חדשות

חוקרים ב"מאיר" מצאו ביטוי ייחודי של רצפי מיקרו-RNA בקרב חולי סוכרת

במחקר על תהליכים ביולוגיים הקשורים בהתקדמות ובהחמרה של סוכרת סוג 2 נמצא קשר ישיר בין HbA1C לבין פעילות הטסיות בדם וקשר הפוך לרמות ויטמין D

ד"ר מיה סולטן. "מידע חדש וייחודי". צילום: בית החולים מאיר

מחקר על התהליכים הביולוגיים הקשורים בהתקדמות ובהחמרה של סוכרת סוג 2 העלה כי קיים קשר ישיר בין רמות ה-HbA1C לבין פעילות הטסיות בדם וקשר הפוך לרמות ויטמין D. דו"ח על המחקר, שהובל על ידי צוות מבית החולים מאיר בכפר סבא, פורסם בכתב העת Platelet והוצג החודש במהלך שבוע המחקר השנתי שקיים בית החולים.

המחברת הראשונה של הדו"ח שניהלה את המחקר, ד"ר מיה סולטן, המשמשת כראש תחום מחקר במעבדה לחקר הסוכרת במערך המעבדות הרפואיות ב"מאיר", בניהולה של ד"ר גלוריה רשיד, פירטה: "לרצפים קצרים של חומצות גרעין מסוג MIR - RNA תפקיד חשוב בבקרת הביטוי של גנים וחלבונים. מחקרים שונים הראו כי MIR נמצאים בזרם הדם ויכולים להיות מעורבים בתהליכים פיזיולוגיים ופתולוגים שונים.

"ה-MIR נעים בזרם הדם על ידי נשאים שונים - חלבונים, ליפו-פרוטאינים או מיקרו-וסיקולות. נשאים אלה שומרים על יציבות המולקולות ומאפשרים להם להשפיע על אתרי מטרה מרוחקים, בדומה לפעולה האנדוקרינית של הורמונים. לפיכך, מהווים ה-MIR מועמדים טובים לשימוש כסמנים ביולוגיים למחלות שונות.

"המחקר שלנו העוסק בסוכרת מסוג 2 ובתהליכים ביולוגיים הקשורים בהתקדמות ובהחמרת המחלה הראה שקיים קשר ישיר בין רמות ה-HbA1c לבין פעילות הטסיות וקשר הפוך לרמות ויטמין D בדם. בעבודה זאת סקרנו את הביטוי של פאנל רחב של MIR המופיעים במחזור הדם. בחנו כיצד משתנה הביטוי של MIR אלה בחולי סוכרת לעומת נבדקים עם רמת סוכר תקינה".

מתוך 179 MIR המתבטאים בסרום, מצאו החוקרים שלושה MIR שהביטוי שלהם עלה אצל חולי סוכרת וכן שניים שביטויים ירד באופן משמעותי. כמו כן מצאו קשר בין הרמות של אותם חמישה MIR לבין רמות ויטמין D, רמות HbA1c ולפעילות של טסיות הדם.

"התוצאות שהתקבלו תומכות במחקרים שהתפרסמו קודם לכן", ציינה ד"ר סולטן, "אבל גם העלו מידע חדש וייחודי המחזק את הקשר שבין פעילות יתר של הטסיות אצל חולי סוכרת, ירידה ברמת ויטמין D לבין ביטוי ייחודי של אותם MIR בחולים אלה".

ד"ר סולטן מסרה כי עתה בוחן הצוות האם שינויים אלה יכולים להעיד על מידת ההתקדמות של מחלת הסוכרת וכיצד ניתן להיעזר במדידת רמת הביטוי של MIR כדי לשמש כסמנים דיאגנוסטיים של התקדמות המחלה.

נושאים קשורים:  סוכרת,  ויטמין D,  ד"ר מיה סולטן,  בית החולים מאיר,  HbA1c,  חדשות
תגובות