להוביל לאובדנות. זאת, על רקע ממצאים בעולם המלמדים על כך שאנשי מערכת הבריאות חשופים יותר להתאבדות ביחס לאוכלוסיה הכללית. תכנית זו כוללת העלאת מודעות לנושא האובדנות וכן פעולות מניעה במסגרתן ניתנת לעובדים נגישות קלה, נוחה ודיסקרטית לגורמי מקצוע מטפלים.

"אנו מודעים לכך שאנשי מערכת הבריאות חשופים יותר לפגיעה בתחום זה", אמר ד"ר קודש. "ידוע גם שצוותים רפואיים נמנעים מבקשת סיוע בשל הסטיגמה של מחלות אלו. על כן, הפעלנו תהליכים פנימיים רבים בבית החולים שמטרתם העלאת המודעות, מעורבות ואיתור מקרים של דיכאון שעלולים להביא לאובדנות ואנחנו ממשיכים בנקיטת פעולות שונות".

שיעור המתאבדים בקרב רופאים הוא הגבוה ביותר בהשוואה לכל בעלי מקצוע אחר. בארה"ב מתאבד בממוצע רופא מדי יום, כ-400 רופאים בשנה ומספר המתאבדים בקרב רופאים כפול ממספר המתאבדים באוכלוסיה הכללית. נתונים מארצות אחרות בעולם המערבי, נמצאו דומים.

ד"ר קודש הוסיף: "הנושא נמצא בראש מעייני. המרכז הרפואי סורוקה הינו מרכז רפואי מוביל, שאלפי עובדיו הם משפחה חזקה, מאוחדת ותומכת. התאבדות היא אירוע טרגי וקשה לאדם, למשפחתו ולמעגלים סביבו. העובדים ב'סורוקה' הם הנכס החשוב ביותר של המרכז הרפואי והמרכיב המשמעותי ביותר בהצלחתו ובמימוש שליחותו לקידום בריאות תושבי הנגב. אנו נעשה כל מה שניתן לעשות כדי לספק לחברינו את כל הסיוע לו הם נדרשים".

יו"ר הר"י: העומסים, המחסור בתקנים, הצפיפות, והאלימות מייצרים שחיקה וסיר לחץ"

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי כתב לרופאי "סורוקה" ולהנהלת בית החולים: "בעקבות הפרסומים בתקשורת אני מוצא לנכון לפנות אליכם באופן אישי ולחזק את ידיכם. המרכז הרפואי סורוקה סובל מתת תקינה וממחסור ברופאים. הסכם הרופאים האחרון שיפר במידה משמעותית את מספר המתמחים שהגיעו ל'סורוקה', אך לא די בכך. ברצוני להבטיח לכם שנעשה הכל כדי לתמוך ולשפר את מצוקותיכם. נפעל להגדלת התקינה ולהוספת רופאים למרכז הרפואי העמוס ביותר במדינה".

ההסתדרות הרפואית בירכה על החלטת שר הבריאות יעקב ליצמן להקים ועדה שתבחן את אירועי האובדנות ב"סורוקה" וקראה לוועדה להתייחס למכלול הנסיבות והמצוקות במערכת כולה לרבות סוגיות של עומס ומחסור בתקנים. "אובדנות", ציין פרופ' חגי, "היא סוגיה רגישה שיש לנהוג בה באופן האחראי ביותר. ברוב המקרים מדובר בהצטברות של נסיבות ויש להיזהר מאוד לפני שמקישים ממקרה פרטני. עם זאת, עלינו ועל כל הגורמים הרלוונטיים במערכת הבריאות להתייחס במלוא הרצינות המתבקשת לתנאי העבודה הקשים של הצוותים הרפואיים בארץ ובפריפריה בפרט. העומסים, המחסור בתקנים, הצפיפות, האלימות - כל אלה מייצרים שחיקה וסיר לחץ".

יו״ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, ד״ר צבי פישל, אמר בתגובה: ״הסטיגמה שמונעת מרבים מאיתנו מלגשת לטיפול נפשי בעת מצוקה אינה פוסחת על רופאים. אורח העבודה שלנו מלווה בעומס בלתי נסבל עקב תקינה חסרה וצפיפות בבתי החולים. המציאות הקשה במערכת הבריאות הישראלית, מובילה לעתים להתמודדות עם קושי נפשי עד לכדי פריצה של מחלה פסיכיאטרית. אני קורא לכל רופא שחש במצוקה, לפנות ללא דיחוי לקבלת טיפול נפשי מקצועי״.

האיגוד לרפואה פנימית שלח את תנחומיו למשפחתו של המתמחה ולחבריו: "הנהלת האיגוד לרפואה פנימית של הר"י וכל חבריו, כל הרופאות והרופאים במחלקות הפנימיות, משתתפים בצער הכבד על מות חברינו. אנו שולחים תנחומינו למשפחה ולחבריו בבית החולים סורוקה ומאחלים להם שלא ידעו עוד צער".

נושאים קשורים:  התאבדות,  התאבדויות רופאים,  בית החולים סורוקה,  פרופ' ציון חגי,  חדשות,  ההסתדרות הרפואית
תגובות
אנונימי/ת
26.01.2020, 20:51

אם הייתיהיום רופא בתחילת דרכו הייתי נזהר מאוד לעבוד ב"סורוקה". מפחיד !! כיום ב"ה אני פנסיונר.