חדשות

מדוע ילדים מפתחים סרטן? מחקר חדש מנסה לענות על השאלה

התפתחות סרטן, מחלה תלוית גיל, קשורה בהצטברות הדרגתית ולאורך שנים של פגמים בדנ"א. מחקר חדש מסביר כיצד תאים צעירים הופכים לתאים ממאירים

ילד מאושפז. אילוסטרציה

מחקר חדש שפורסם לאחרונה ב-Nature Genetics מצא כי מקטעי דנ"א מעגליים (מיקרו-דנ"א) חוץ-כרומוזומליים, כלומר שאינם חלק מהכרומוזום, תורמים להתפתחות סרטן בילדים. בעוד שקיומן של מקטעים מעגליים אלה ידוע עשרות שנים, תפקידם המדויק לא היה ברור.

התפתחות סרטן קשורה בהצטברות הדרגתית ולאורך שנים של פגמים בדנ"א. לאור העובדה שמחלת הסרטן נחשבת מחלה תלוית גיל, לא לגמרי ברור מדוע ילדים מפתחים סרטן. במחקר שהובילו צוותים מבית החולים האוניברסיטאי שריטה (Charité) וממרכז הסרטן "סלואן קטרינג" בניו יורק, יחד עם עמיתים ממוסדות נוספים בעולם, נעשה שימוש בטכנולוגיות ריצוף וביו-אינפורמטיקה מתקדמות כדי למפות את דנ"א חוץ-כרומוזומלי בנוירובלסטומה - גידול קטלני התוקף ילדים.

נלקחו דגימות רקמת נוירובלסטומה מ-93 ילדים ונמצא כי ההימצאות והרבגוניות של הדנ"א החוץ-כרומוזומלי גדולות לאין שיעור ממה שהיה ידוע עד כה. למעשה, כל רקמת גידול הכילה בממוצע 5,000 עותקי דנ"א חוץ-כרומוזומליים. כמו כן, התגלה כיצד מקטעי דנ"א ספציפיים מתנתקים מכרומוזום על מנת ליצור דנ"א חוץ-כרומוזומלי מעגלי וכיצד הדנ"א המעגלי משתלב בהמשך במקום אחר בכרומוזום.

החוקרים הראו כי סוגים מסוימים של מקטעי דנ"א מעגליים מאיצים את הגדילה של הנוירובלסטומה ואיתורם יכול לסייע בניבוי התקדמות המחלה. החוקרים סבורים כי ההבנה של תהליכים אלה בגנום היציב של ילדים יכולה לסייע בהבנת הפתופיזיולוגיה של גידולים בקרב מבוגרים.

ד"ר אנטון הנסן מהמחלקה לאונקולוגיה והמטולוגיה בילדים במרכז הרפואי הברלינאי, המשמש גם חוקר במרכז למחקרים קליניים וניסויים (ECRC), אמר: "במידה שרצף הדנ"א המקורי נקטע, קיים פוטנציאל להתפתחות סרטן. הבנת התהליכים של התפתחות דנ"א מעגלי, אשר לא היו ידועים עד כה, מסבירה כיצד תאים צעירים הופכים לתאים ממאירים אפילו בילדים".

קבוצת המחקר הודיעה כי היא מתכננת ניסוי המשך על מנת לתקף את השימוש בדנ"א מעגלי ועל מנת להבין בצורה טובה יותר מדוע ילדים מפתחים סרטן.

נושאים קשורים:  מחלת הסרטן,  מחלת הסרטן בילדים,  מחקר,  חדשות,  דנא
תגובות