חדשות

עלה ל-24 מספר מקרי המוות בארה"ב בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות

מספר האנשים ברחבי ארה"ב שאושפזו עם פגיעות קשות בריאות הנקשרות לאיוד עלה ליותר מאלף | הצעת חוק שהוגשה לקונגרס האמריקאי דורשת להגביל את תכולת הניקוטין במחסניות האיוד

שימוש בסיגריה אלקטרונית. כ-70% מהחולים במחלת ריאות קשה הם גברים. צילום אילוסטרציה

עלה ל-24 מספר מקרי המוות בארה"ב בעקבות שימוש בסיגריות איוד אלקטרוניות. כך דווח שלשום (ג') בתקשורת האמריקאית. מספר האנשים שחלו ואושפזו עקב "מחלת המאיידים", עם פגיעות קשות בריאות הנקשרות לאיוד עלה אף הוא - ל-1,080 ב-48 ממדינות ארה"ב ואיי הבתולה. כך נמסר בהודעה השבועית של ה-CDC. אלא שדיווח זה מתייחס לתקופה של עד 1 באוקטובר.

עוד נמסר כי עוד כמה מקרי מוות נמצאים עדיין בחקירה כדי לאשש שהם כתוצאה מאיוד. "עדיין לא הגענו לשיא האפידמיה ועדיין לא רואים מגמת ירידה בתחלואה ובתמותה", מסרה סגנית ראשית של מנהל ה-CDC ד"ר אן שוחט (Schuchat). עוד נמסר כי לגבי 578 מקרים ידוע כבר שהשתמשו בסיגריות האיוד שלושה חודשים לפני הופעת תסמיני מחלת הריאות הקשה שבה חלו.

בכ-78% מהמקרים מדובר במחסניות איוד שהכילו THC – הרכיב הפסיכו-אקטיבי שבמריחואנה (קנאביס). גם עתה ההערכה היא שמקור המוצרים אלה בשוק שחור או נרכשו מרוכלי רחוב וייתכן שהם מיובאים או מוברחים ממקורות זרים.

24 מקרי המוות הם ב-20 ממדינות ארה"ב: שלושה בקליפורניה, שניים בקנזס ואורגון ומקרה מוות אחד בכל אחת מהמדינות האחרות.

על-פי ה-CDC, כ-70% מהחולים גברים, כ-80% מהם מתחת לגיל 35. 16% עד גיל 18 ו-21% בני 20-18 שנה. בתוך כך הוגשה הצעת חוק לקונגרס האמריקאי להגביל את תכולת הניקוטין במחסניות האיוד.

מחקר שפורסם ב"רשומות האקדמיה האמריקאית למדעים" (PNAS) ונעשה על מודל עכבר הראה כי איוד עלול להוביל להופעת סרטן. המחקר שבוצע באוניברסיטת ניו יורק נעשה אמנם על 40 עכברי מעבדה ויש לו מגבלות שונות, אבל עורכיו ציינו כי זו הוכחה נוספת לכך שבניגוד לטענות שונות, איוד איננו מהווה חלופה בטוחה ומושלמת לעישון. החוקרים ציינו כי האיוד גורם לנזקים בדנ"א של תאי רקמת הריאות וגם שלפוחית השתן ונזקים אלה מעלים סיכון לקרצינוגניות.

במחקר נחשפו עכברי המעבדה לחומרי האיוד במשך 54 שבועות. חילקו אותם לשלוש קבוצות וכל אחת נחשפה לאדים ארבע שעות ביום במשך חמישה ימים בשבוע. קבוצה אחת שהתה בחדר שהיה מלא באדים באמצעות מכונה שחיקתה את האדים שעולים משימוש בסיגריות אלקטרוניות. האדים הכילו ניקוטין ואירוסולים מהנוזל שחומם והכיל תרכובת של פרופילן גליקול וגליצרין צמחי. קבוצה שנייה נחשפה לחומרי איוד אחרים וקבוצה שלישית נשמה אוויר שעבר דרך מסנן. תשעה מבין 40 העכברים – 22.5% - נחשפו לתוצר איוד טיפוסי הגורם לסרטן ריאות וכמחצית מקבוצת ה"מאיידים" פיתחו עקב חשיפה לחומרים אלה הגלת שלפוחית השתן – היפרפלזיה, מצב שהוא גורם סיכון לסרטן. החוקרים דיווחו כי בגופם של העכברים שנחשפו לחומרי האיוד נמצאו רכיבים מסרטנים, ניטרוסמינים.

בינתיים, פנתה ההתאגדות הרפואית האמריקאית AMA לחברות ענק בתחום ההייטק והמדיה החברתית - אמזון, פייסבוק, מיקרוסופט, אינסטגרם ו-LinkedIN - בבקשה "לעשות יותר כדי להפוך את המגמה במגיפת האיוד".

נושאים קשורים:  יצרניות סיגריות אלקטרוניות,  מחלת המאיידים,  מחלת ריאות,  מקרי מוות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.10.2019, 09:29

אכן פרופ' ראביד וחבריו לדעה צדקו - זה מונע התמכרות ! חבל שבצורה כה דרסטית!

אנונימי/ת
13.10.2019, 17:53

אחרי מעשה כולנו חכמים. קרוב לוודאי שאחרי מעשה אנו גם לא טועים.
כמה מומחים המליצו על הסיגריות האלקטרונית בכול העולם כדרך הנכונה להפסיק את נזקי העישון הרגיל שפגעו, רק בארצנו, באלפי מעשנים כול שנה. היכן היו כול המתנגדים היום כאשר משרד הבריאות דחף את נושא הסיגריות האלקטרוני כתחליף לסיגריות הרגילות. הרי יש להודות שכולם חיפשו ומחפשים עדין את הדרך הנכונה להוריד את מספר המעשנים.
אז כולנו עלולים לטעות, בעיקר אם אנו מסתמכים על ספרות שנראתה לנו הכי אמיתית והכי ראויה. נקווה רק שזאת תהיה הטעות האחרונה בנושאי רפואה ותרופות.

התגובה 17:53 נכתבה ע"י ד"ר אייליג ישראל

אנונימי/ת
01.11.2019, 08:23

יש תאוריה שכל מה שמתחולל סביב הסיגריה האלקטרונית, היא קמפיין מתוזמן של יצרני הסיגריות הרגילות. מאחר וזה מוריד את צריכת הסיגריות. מה דעתכם?