חדשות

חוקרים ישראלים פיתחו פלטפורמה אימונותרפית חדשנית לטיפול בסרטן

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ורופאים מ"וולפסון" ו"בילינסון" דיווחו כי טיפול בתאי T מהונדסים הנקשרים ישירות לנוגדנים, בשילוב עם נוגדנים שנקשרים לתאי הסרטן, נוסה על עכברים והצליח לגרום להרס תאי הסרטן ולעצירת הגידול

מימין לשמאל, ד"ר פלג ריידר, הדוקטורנטית דיאנה רסולוניריאנה וד"ר ירון כרמי. "התאים המהונדסים שפיתחנו יאפשרו טיפול חדשני ונגיש בגידולים ממאירים מסוגים שונים"

צוות חוקרים מהמחלקה לפתולוגיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב יחד עם רופאים מהמרכזים הרפואיים וולפסון בחולון ובילינסון בפתח תקווה גילו אוכלוסיה של תאים במערכת החיסונית של חולי סרטן, שיכולה להוות פלטפורמה לפיתוח טיפול חדשני ייעודי בסוגי סרטן שונים.

על המחקר שנעשה במודל עכבר דווח ב-Journal of Clinical Investigation ואותו הובילו ד"ר ירון כרמי, ד"ר פלג ריידר והדוקטורנטית דיאנה רסולוניריאנה. הרופאים שהשתתפו בעבודה זאת היו פרופ' רונן ברנר מהמרכז הרפואי וולפסון ופרופ' חיים גוטמן מבית החולים בילינסון.

התאים הייחודיים שהתגלו במחקר זה הם תאי T של המערכת החיסונים המצויים בתוך הגידול הסרטני עצמו ומצוידים בקולטנים שאינם אופייניים בדרך כלל לתאי T. הקולטנים הללו מאפשרים לתאי ה-T המיוחדים להתחבר לנוגדנים הנקשרים לגידול וכך לזהות את תאי הסרטן ולחסלם.

בהמשך הצליחו החוקרים לחקות את המנגנון שגילו באמצעות הנדסה גנטית, ולייצר במעבדה אוכלוסיה של תאי T בעלי אותן תכונות נדירות. עכברים במודל למלנומה שטופלו באמצעות תאי ה-T המהונדסים הראו נסיגה משמעותית מאוד בגידול. לפיכך, החוקרים סבורים שהשיטה  עשויה להתאים בעתיד גם לטיפול בסוגים אחרים של סרטן.

ד"ר כרמי מסר: "אנחנו עוסקים באימונותרפיה - שיטה טיפולית המבוססת על הפעלת המערכת החיסונית של החולה עצמו כדי להילחם בסרטן. בשל הצלחתה של שיטה זאת להביא לנסיגה של הגידולים הסרטנים בעלי העמידות לכימותרפיה ולקרינה, מעוררת השיטה שפיתחנו תקוות רבות. אלא שעד כה נרשמה הצלחה חלקית במספר מוגבל של גידולים סרטניים ומרבית החולים אינם מגיבים לטיפול".

עוד מסר ד"ר כרמי: "למערכת החיסונית יש שתי דרכים שונות לזהות תאים סרטניים ולתקוף אותם. האחת, באמצעות התאים המכונים תאי T שהם בעלי יכולת הרג גבוהה, אך נקשרים באופן חלש לתא הסרטני; והשנייה, באמצעות נוגדנים הנקשרים באופן חזק למוטציות על גבי התא הסרטני, אך מצד שני אינם מביאים להרג יעיל. במסגרת המחקר גילינו סוג די נדיר של תאים שבהם מתקיימות שתי התכונות גם יחד".

ד"ר ריידר הוסיף: ״גילינו, שבניגוד לתאי T הרגילים שאינם מסוגלים להיקשר לנוגדנים, תאי ה-T שמצאנו מצוידים בקולטנים המאפשרים להם להיקשר ישירות לנוגדנים ולחסל תאים סרטניים באופן ישיר. בכך הם מבצעים 'קיצור דרך' משמעותי שעוקף את ההליך הטבעי המורכב של פעילות המערכת החיסונית. לפי הממצאים שלנו, מדובר באוכלוסייה נדירה של תאים – אחוז קטן מתאי ה-T נמצאים בתוך הגידול הסרטני".

החוקרים דיווחו כי איתרו תאי T נדירים אלה בגידולים אצל עכברים עם מלנומה וסרטן השד, וכן בדוגמאות קליניות של גידולים שהוסרו בניתוחים מחולי סרטן.

בעקבות זאת, בשלב הבא של עבודת המחקר נעזר הצוות בטכנולוגיה מתחום ההנדסה הגנטית כדי לחקות את המנגנון שנחשף ובמטרה לייצר מספר רב של תאי T הדומים לאותם תאים נדירים, ובכך להפוך את התגלית לטכניקה טיפולית שימושית.

הטיפול החדש, שכלל תאי T מהונדסים הנקשרים ישירות לנוגדנים, בשילוב עם נוגדנים שנקשרים לתאי הסרטן, נוסה על עכברים עם מלנומה והצליח לגרום להרס תאי הסרטן ולעצירת הגידול.

ד"ר כרמי: "המחקר שלנו משלב את שתי הזרועות של המערכת החיסונית - את יכולת ההרג של תאי ה-T ואת החיבור החזק לגידול באמצעות נוגדן. בכך יצרנו פלטפורמה אימונותרפית חדשה לטיפול עתידי בסוגים רבים של סרטן. במסגרת השיטה הזאת ניתן יהיה, להערכתנו, לקחת תאי T מהחולה עצמו, להנדס אותם כך שיוכלו להיקשר לנוגדנים ולהשיבם לחולה יחד עם נוגדנים ספציפיים המתאימים למחלתו שרובם מיוצרים כבר היום בתעשיה כמוצרי מדף מאושרים ובטוחים לשימוש. בדרך זו צפויים התאים המהונדסים שפיתחנו לאפשר טיפול חדשני ונגיש בגידולים ממאירים מסוגים שונים״.

נושאים קשורים:  טיפול לסרטן,  מחקר ישראלי,  ד"ר ירון כרמי,  ד"ר פלג ריידר,  פרופ' רונן ברנר,  פרופ' חיים גוטמן,  חדשות,  אימונותרפיה
תגובות