חדשות

רופאי הילדים למשרד הבריאות: להפסיק מיידית שיווק סיגריות אלקטרוניות

בעקבות מקרי מחלת הריאות והתמותה בעקבותיה בארה"ב ועד להבהרת הגורמים להם, דורשים באיגוד רופאי הילדים: "להגן על בריאות הצעירים בארץ ולא להפקיר אותם למה שעלול להיות גורם לנזק ולהרעלה"

נערה משתמשת בסיגרייית אידוי. "לשים סוף לשקרים". אילוסטרציה

האיגוד הישראלי לרפואת ילדים קרא אתמול (א') להפסיק מיד שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל. בכך הצטרף למקבילו בארה"ב בעקבות האזהרה שפרסם ה-CDC מפני השימוש בסיגריות איוד אלקטרוניות, לאחר שהתברר שעד כה מתו שם חמישה אנשים כתוצאה ממחלת ריאות שטיבה והגורמים לה עדיין לא ברורים די צרכם. חקירה שמתנהלת במקביל בידי גורמי הבריאות השונים בארה"ב ברמה המדינית, העירונית והכלל ארצית העלתה שכל מקרי המוות שהתרחשו היו בקרב משתמשי סיגריות איוד אלקטרוניות ואביזרי אידוי שונים.

ראשי איגוד רופאי הילדים, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן, פנו "לכל הגורמים העוסקים בייבוא, הפצה ואכיפה ולמשרד הבריאות בדרישה לפעול להפסקה מיידית של שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל - עד הבהרת המצב בארה״ב. זה הזמן להגן על בריאות הצעירים והילדים בארץ ולא להפקיר אותם למה שעלול להיות גורם לנזק ולהרעלה", נמסר בהודעה הרשמית שהופצה לתקשורת.

פרופ' אשכנזי הוסיף: "מחקרים קודמים הראו שסיגריה אלקטרונית גורמת להתמכרות, בעיקר בקרב נוער. מחקר גדול נוסף שהתפרסם לאחרונה אף מצא ששימוש בסיגריה אלקטרונית בגיל צעיר עלול להוביל להתמכרות לסמים בהמשך".

מהחקירות שנעשו עד כה עלה כי במחסנית האיוד שבסיגריה האלקטרונית יש ניקוטין ולא אחת חומרי ריח וטעם נוספים שאדיהם נשאפים לריאות המשתמש. עדיין לא ברור מה הרכב האדים הנשאפים ומה השפעת החומרים הכימיים שבנוזלי האיוד, בהתפרקותם בתהליך החימום, על הריאות. עדויות שונות שהצטברו העלו הערכה שהאדים יכולים לגרום למחלת ריאות חמורה ואפילו למוות.

יצרניות הסיגריות האלקטרוניות טענו בתגובה לשפע הדיווחים בתקשורת האמריקאית על מימדי התחלואה ומקרי המוות: "מוקדם להסיק מסקנות ממאות המקרים של המחלה המסתורית. אחד החשדות הנבדקים הוא שהמחלה נגרמת משימוש במכשירי איוד שונים, ייתכן מזויפים, בלתי חוקיים או לא ראויים לשימוש מסיבות שונות וכן שהמשתמשים או מוכרי המחסניות החדירו לתוכן חומרים אסורים כמו THC, הרכיב הפסיכואקטיבי שבקנאביס".

אחת הבעיות שצצה ביומיים האחרונים: כמה מהמאושפזים עם מחלת הריאות הקשה דיווחו לחוקרים שלא שאפו THC אלא רק ניקוטין. הדמיות חזה הראו שהפגיעה בריאות מזכירה דלקת ריאות בקטריאלית וויראלית. כמה גורמים טוענים שמדובר כנראה בסוג חדש של דלקת ריאות שייתכן שתיקרא דלקת ליפואידית. לפי תיאוריה אחרת שעלתה: החומר הכימי המסוכן הוחדר למחסניות האיוד בשלב כלשהו בתהליך הייצור או המילוי ונתהווה קוקטייל של חומרים כימיים שבעת החימום מתפרקים או מחוללים את התגובה בתוך הריאות".

בדיווח נוסף ב"ניו יורק טיימס" נמסר כי התסמונת שעלתה עתה לכותרות איננה חדשה ובעבר כבר חלו בה אנשים. אלא שמצבם לא אובחן בשעתו, לא הוגדר ולא זוהה וגם לא נעשה הקשר לאיוד. רק עתה משום שעלתה הפופולריות של מכשירי האיוד שבהם יש ניקוטין ו-THC, החלו לשים לב הרבה יותר למקרי התחלואה משום שהתרבה מספרם ובשיעור שלא היה מוכר קודם לכן לרשויות. מקרי המוות הגבירו עוד יותר את תשומת הלב.

מה שחזר והודגש כמעט בכל הדיווחים שהופיעו בכלי התקשורת האמריקאית בסוף השבוע הוא שרשויות הבריאות חזרו וציינו בכל הודעה כי הטיעון לפיו האיוד בטוח יותר מעישון סיגריות רגילות לא הוכח, כשם שלא הוכח שהוא בטוח.

במאמר ב-NEJM שצוטט בהרחבה בסוף השבוע נאמר, בין השאר, כי האירוסולים ממחסניות האיוד "אינם בלתי מזיקים. טיבם של החומרים המרכיבים את החלקיקים הזעירים הללו עדיין איננו ידוע במלוא. גם לא האפקטים הבריאותיים השליליים. בהרכב האירוסולים עלולים להימצא חלקיקים אולטרה-זעירים של חומרים שונים, ביניהם מתכות כבדות וחומרים אורגניים נדיפים. ייתכן שגם רכיבים אחרים". הגם שהמוצרים נמצאים בשוק לא מעט זמן, האפקטים הבריאותיים של הכימיקלים הללו לא מובנים במלואם. לכן, מוטב למי שמעשן סיגריה רגילה ומתכוון לעבור לסיגריה אלקטרונית, לחשוב פעמיים. "מי שאיננו מעשן לא צריך לאייד", ציטט "ניו יורק טיימס" מומחי רפואה אמריקאים.

נושאים קשורים:  איגוד רופאי הילדים,  פרופ' שי אשכנזי,  סיגריה אלקטרונית,  סיגריית אידוי,  מחלת ריאות,  חדשות,  משרד הבריאות,  פרופ' צחי גרוסמן
תגובות
אנונימי/ת
09.09.2019, 15:29

יפה שהתעוררתם ראשי איגוד הילדים.תדרשו גם הדחתו של ליצמן סרסור של הסיגריות
האלקטרוניות בישראל וגם פרו' מוטי רביד "הממליץ" צריך להיענש באופן חמור ביותר !

אנונימי/ת
09.09.2019, 15:49

תגיש תלונה נגד רביד ללשכה לאתיקה ונראה אותך גם נגד האחרים ב"ועדה הרפואית" של חברת הסיגריות שמקבלים תגמול כספי על ההמלצות שלהם... שכולם יזכרו היטב: כך בדיוק החל שיווק משככי כאב נרקוטיים והתוצאה ידועה עתה... זיכרו: הוזהרתם

אנונימי/ת
11.09.2019, 04:05

מטומטמים... איסור סיג"א בגלל חולים שנחלו ממוצרי שוק שחור, רק יגרום ליותר מוצרי שוק שחור.

אנונימי/ת
12.09.2019, 11:08

ןמה יעשו כל הצדיקים הגוזרים קופון לעצמם ולמיגזרם?

12.09.2019, 11:11

האם המחדל הרגולטורי היננו תוצאה של לחץים על הפוליטיקאים המהוללים שבכנסת, מה שקרוי לוביסטים?? הגיע הזמן לנקות הכנסת מחברי הכנסת האוכלים מידינו ומהלוביסטים למניהם.

23.02.2022, 17:14

בכול מקרה היא עדיפה מסגריה רגילה..יש פה פוליטיקה וכולם מבינים זה שוק כלכלי חזק..בסוף עוד יתברר שמתו מסרטן מוכר.!

אנונימי/ת
23.02.2022, 17:25

צריך חןק שיגדיר מכירה לקטינים מאד..צריך להתייחס לזה ..שמוכר יואשם וארהב ידועה כקשוחה ושמרנית..בסוף יחליטו על גיל מסויים.הבעיה ששוק שחור יציף את המדינה..חייב חוק