חדשות

משרד הבריאות יוצא בקמפיין הסברה חדש: "כל אחד יכול להציל חיים"

בסרטון ההסברה שיוקרן בטלוויזיה ניתנת הדרכה לאזרחים כיצד לסייע בהצלת חיים במקרים של דום לב באמצעות פעולות החייאה בסיסיות והסתייעות בדפיברילטור הנמצא במרחב הציבורי

מתוך סרטון קמפיין משרד הבריאות "כל אחד יכול להציל חיים"

משרד הבריאות הודיע על קמפיין הסברה להצלת חיים תחת הכותרת "כל אחד יכול להציל חיים". בסרטון ההסברה שבו ניתנת הדרכה לכל אדם כיצד הוא יכול לסייע בהצלת חיים באמצעות פעולות החייאה בסיסיות ותוך הסתייעות במכשיר המפעם, הדפיברילטור, יוקרן בטלוויזיה.

בהודעה על הקמפיין נמסר כי "מדי שנה כעשרת אלפים איש בישראל מקבלים דום לב מחוץ לכותלי בית החולים. בכל דקה שחולפת נרגע האירוע וללא מתן הטיפול, פוחתים ב-10% סיכויי ההישרדות של מי שקיבל דום לב. לכן, פעולות של החייאה מוקדמת ישפרו את סיכויי ההישרדות ואת ההחלמה הנוירולוגית של המטופל".

ממשרד הבריאות נמסר כי "הדקות הראשונות שלאחר ההתמוטטות הן הדקות הקריטיות. אם לא תבוצע החייאה ברגעים אלה, עולה משמעותית הסיכון לנזק מוחי בלתי הפיך, וסיכויי ההישרדות צונחים דרמטית. זו הסיבה לחשיבות הניכרת שבביצוע החייאה על ידי עוברי אורח, עוד לפני הגעת האמבולנס".

הפעולות החשובות והמיידיות שיש לבצע לשם החייאה על ידי עוברי אורח שעדים לאירוע הן: זיהוי מצב החולה על ידי בדיקה פשוטה מאוד האם נדרשת החייאה. יש לבדוק האם המטופל בהכרה וזאת על ידי קריאה אליו וכן אם הוא מגיב למגע פיזי ואם הוא נושם נשימה רגילה. בהמשך יש לחייג מיד למוקד 101 של מד"א והחובש במוקד ינחה על ביצוע פעולות ההחייאה.

הפעולות מתחילות בעיסוי ידני במרכז בית החזה. במקביל, במידה שידוע על מכשיר דפיברילטור הנמצא בקרבת מקום האירוע, יש לבקש להביאו מיד ולהתחיל במתן שוק חשמלי בהקדם. כל זאת בהדרכת המוקד. יש להמשיך בעיסוי הלב או בשימוש בדפיברילטור עד להגעת הצוות הרפואי.

בעולם הוכח מכבר ששימוש מיידי בדפיברילטור מעלה את סיכויי ההישרדות בעשרות אחוזים.

במדינת ישראל פרוסים כיום אלפי מכשירי דפיברילטור במרחב הציבורי. הם ניתנים להפעלה על ידי כל אדם, גם על ידי מי שאין לו ידע וניסיון קודם. בין היתר מחייב החוק שמכשיר כזה ימצא בקניונים, במגרשי ספורט, במקומות עבודה ובתחנות רכבת. כל אלה ואחרים מחויבים בהצבת המכשירים בהתאם לחוק מיוחד שחוקק בנושא הזה.

"משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בהצבת מכשירים אלה גם במרחב הביתי ובכלל זה בבניינים משותפים וכן בהצטיידות במכשיר ביציאה לפעילות ספורט בשטח, למשל בידי קבוצות ריצה וקבוצות רכיבה", נמסר. בנוסף, פרסם משרד הבריאות את רשימת סוגי הדפיברילטורים המאושרים לשימוש.

נושאים קשורים:  החייאה,  קמפיין הסברה,  משרד הבריאות,  דפיברילטור,  דום לב,  חדשות
תגובות