חדשות

התקנות לשמירת הרצף הטיפולי במעבר מאשפוז לקהילה מתעכבות

יישומו של המנגנון המסדיר מעבר חולים בתום אשפוז לאחריות מרפאות בקהילה מתעכב בשל מחלוקת על הנוסח בין משרד הבריאות למשרד המשפטים

מידע רפואי. אילוסטרציה

מחלוקת בין משרדי הבריאות והמשפטים על פרטיות מידע מעכבת בכמה חודשים את פרסום הנוסח הסופי של התקנות המסדירות מעבר חולים בתום האשפוז להמשך הטיפול במסגרת קופות החולים בקהילה. התקנות נועדו, בין השאר, להפחית בסיכויי החזרה לבית החולים. כך דיווחה אתמול (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר".

סוגיית הפרטיות שבמחלוקת נוגעת להיקף המידע הרפואי האישי שיעבור בין המוסדות השונים וזהות האנשים שיוכלו לראותו. התקנות כוללות מנגנונים המאפשרים למטופלים לבקש שהמידע עליהם, הכלול במכתב השחרור מאשפוז, לא יעבור ממוסד למוסד כדי לצמצם פגיעה בפרטיות, למשל על ידי הגבלת מספרם וזהותם של אנשי המקצוע שייחשפו לפרטים. במציאות, לעתים מידע זה גם אובד בדרך ובכך יש פגיעה בבריאות המטופלים שעלול להביא לחזרתם לאשפוז בתוך זמן קצר.

בדיווח נמסר שבמרכז הרפואי איכילוב הושקעו 300 אלף שקל בפיילוט שבמסגרתו יישלחו סרטוני הדרכה מותאמים אישית למטופלים המשתחררים מהמחלקות הפנימיות בבית החולים. הסרטונים עוסקים ב-28 אבחנות, ביניהן: דלקת בכיס המרה, ניתוח כריתת מעי גס, דלקת ריאות, דלקת בדרכי השתן ומחלת לב איסכמית והם כוללים מידע על האבחנה, הנחיות והמלצות להמשך הטיפול על פי האבחנה הראשית ופרטי התור הבא למעקב שנקבע למטופל בבית החולים.

בית החולים מסר שהפיילוט ילווה במחקר שיעסוק בכימות שיעורי ההצלחה בצמצום תופעת האשפוזים החוזרים תוך השוואה בין אלה שאליהם ישלחו סרטוני ההדרכה לבין המשוחררים מאשפוז שלא יתודרכו במתכונת זאת.

אלא שהסרטונים, מודגש בדיווח, הם אמצעי מוגבל לעניין שמירת הרצף הטיפולי. האמצעי המרכזי הוא בתקנות מחייבות שפרסומן מתעכב עקב המחלוקת בין משרד הבריאות למשרד המשפטים.

התקנות מסדירות בפירוט את אופן ניהול המעבר של המטופל מאשפוז לקהילה, מחייבות את בית חולים ליצור יחידת קשר שאחראית על הנושא; קבלת המידע הרפואי המלא על המטופל, סיוע בפתרון בעיות ביורוקרטיות כמו קבלת ההפניות מהקופה, העברת תוצאות הבדיקות וסיוע בתיאום המשך הטיפול בקהילה. על קופת החולים יהיה להקים צוות מקצועי שיעסוק במניעת אשפוזים חוזרים של מבוטחים. בבתי החולים יופעלו "ועדות רציפות" רב מקצועיות מקבילות בהרכב רופאה, אחות, עובד סוציאלי, רוקח ואחרים שתתכנס אחת לתקופה לדון במידע על האשפוזים החוזרים ותבחן תכניות ונהלים קיימים כדי לשנותם במידת הצורך.

בית החולים יקבל את מלוא המידע הרפואי מקופת החולים של המטופל דרך מערכת שיתוף מידע (תקשורת מחשב). הוא יהיה זמין לו לזמן מוגבל. המידע יכלול אבחנות עדכניות, אבחנות עבר, טיפול תרופתי עדכני, רגישויות, תוצאות בדיקות מעבדה ודימות, סיכומי ייעוץ רפואי ופרטי הקשר עם הרופא המטפל בקהילה. בית החולים יעביר לקופה מידע מפורט ומלא על כל ההליך הרפואי שעבר המטופל בעת האשפוז. בדיקות שתוצאותיהן לא התקבלו בעת השחרור יישלחו על ידי בית החולים היישר לקופת החולים של המטופל. המידע יוזן ברשומה הרפואית של המטופל הנמצאת בקופת החולים שלו. בתי חולים יידרשו לספק למטופלים את כל התרופות שהחלו לקבל באשפוז ל-72 שעות נוספות ועד שיגיע למרפאתו הקהילתית לקבלת המרשמים לתרופותיו.

נושאים קשורים:  שמירת הרצף הטיפולי,  אשפוז,  מרפאות קהילה,  בתי החולים,  קופות החולים,  איכילוב,  פרטיות המטופל,  חדשות
תגובות