חדשות

"בהיעדר אכיפה, חוק איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק צפוי להיכשל"

השבוע ייכנסו לתוקף תקנות נוספות בחוק איסור הפרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, אך אין מי שיאכוף אותן ויפקח מתריעים במיזם למיגור העישון

פיצוציה. צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

על פי לוח הזמנים שנקבע, עומדים להיכנס לתוקף מחרתיים (ד', 8 בינואר) התקנות המגבילות שיווק סיגריות בישראל, אלא ש"המיזם למיגור העישון" פנה בנושא זה לשר הבריאות והתריע ש"אין מי שיאכוף את התקנות וזאת בהיעדר אכיפה מצד משרד הבריאות". כך מדווחת הבוקר (ב') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

בין שאר התקנות שמטרתן המוצהרת "להפוך את העישון לפחות אטרקטיבי לבני הנוער": הטלת איסור להצגת חפיסות הסיגריות בחנויות. הן יימכרו מתוך ארון סגור וללא לוגו של המוצר; החפיסות יהיו אחידות, ללא לוגו של המותג ובצבע ירוק-חום; יוגדלו על החפיסות האזהרות נגד עישון והן יכסו 65% משטח האריזה. גם חפיסות הסיגריות האלקטרוניות ומוצרי העישון האחרים יהיו מחויבים בפרסום אזהרה על הסכנות הבריאותיות שבעישון.

בפנייה לשר הבריאות יעקב ליצמן התריע "המיזם למיגור העישון" שהחוק עדיין לא מסדיר מי אחראי לאכוף ולפקח על יישומו. במצב הקיים כיום, אין לציבור מידע כיצד ניתן לאכוף את החוקים, איפה ניתן להתלונן על נקודות מכירה המציגות סיגריות בניגוד לחוק, אין מנגנון שאוסף את תלונות הציבור ומשרד הבריאות לא מפרסם קמפיין להעלאת מודעות הציבור לסעיפי החוק ולאכיפתו.

בפנייה נאמר עוד: "כל יום שעובר מבלי שמשרד הבריאות דואג למלא את החלל בתחומי הפיקוח, האכיפה וההסברה, מוביל להמשך הפקרתו של הציבור - במיוחד צעירים ובני הנוער - לחסדיהן של חברות העישון ולשיטות השיווק המתוחכמות שלהן. חוק ללא שיניים הוא אות מתה, וחרף כוונותיו הטובות, הוא צפוי להיכשל".

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות צפוי לצאת בקרוב בהודעה לציבור ויוקרן סרטון הסברה. כן יתפרסמו מודעות בעיתונות המודפסת להעלאת המודעות לתיקונים בחוק שנכנסים לתוקף. אגף האכיפה והפיקוח במשרד פועל לאכיפת הוראות החוק. תלונות על הפרות החוק מטופלות ישירות מול הגורמים הרלוונטיים - המפרסמים או בעלי העסקים. משרד הבריאות קורא לציבור לדווח לו על הפרות החוק".

נושאים קשורים:  חוק הגבלת פרסום ושיווק מוצרי עישון,  חדשות,  משרד הבריאות,  אכיפה,  המיזם למיגור העישון
תגובות