חדשות

אחרי שלוש השתלות קוצבי לב שהוחלפו, זכה החולה לקוצב הזעיר ביותר בעולם

בבית החולים כרמל בחיפה השתילו קוצב לב מזערי ומתקדם במטופל שהשתלות הקוצבים הקודמות בו לא צלחו עקב מבנה אנטומי בלתי רגיל

קוצב לב מדגם MICRA, הקטן מסוגו בעולם. צילום ארכיון

המרכז הרפואי כרמל בחיפה החל לבצע השתלת קוצב לב מתקדם מדגם MICRA, המתויג כקוצב הלב הקטן ביותר בעולם. מבית החולים נמסר כי הוא הראשון בשירותי בריאות כללית שהכניס קוצב זה לתכנית ההשתלות שלו.

אחד משני המטופלים הראשונים שבהם הושתל הקוצב החדיש הוא בן 55 שלפני כן עבר שלוש השתלות קוצב עקב מבנה אנטומי של עצם הבריח הגורם לשחיקה ופגיעה בחיווט קוצבי הלב - מה שחייב החלפתם בתדירות גבוהה מהרגיל.

ד"ר חורחה שליאמסר, מנהל שירות האלקטרופיזיולוגיה ב"כרמל", הדגיש: "נוכח מצבו של המטופל, הפתרון היחידי שניתן היה להציע לו הוא השתלת קוצב הלב החדש, פיתוח של חברת מדטרוניק, שבנוסף למימדיו הקטנים הוא גם פועל ללא חוטים ומושתל ישירות ללב. זה פתרון גם עבור חולי לב במצב דומה". הקוצב החדיש, בגודל מטבע, הוכנס בצנתור דרך הווריד לחדר ימין של הלב ומעוגן באמצעות מנגנון מיוחד. ההשתלה בוצעה בידי ד"ר שלימאסר וד"ר ניסן בן דב, רופא בכיר ביחידה.

ד"ר שליאמסר: "ב-50 השנים האחרונות רופאי לב בישראל ובעולם מבצעים אלפי השתלות קוצבי לב כדי להציל חולי לב הסובלים מדופק נמוך ובעיות אחרות. הקוצב השתכלל מאוד במהלך השנים וגם מימדיו קטנו. הסוללה יכולה לפעול כיום 15-10 שנים מבלי להחליפה".

עם זאת, ציין ד"ר שליאמסר, עד לאחרונה הקוצבים גם היו חשופים לסיבוכים שונים. פרוצדורת השתלת הקוצב דורשת החדרת אלקטרודות קיצוב דרך וריד מרכזי אל תוך הלב. בשיעור קטן יחסית של המקרים נוצרים סיבוכים, בין השאר כאשר נוצר חור בקרום הריאה, או עקב הזזת האלקטרודות או התפתחות של דימום. לאורך זמן האלקטרודות עלולות להשתפשף ולהישבר ובכך לגרום לסיבוכים נוספים.

ד"ר חורחה שליאמסר, מנהל שירות האלקטרופיזיולוגיה ב"כרמל". "הסוללה יכולה לפעול כיום 15-10 שנים מבלי להחליפה"

האלקטרודות מועברות דרך מסתם הלב ובחלק מהמקרים קיימת סכנת נזק למסתם. בנוסף, האלקטרודות עלולות לגרום להיצרות ואף לחסימה של הוורידים דרכם הושתלו. הסיבוך הקשה במיוחד הוא עקב זיהום במקום שבו מושתל גוף הקוצב או של אלקטרודות הקיצוב. "במקרים של זיהום, יש צורך בשליפת כל מערכת הקוצב והחוטים בניתוח. טיפול אנטיביוטי לא יעיל נגד חיידקים שנדבקו לאלקטרודות הקיצוב", הסביר שליאמסר.

בין יתרונות הקוצב החדיש: הקטנת בסיכוני זיהום מאחר שהחדרתו אינה נעשית דרך חתך חיצוני בעור.

עלות הקוצב החדש כיום היא פי חמישה מקוצב רגיל והוא איננו מתאים לכל מטופל אלא בעיקר לחולים שאצלם הוורידים המובילים ללב חסומים, מטופלי דיאליזה הסובלים מבעיות של חוסר ורידים ונטייה מוגברת לזיהומים וחולים שסבלו מזיהומים חוזרים במערכת הקיצוב בעבר.

ד"ר אבי גולדברג, מנהל "כרמל", מסר שהנהלת שירותי בריאות כללית אישרה תקציב של מאות אלפי שקלים לבתי החולים שלה להשקעות בטכנולוגיות חדשניות בתחום הקרדיולוגיה, בעיקר עבור יחידות האלקטרופיזיולוגיה והצנתורים.

נושאים קשורים:  קוצב לב,  השתלת קוצב לב,  ד"ר חורחה שליאמסר,  אלקטרופיזיולוגיה,  בית חולים כרמל,  ד"ר אבי גולדברג,  חדשות
תגובות