חדשות

נסגר מחוסר רווחיות: המכון לטרשת נפוצה ב"שמיר-אסף הרופא"

ד"ר שלמה פלכטר, מנהל המכון זה 20 שנה: "שילמתי משכורות לעובדים מהכנסות ממחקרים. שקל אחד המדינה לא נתנה" | הנהלת בית החולים: "פעילות המרפאה יצרה גירעון והכבידה על תקציב המרכז"

ד"ר שלמה פלכטר, לשעבר מנהל המכון לטרשת נפוצה ב"שמיר-אסף הרופא". "בית חולים ציבורי לא יכול לנהל מערכות על חשבון רווח והפסד". צילום: YouTube

המכון לטרשת נפוצה במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא הודיע בשבוע שעבר על הפסקת פעילותו. על פי משרד הבריאות, טופלו בו כ-260 חולים, בעוד שעל פי נתונים אחרים כפי שדווח במהדורת חדשות בכאן-11 וברשת ב', במכון טופלו כ-400 חולים ומכתב התראה על סגירתו נשלחה אליהם כבר לפני שלושה שבועות. הסיבה לסגירת המכון: "חוסר רווחיות כלכלית".

בתכנית ברשת ב' סיפר מטופל: "הטיפול במכון היה אישי. הנהלה חדשה הגיעה וסימנה 'איקס' מבלי לראות את התמונה המלאה. יכול להיות מצב שמטופל לא הגיע למכון במשך שנה שלמה אך קיבל מענה למצבו בשיחה טלפונית. הטיפול במכון שיפר את מצבי בצורה ניכרת אבל עתה נותרתי ללא מענה טיפולי". חולים שביקשו לקבל את פרוטוקול הטיפול שלהם כדי שיוכלו לחפש חלופה - טרם נענו.

הקליניקות המשפטיות של הקריה האקדמית אונו והמכללה למינהל פנו למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב ולנציבת קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי בדרישה "לעצור את סגירת המכון או לפחות להעניק לחולים שלושה חודשים למציאת חלופה טיפולית".

משרד הבריאות מסר בתגובה: "המרפאה טיפלה במספר מצומצם של מטופלים. ממוצע המפגשים בשנה היה 260 בלבד. זו היתה מרפאה קטנה מאוד וגירעונית. נוכח העובדה שקיימים מרכזים רפואיים ממשלתיים נוספים שבהם מוענק שירות מקצועי בתחום הזה, כולל שירותים נוספים על אלה שניתנו במרפאה הקטנה במרכז הרפואי שמיר והם יכולים לתת מענה מצוין למטופלים. סגירת המרפאה לא תפגע בהם. המרכז הרפואי מסייע למטופלים באופן פעיל בהכוונתם למרכזים רפואיים אחרים לצורך המשך מעקב וטיפול".

את השירות ב"שמיר-אסף הרופא" הקים ד"ר שלמה פלכטר שגם ניהל את המכון במשך כשני עשורים. הוא הגיב לסגירת המכון: "בית חולים ציבורי לא יכול לנהל מערכות על חשבון רווח והפסד". בתגובה מסר בית החולים: "המטופלים ימשיכו לקבל שירות במחלקה הנוירולוגית. הרצף הטיפולי בהם יימשך ולא ייפגע".

ד"ר פלכטר הצטרף למחלקה הנוירולוגית ב"אסף הרופא" ב-1989 והתנה הצטרפותו בהקמת מערך טיפול כוללני לחולי טרשת נפוצה. המערך השיקומי הנדרש כלל בריכה שיקומית, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ונוירו־פסיכולוגיה. ד"ר פלכטר  שימש גם חוקר-אורח במכון ויצמן והשתתף שם בניסויים למציאת תרופה לחולי טרשת נפוצה. הוא עצמו גייס 20 אלף דולר כתרומה התחלתית להקמת המכון.

בשיחה למקומון המקוון של רחובות mynetrehovot סיפר ד"ר פלכטר ש"לאורך השנים הכנסות המכון הגיעו לכארבעה מיליון דולר ולמעשה מימן את עצמו באמצעות קרן המחקרים. נכון למועד סגירת השירות ראינו בשנה בערך 800-900 מטופלים. מימנתי את פעילותו, שילמתי משכורות לעובדים מהכנסות ממחקרים. את הכספים שנכנסו לבית החולים על בסיס טופס 17 לא זכינו לראות. שקל אחד המדינה לא נתנה לי".

על כך נמסר עוד בתגובת בית החולים: "המרפאה הופעלה על ידי קרן המחקרים - עמותה הפועלת לצד בית החולים ולא באמצעות בית החולים. הנתונים הכספיים שהציג ד"ר פלכטר שגויים ולא משקפים נכונה את תוצאות הפעילות של המרפאה.

"בשנים האחרונות ד"ר פלכטר היה שותף לדיונים שבהם עלה כי פעילות המרפאה יוצרת גירעון ומכבידה על תקציב המרכז הרפואי. מבדיקתנו עלה כי בשנים האחרונות הפסידה המרפאה מיליון שקל במצטבר. כספים אלה יכלו לשמש לרכישת ציוד ותרופות מצילי חיים.

"במרס 2019 הודיע ד"ר פלכטר על כוונתו לסיים העסקתו ולסגור את המרפאה תוך מציאת פתרון הולם למטופלים. הוצגו להם 12 מרפאות חלופיות להמשך קבלת הטיפול, חלקן במרחק קילומטרים ספורים מהמרכז הרפואי. יש לציין עוד: מטופלי המרפאה אינם פוקדים אותה לעתים תכופות. הם מגיעים אחת לחצי שנה לערך. הנהלת המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא הציעה לד"ר פלכטר להמשיך בעבודתו עד 30 באפריל 2020 אך הוא בחר לסיים העסקתו ב-31 בדצמבר 2019".

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  ד"ר שלמה פלכטר,  אסף הרופא-שמיר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.01.2020, 06:29

ממה שאני יודע כל בתי החולים הממשלתיים בישראל הם גרעוניים.
אז על פי אותו הגיון האוצר יכול לבוא ולטעון שפעילות בתי החולים יוצרת גירעון בתקציב המדינה. כספים אלה יכולים לשמש לפעילויות אחרות כגון חינוך, ביטחון, תחבורה.
אם כך בואו נסגור את כל בתי החולים.

09.01.2020, 11:22

גם צהל לא רווחי

אנונימי/ת
09.01.2020, 13:18

צהל אינו ריווחי אבל לפחות מספק ביטחון ומגן עלינו.
החולים לעומת זה הם סתם "קוצים בתחת". עולים הרבה מאד כסף ולא מביאים שום תועלת במיוחד הזקנים.
אז מציע לצמצם התקציב הגדול המופנה לשירותיי הבריאות.
דרך אגב ב-10 השנים האחרונות מר ביבי היה בפועל שר הבריאות.
שמעתם אותו אי פעם מדבר על המערכת הזאת שבאחריותו?? שלא להגיד מתגאה בהישיגיה כפי שהוא מתגאה בהישגים המופלאים של מדינתינו האהובה מאז התמנה לראש הממשלה