חדשות

הטכניון יעניק היום את פרס הארווי לממציאי טכנולוגיית העריכה הגנטית

הפרס יוענק לחוקרים האמריקאים שפיתחו את טכניקת CRISPR-Cas9 לעריכת גנים שביכולתה לתקן ולשכתב את הדנ"א וצפויה להוביל לפיתוח טיפולים חדשניים

גנטיקה, דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

שלושת המדענים שהובילו את פיתוחה של טכנולוגיית ה-CRISPR-Cas9 לשם עריכה גנטית - פרופ' עמנואל שרפנטייה, פרופ' ג'ניפר דאודנה ופרופ' פנג ז'אנג, יקבלו היום (א', 12:00) את פרס הארווי מטעם הטכניון. בנוסף להם יוענק הפרס גם לפרופ' פפדימיטריו כריסטוס הילריוס על תרומתו למדעי המחשב (תורת המשחקים האלגוריתמית).

טכנולוגיית העריכה הגנטית, כפי שדווח לאחרונה ב"דוקטורס אונלי", נושאת עימה פוטנציאל לתקן עד כדי 89% מהפגמים הגנטיים הגורמים למחלות שונות ביניהן טיי-זקס ואנמיה חרמשית.

פרופ' שרפנטייה הוא ראש מכון מקס פלאנק למדע הפתוגנים. פרופ' ג'ניפר דאודנה היא מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. הם פרסמו ב-2012 ב-Science את המאמר הראשון המציג את האופן שבו החלבון החיידקי Cas9 מזהה יעדים בדנ"א ומדגים את האפשרות לתכנת את Cas9 בקלות כדי לערוך יעדים רבים ומגוונים בדנ"א.

פרופ' פנג ז'אנג פרסם ב-2013 ב-Science את מאמרו על CRISPR-Cas9 כטכנולוגיה לעריכה גנומית באורגניזמים גבוהים ולרתימת מערכת CRISPR-Cas9 כמערכת RNA בתכנות לשימוש בתאים אאוקריוטיים.

התגליות שהוגדרו כדרמטיות חוללו מהפכה במדעי החיים ומאפשרות לערוך, לתקן ולשכתב את הדנ"א בעתיד וצפויות להוביל לפיתוח טיפולים רפואיים חדשניים במחלות שונות וגם בהזדקנות.

פרס הארווי נוסד בשנת 1971 על ידי ליאו הארווי מלוס אנג'לס והוא ניתן מדי שנה בטקס בטכניון על הישגים יוצאי דופן במדע, בטכנולוגיה ובבריאות האדם ועל תרומות ייחודיות למען השלום במזרח התיכון, לחברה ולכלכלה. הפרס נחשב כמנבא לפרס נובל. יותר מרבע מזוכיו קיבלו לימים את פרס נובל.

נושאים קשורים:  דנא,  "פרס הארווי",  הטכניון,  תיקון גנטי,  גנטיקה,  חדשות
תגובות