דעות

לפרוץ את גבולות המוכר והקיים - הגיעה העת לחבר את בתי החולים לקהילה

בעוד קופות החולים מצויות כבר כמה שנים בתנופה של שינויים ארגוניים ותפעוליים, בתי חולים רבים בישראל תקועים עדיין בעולם הישן, לפיו פעילותו ואחריותו של בית החולים כארגון בריאות מתחילה ומסתיימת בגבולות המוסד

מיון רמב"ם. 139% תפוסה בשנת 2021. צילום ארכיון: דוברות בית החולים

העתיד כבר כאן, ובתי החולים בישראל חייבים להתעורר ולהתאים עצמם למציאות המתפתחת. מציאות אשר משתנה בצעדי ענק כמעט בכל ממד קיים — דמוגרפיה (הגידול באוכלוסיה, שיעור הזדקנות ומאפייני תחלואה); מדע וטכנולוגיה (רפואה מרחוק, בינה מלאכותית ועוד); ואפילו עמדות הציבור והסבלנות שהולכת ופוחתת ביחס לתנאים הקיימים במערך האשפוז.

כך, ובעוד קופות החולים, כחלק מאסטרטגיה רחבה, מצויות כבר כמה שנים בתנופה של שינויים ארגוניים ותפעוליים (ובכלל זאת איתור, פיתוח והטמעה של חדשנות בתחום הבריאות), מבחינות רבות בתי חולים רבים בישראל נותרו תקועים אי־אז במאה הקודמת. לכן, ולטובת הציבור ובריאותו, הגיע הזמן לשינוי קונספטואלי שיצעיד את בתי החולים בבטחה אל המחר.

מבלי להפחית בחשיבות ובחיוניות של בתי החולים במערך הבריאות, מיום הקמתם עד היום כמעט שלא השתנתה תפישת היסוד ומודל ההפעלה של בתי החולים. לפי הנחות יסוד אלה, הציבור הוא שנדרש "לעלות לרגל" ולהגיע לבית החולים, ופעילותו ואחריותו של בית החולים כארגון בריאות מתחילה ומסתיימת בגבולות המוסד. תפישה זו, שמאפיינת את העולם הישן, היתה נכונה לשעתה, אך לא עוד. כעת, וכחלק מהתמודדות עם אתגרי העתיד, ראוי לשנות את הקונספציה ביחס לייעודו, אופיו, תפקידו ותפקודו של בית החולים.

מי אמר שמתקני בית החולים או תחומי פעילותו צריכים להיות מוגבלים לשטח הפיזי שבו הוא ממוקם? דווקא מתוך הכרה בדמוגרפיה שמשתנה ובעומסים הגוברים, בצד העובדה הידועה שלא אחת, השהייה בסביבת בית החולים היא שחושפת את הציבור הבא בשעריו לסיכונים מיותרים — מן הראוי שמי שלא צריך להיות בבית חולים יקבל מענה הולם ואיכותי בקהילה (בין שהשירות ניתן באמצעות קופות החולים, ובין שיחידות מקצועיות של בתי החולים יוצאות להעניק שירות במרכזים רפואיים ייעודיים בקהילה, ואפילו בבית המטופל).

בבית החולים עצמו צריכים להתמקד בשירותי הבריאות שמצויים בליבת הפעילות האשפוזית, כלומר בפרוצדורות רפואיות שבהן לטיפול בין כותלי בית החולים יש יתרון יחסי. בו בזמן, ובלי להחליף את תפקידן של קופות החולים כגורם שאחראי על שירותי הבריאות בקהילה, הגיע הזמן שבתי החולים יפרצו את גבולות השטח הגיאוגרפי ויהפכו לארגוני בריאות פעילים, שמעורבים בחיי הקהילה.

מכאן שיש לעודד יוזמות ושיתופי פעולה שמטרתן היא להגביר את מעורבות בתי החולים ברפואה הציבורית. במסגרת זו יוקמו, תחת כותרת הגג "בתי החולים מתחברים לקהילה", מרפאות ייחודיות או מרכזים רפואיים שיותאמו למאפיינים סביבתיים וקהילתיים, מרכזים שימנפו את הניסיון הקליני ואת הידע הרב שנצבר בבתי החולים. דוגמאות לכך אפשר לראות כבר עתה — ביוזמה של בית החולים איכילוב בשיתוף עיריית תל אביב (מרכזים לבריאות המשפחה וטיפות חלב), בפרויקטים קהילתיים שמפתח בית החולים שיבא בשיתוף עיריית רמת גן (קידום בריאות, חינוך לבריאות ואשפוז בית) ובאסותא אשדוד. בשלה העת שכל בתי החולים יפרצו מבעד לגדרות שתוחמות אותם. בית החולים של המחר חייב לפתח זהות תאגידית כארגון בעל אחריות ציבורית — לקדם את בריאות הקהילה שעוטפת אותו.

החל בסוף שנות ה-80, יותר ויותר מדינות הכירו בכך שתפקידו של בית החולים לא מסתכם רק בטיפול באנשים חולים, אלא גם בקידום בריאות. קידום בריאות הוא תחום שמצוי בליבת תפקידה של מערכת הבריאות, ומשימה משותפת לקופות החולים ולבתי החולים כאחד. זהו תנאי הכרחי להתמודדות עם אתגרי העתיד ולהבטיח איכות חיים, מניעה והתמודדות עם השכיחות הגוברת של מחלות כרוניות.

חשוב שבתי החולים בישראל יצטרפו אל המגמה העולמית ויפנימו שיש להם חלק אינטגרלי וחיוני בקידום בריאות הציבור, בשטח בית החולים ומחוצה לו. חשוב להדגיש כי חדשנות בבריאות אינה מתמצה רק בהכנסת טכנולוגיות עתידניות וטיפולים תרופתיים מתקדמים לבית החולים, אלא גם בגילוי גמישות מוסדית, יצירתיות מחשבתית ואימוץ מדיניות בריאות שתאפשר לבתי החולים לפרוץ את גבולות המוכר והקיים.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  עו"ד עדי יגודה,  דעות,  חדשות,  רפואת קהילה,  בתי חולים,  קופות החולים
תגובות
אנונימי/ת
13.09.2019, 10:35

אין חידוש. התהליכים כבר נעשים. במספר רב של בתי חולים. מספר קופות כבר בעיצומן של תהליכים כאלה. אם בקניית בתי חולים ( הקופות הקטנות בינוניות) או בקופה הגגולה, הוצאת מרפאות מבית החולים לקהילה, או הפיכת בית חטלים + קהילה צמודה למרחב איפטלי לטובת המבוטחים של הקופה.
יגודה, תביא כבר משהו מקורי...

הרעיון של מעורבות בית החולים בקהילה הוא מצוין! במסגרת המסע החברתי להבראת הרפואה אנו פועלים בדיוק לכוון של מעורבות זו במיזם "רצף טיפולי" המקשר ומגשר בין צוותי הרפואה בבית החולים לאלו שבקהילה. נושא קידום בריאות התושבים, אוריינות בריאותית על כל מרכיביה, רצוי שיתבצע ע"י פעילי בריאות שהמסע החברתי מכשיר בלווי והנחייה של מומחים ברפואת המשפחה, כדי שאכן יעביר את המסרים המגובים מחקרית לאוכלוסיה הכללית כדי לשמור טוב יותר על בני המשפחה ולמנוע פניות מיותרות למרפאות הקהילה ולבתי החולים.