דעות

אחד לקח כסף מתחת לשולחן וציבור שלם של 25 אלף רופאים בישראל הושחר

התקשורת אינה נוהגת בהגינות כלפי רוב הרופאים שעובדים 24/7 למען החולים: אתמול היו אלו כתבות על שכר גבוה ברפואה הפרטית והיום אלה דיווחים על מעטפות מזומנים בשירות הציבורי – מקרים נדירים של פירות באושים

חדר ניתוח. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

"האיש האחד יחטא ועל כל העדה יצא תקצוף?" (במדבר ט"ז, כ"ב)

יום עצוב לכל מערכת הבריאות בישראל. עצוב כי התקשורת כבר שופכת דם של מי שטרם נשפט ואינה שומרת על זכות החפות. לא רק זאת אלא היום הרחיקה לכת כתבת ידיעות אחרונות, שכתבה: "הבחירה של פרופ' אלחלל ורופאים אחרים לקחת מעטפות כסף מתחת לשולחן כדי להגדיל את הרווחים שלהם היא בלתי נתפסת. רופאים אינם אנשי עסקים. הם לא צריכים למצוא דרך להגדיל רווחים או להתעסק בתשומות ותקורות".

נראה שהעיתונאים עושים כל שיכולתם להשחיר ציבור שלם עבור אייטם עיתונאי, אולם חייבים לשים לזה סוף. מדובר בלא אחר מאשר הסטה לכאורה. מקרים אלה של "לקחת כסף מתחת לשולחן" הם נדירים ולא מקובלים אצל הרופאים. הרופאים מצילי חיים ועובדים 24/7 למען החולים. בכל סקטור, לצערי, ניתן למצוא פירות באושים ואנו הרופאים מגנים זאת לחלוטין. אבל יש לשמור על הרופאים מכל משמר, שכן למרות תנאי העבודה הקשים במערכת הרפואה הציבורית, הרופאים עושים הכל למען החולים.

אני מבקש מהכתבים להפסיק לזרות חול בעיני הציבור ולחדול מהסטת הציבור נגדנו. אני מבקש לנהוג בהגינות ובאחריות. אתמול היו אלה כתבים שהתריסו נגד שכר הרופאים הגבוה מהרפואה הפרטית, והיום על מעטפות לכאורה שרופאים לוקחים בשירות הציבורי.

מתי יסקרו העיתונאים את הדברים היפים שהרופאים בישראל עושים, כמו הורדת תמותה ממחלות לב בישראל יותר מכל מדינה אחרת בעולם, הורדת תמותה במחלות ממאירות, הצלחת רופאי הלב בהשתלת מסתמים בצנתור ועוד. הגיע הזמן לחשיבה חיובית. הגיע הזמן להפסיק ולהשתלח בציבור שלם.

מעבר לעבירה פלילית כאן, לכאורה (הוצאת דיבה והסטה) והטלת רבב ב- 25,000 רופאי ישראל, יש כאן ניצול ציני של העט העיתונאית למטרות נלוזות וחבל. האם העיתונאים לא למדו כבר שמי ששופט זו הראשות השופטת ובתי המשפט ולא כיכר העיר? אנא היזהרו בלשונכם ובכתיבתכם

נושאים קשורים:  פרופ' מיכאל שכטר,  דעות,  חדשות,  רפואה פרטית,  ציבור הרופאים,  תקשורת,  עיתונות
תגובות
אנונימי/ת
21.08.2019, 19:27

לא מבין מה ההתנצלות. רופאים למדו הרבה,הוכשרו הרבה והטובים והמבוקשים שבהם רוצים להנות מפרי עמלם - כסף רב.
לא צריך להתחסד ולהגיד שאנחנו במקצוע הרפואה מאהבת אדם. בעיקר מדובר בסטטוס חברתי, יוקרת המקצוע, התדמית המסייעת וכסף. מי שמחפש טוב לב שימשיך לחפש במקצועות האפורים ברפואה.

אנונימי/ת
22.08.2019, 09:10

צודק חלקית, ברפואה פרטית שייקח כמה שמוכנים לשלם (כל עוד יהיה הוגן רפואית). ברפואה ציבורית שיקבל את משכורתו (שלרופאים בכירים היא סבירה), לא יקבל תשלומים פרטיים, יישלם מס כדין ולא יעביר חולים מטיפול ציבורי לטיפול פרטי

אנונימי/ת
21.08.2019, 20:07

פרופ' שכטר, כנראה שאתה לא יושב בעמך.
נכון הוא הדבר שמרבית הרופאים עובדים קשה ואפילו מאוד (בייחוד הצעירים והמתמחים) אולם המצב בו התורים האינסופיים ומשך ההמתנה הנדרש לפגישה עם מומחה המקציב זמן מועט במערכת הציבורית לטיפול, גורם לרבים לפנות לפרטית.
שם יושב אותו מומחה שסיים עבודתו בשעה 1500 ומקבל תשלום גבוה.
לו אותו מומחה היה ממשיך את עבודתו בציבורית באותו הזמן (בתוספת שכר ראויה) התורים לא היו כאלה רחוקים והם היו מייתרים את צורך הציבור ברפואה שחורה. במצב בו אין מספיק רופאים והכסף מפתה תהיה רפואה שחורה כי הפיתוי רב.
זה לא עשב שוטה, זו שיטה!

לא מסכים. גם אני עובד במערכת הציבורית למעלה מ 30 שנה ולא מסכים כלל לכל "רפואה שחורה" וכד'. זה מבחיל ואנו חייבים להוקיע כל מעשה לא אתי של עמיתים שלנו. אבל גם אם יש מי שבוחר בדרך לא חוקית בעליל, המערכות צריכות לטפל בו בעזרת החוק ולא בתליה בכיכר העיר. בשביל זה יש מערכת בתי משפט ולא בעט עיתונאי. ביחוד עצוב לי ולנו הרופאים שמקרה כזה שקרה בירושלים מעודד עיתונאים להשחיר את פנינו בציבור כאילו כל הרופאים רמאים, חמדנים, גזלנים ועושקי אדם. אסור לאבד את השפיות ובוודאי אי אפשר לתת להסטה שכזו להמשיך. יש לעצור כל מקרה של הסטה בכל מחיר. יש להאמין שרוב הרופאים לא מאמינים בדרך שאותה נהג הרופא מירושלים לשעות וחייבים למנוע פגיעה ברופאים באשר הם.

אנונימי/ת
21.08.2019, 22:59

תרבות המירמה והשקר שולטת במדינה ורוב הרופאים כמו רוב האזרחים נגועים בה.
מירמה רדיפת בצע , חוסר אכפתיות והיעדר אמפטיה.
ישראל מדינה מושחתת ברמה של מדינת עולם שלישי מהסוג הגרוע ביותר.
הסיבות רבות ולא כאן המקום לפרטן.
הבנת שכטר ??

אנונימי/ת
21.08.2019, 23:04

אכן, כל מה שאנחנו חושבים על הישראלי הממוצע נכון גם ביחס לרופא הישראלי הממוצע.

25.08.2019, 18:40

1. התכוונת להסתה, מן הסתם.
2. לא ראיתי שהעיתונאים משחירים את פני הרופאים בציבור. הדיבור הינו נקודתי. וגם כך זה כואב.

אנונימי/ת
26.08.2019, 11:01

מיכאל אם אתה רוצה לשכנע שאכן רוב הרופאים לא הולכים בדרכו של "הרופא מירושלים", אז הדרך הנכונה לעשות זאת היא להוקיע אותו ולא לפרסם מאמר מתגונן ואפולוגטי.

אנונימי/ת
21.08.2019, 23:03

אלחלל לא הכחיש את ההאשמות (ואיך יכחיש? הכל מצולם) ובחר להתפטר מהדסה. מי שלא מכחיש ונוקט בצעדים שמעידים על אשמה מוותר על חזקת החפות שלו.

מעבר לכך, חזקת החפות רלוונטי להליך כלשהו שלא ברור אם ייפתח נגדו. בינתיים לא שמענו שמשרד הבריאות התחיל לדון בקבילה נגדו על מנת לשלול את רישיונו, גם לא שמענו שום ציוץ מהלשכה לאתיקה של הר"י ובית הדין שלה. הדבר היחיד ששמענו הוא שרשות המסים התחילה בבדיקה.

זאת ועוד, הקפיצה של שכטר (שגם הוא עובד במקביל ברפואה ציבורית ופרטית לפי העמוד שלו באתר Infomed) בכל פעם שנחשפת פרשה כזו גם היא מעוררת תמיהה.

צר לי ששזו התגובה שלך הקורא ה"אנונימי" שמסתתר סביב שמו. אני גאה לעבוד במערכת ציבורית, ונכון יש לי קליניקה פרטית (קטנה מאוד). אולם כאיש רפואה מזה כ 40 שנה, אני רק יכול לאמר שרופאי ישראל עושים לילות כימים בעבודה קשה ולמרות זאת אנו שומעים מילים קשות כלי מגזר אנשי מקוצע אלה שקיבלו את רשיונם אחרי שנים רבות ביותר של לימוד. אין ספק שיש להוקיע מקרבנו כל מי שסרח וכל מי שאינו מתנהג על פי אמות מידה אתיות. אולם יש לזכור שוב: אנחנו אזרחים שומרי חוק וכל אדם נמצא בחזקת חף משפע עד שמורשע בבית משפט ולא בכיכר העיר. גם אם רופא מתפטר מתפקידו זה לא אומר שאכן סרח ופשע. יש להמתין בסבלנות להחלטת הרשות השופטת. איני בא להגן על מוסדות הר"י ולהם זכות תגובה ומניח שאכן יגיבו. אני יכול לדבר בשמי בלבד אולם אני מבקש בכל לשון לא לפגוע במרבית הרופאים רק בגלל שמישהו סרח, לכאורה. התרבות של "עליהום" אינה מקובלת במחוזותינו ויש להתנהג בהתאם. מציע להוריד את גובה הלהבות. ההתלהמות נגד הרופאים בגלל משכורותיהם במגזר הפרטי (לצערי אני לא נמנה עם המאיון העליון וגם לא העשירון העליון וגם לא במחצית העליונה של השכר בשירות הפרטי) מיותר. מגיע לרופא שלמד כל כך הרבה שנים והתמקצע במומחיות שלו לקבל שכר הוגן כאשר ירצה משום שמדובר אחרי הכל במקצוע חופשי וכל אזרח זכאי לכך. הרופאים העובדים במגזר הפרטי אינם פושעים אלא עובדים ביושרה ומשלמים מס למדינה ועובדים באופן פרטי באישור של המוסדות הציבוריים בהם הם עובדים. לכן גם אם אני עובד פרטי אחרי שעות העבודה בשירות הציבורי, אף אחד אין לו זכות לקטר או לחרוק שיניים, משום שזכות זו מוקנית לכל רופא על פי דין וחוק ובאישור של המערכת הציבורית. כפי שמורה רשאי לעבוד פרטי אחר הצהריים, כפי שמהנדס רשאי לעבוד פרטי אחר הצהריים, כפי שעו"ד רשאי לעושת זאת, גם רופא, אחרי שקיבל אישור כנדרש, רשאי לעשות זאת. לכן המפשט בסייפא לתגובתך אמנם מעוררת תמיהה אצלך אולם אני שמח להגיב למה שקורה סביבנו ולא לשתוק. אסור לנו להחריש כאשר פוגעים, לכאורה, בציבור שלם. נא ראה את המאמר בידיעות אחרונות על הרופאים באופן כללי ותבין. אנחנו לא שק חבטות ואין להסיט נגד רופאים. כל הכתוב שם הינו השמצות חסרות שחר נגד ציבור שלם של רופאים, ומהווה, לכאורה, עבירה על חוק לשון הרע.

אנונימי/ת
22.08.2019, 14:27

שכטר לידיעתך הלישכה לאתיקה היא חרפה והפכה ללישכה להגנת המושחתים מטעם ההסתדרות הרפואית.יש לפרקה כי זאת בדיחה מבישה בלבד

אנונימי/ת
26.08.2019, 11:10

אני בהחלט מתנגד ללינץ' ציבורי בכיכר העיר ודוגל בחזקת החפות ובזכות להליך הוגן, וכידוע הנושאים האלה נמצאים בראש סדר היום שלנו עקב סדרת התלונות של "metoo". אבל כל זה רלוונטי רק לגבי נילון שטוען לחפותו, ולא ביחס למישהו שנמנע מלהכחיש ונוקט בצעדים שיש בהם כדי להעיד על אשמה. וזה רלוונטי בעיקר ביחס למקרים של "מילה נגד מילה", לא למקרים שצולמו ותועדו מ-א' ועד ת' כמו במקרה הנוכחי.

אני לא יודע על איזה "עליהום" מיכאל מדבר, אבל אכן בכתבת המשך בידיעות דווח על פניות רבות נוספות למערכת על התנהלות דומה של רופאים אחרים.

לגבי ההפרדה בין ציבורי ופרטי, עמדתי שהיא הכרחית. גם אתה לא רוצה שהיומנאי בתחנת המשטרה ליד ביתך ירמוז לך שהתלונה שלך לא תטופל אבל אם תשכור את שירותיו כמאבטח פרטי אחרי שעות העבודה הוא כבר יסדר את העניינים. אתה לא רוצה, ואתה רוצה שהתנהלות כזאת תהיה עבירה פלילית, ואתה גם רוצה לסתום את הפרצה הזאת מראש ולאסור על עובדי ציבור לעבוד במקבלים בעבודה פרטית עם זיקה כלשהי לעבודתם הציבורית.

אנונימי/ת
29.08.2019, 07:54

"אמת מוחלטת" זו של הזכות לעבוד באופן פרטי מעבר לשעות העבודה פשוט שקרית:
אף עו"ד לא ייצא בתום עבודתו במשרד לעבוד במשרד אחר , אף מהנדס לא ישלים עבודה אחת בעבודה בחברה מתחרה , זה כמעט ולא קיים מחוץ לעולם הרפואה , וגם אז בד"כ במשורה.

אנונימי/ת
22.08.2019, 12:45

הן בהבעת הדעה והן בתגובותך אתה צודק פרופ' שכטר

אנונימי/ת
22.08.2019, 14:13

פרופ' שכטר הנכבד- האם צנחת מהמאדים?
במדינתנו, זהו נוהג מקובל, להכפיש ציבורים באשמת יחידים.
לא שמענו את קולך כאשר החרדים מושמצים באשמת יחידים, אל תצפה ליחס מועדף לרופאים.

לאנונימי" שלום. אני מגיב היכן שאני יכול לתרום וזה במגזר שלו אני שייך. האם זה פשע להשמיע דעתי ברבים כאשר "מלכלכים" על רופאים? אני לא איש פוליטי ואיני מגיב היכן שאיני בקיא ואיני שייך. אני גם לא מצפה ל"יחס מעדף" לרופאים. אני אבל כן מצפה שלא ישחירו ציבור שלם של רופאים בעובדים לילות כימים ולא (אני מדגיש את הלא) לוקחים מעטפות כסף במחשכים. רוב ציבור הרופאים, שאליו אני נמנה ואליו אני שייך, הינו ציבור של אנשים טובים וישרים ולכן כל פגיעה בציבור זה רואיה לכל גינוי. אני, כשייך לציבור הרופאים, וכשייך לוועד רופאים באחד מבתי החולים הציבוריים, לא אתן לפגוע ברופאים הישרים. כל פגיעה בציבור הרופאים הינו במילה אחת: הסטה. ומי שמסיט ראוי לכל גינוי,. אז אנא- אל תהיו ציניקנים.

אנונימי/ת
29.08.2019, 07:57

אתה בהחלט איש פוליטי- משרת את הפוליטיקה של הסתדרות הרופאים ברוב מאמריך
וכעת לקראת הסכם השכר החדש , הפוליטיקה של הסתדרות הרופאים היא ההתקרבנות
מאמרך הוא חלק מזה

אנונימי/ת
22.08.2019, 20:56

הסתה ולא הסטה.
3 פעמים. זו לא טעות קולמוס.
אנא תקנו את הטעות הכתוב ומהר.

אנונימי/ת
23.08.2019, 23:56

וגם את המובאה מספר "במדבר", שבה מילה מיותרת (יצא).
וגם את הביטוי "להוקיע מקרבנו" שהוא חסר פשר.
וגם את "המעטפות לכאורה". ה"לכאורה" שייך ללוקחים ולא למעטפות.
אפשר גם להחליף יושרה ליושר. זה יותר רלוונטי.
ועוד שגיאות רבות. תועיל פה מאוד עריכה לשונית וגם עריכה מקצועית.
לצערי, אין זה המקרה שבו נכתבים דברי טעם שבהם נפלו מדי פעם שגיאות.
מדובר בפנייה תמוהה אל ציבור הכתבים (שאף אחד מהם כנראה לא קורא את doctorsonly, ובו טענות מופרכות, כגון הטענה שלא כותבים בעיתונות על העבודה הקשה והמסורה של הרופאים או על חידושים ופריצות דרך בעולם הרפואה. כמו כן טענות שאינן יכולות להיות מבוססות על ידע, כמו למשל על ההיקף האמתי של שחיתות בקרב רופאים.
בדיוק בשל כך צריך עורכים.

אנונימי/ת
22.08.2019, 22:04

שכטר למה אתה מיתמם ??

אנונימי/ת
23.08.2019, 15:14

מסכימה עם כל מילה תודה רבה על האומץ וניסיון לשים עיתונאות במקום.

אנונימי/ת
23.08.2019, 17:27

מיקי. מקווה שאתה צודק שרק אחד

אנונימי/ת
25.08.2019, 13:51

במחילה, פרופסור שכטר, הרופאים אינם מורמים מעם והסיבה לדרישתך מן התקשורת ליחס מיוחד כלפיהם די תמוהה. בכל יום מתפרסמות ידיעות על נציגי סקטורים כאלה ואחרים שחשודים בעברות שוחד ופלילים, במה שונה סקטור הרופאים? תפקידה של התקשורת הוא קודם כל להוות כלב שמירה, ולא כלב ליטוף. במקרה המסוים הזה, לא התרשמתי שמדובר כאן בשפיכת התינוק עם המים. זו לגמרי פרשנות שלך שלצערי לא ממש מתיישבת עם העובדות במציאות.

אני נאלץ להגיב. תחילה משום שאני נדהם שכאילו רק לי הפריעה הכתבה שנאשימה "רופאים" (ברבים) בלקיחת שלמונים בהסתר ובהחבא, כאילו היינו כולנו (או רובנו) אחרוני העבריינים. כנראה אני יותר רגיש ממרבית החברים שלי העוסקים כמוני ברפואה ומגיב וצועק את צעקת כולנו. אבל תראו לאן הגענו: מעמד הרופא נשחק בציבור בצורה ניכרת. לפני שביתת 2011 לא היה מישהו מעלה על דעתו שידברו בהכללה כזו על רופאים. אולם מאז 2011, הרופאים כבר לא משהו נקי וטהור כפי שהיה בעבר. פתאום חוקקו אח סעיף הבריאות בחוק ההסדרים (כי טענו שבגלל הרופאים יש עליה ביוקר המחיה בישראל) - ולמי הזיקו? לרופאים שרצו לעבוד אחר שעות העבודה כרופאי שב"ן וזרקו אותם אם לא הסכימו לתנאי ה"עבדות" של המבטחים וקופות החולים (קרי: או שתורידו מהשכר ברפואה הפרטית או שלא נקבל אתכם לביטוח שלנו...) ומי שהרויחו אלה המבטחים וקופות החולים והמפסידים הגדולים: הרופאים והחולים. אנו מתקרבים להסכם 2020 והרושם שנוצר שדעת הציבור מוטה נגד הרופאים ע"י התקשורת באופן מגמתי. וחבל. על הר"י בהיותה הגוף הפרופסיונלי שלנו והגוף האירגוני שלנו ליזום מהלכים של יחסי ציבור ע"י מיטב אנשי המקצוע כדי לשנות את התדמית שנוצרה בציבור. וטוב שיזדרזו לעשות זאת לפני שיהיה מאוחר. רק אל תירדמו בשמירה!

אנונימי/ת
28.08.2019, 21:08

טרחתי לקרוא שוב את הכתבה (ואת כתבת ההמשך). אין שום הכללת רופאים או התייחסות ברבים. כאמור, זו הפרשנות האישית שלך. אני בעיקר נדהמת שמה שהכי מפריע לך בסיפור הזה זו השחיקה במעמד הרופאים בציבור, ועוד יותר משתאה שבשם אותו המעמד אתה דוגל באי-חשיפת עוולות ושחיתויות של הסקטור שלך ואף מציע מהלך שיווקי-יח"צני. פרופסור יקר, סקטור הרופאים מעולם לא היה באמת "נקי וטהור". עידן המידע רק חשף את העובדה העתיקה הזו.